Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vyměňte „a“ za „nebo“. Jinak hrozí rušení i hojně využívaných tratí

Už poněkolikáté se ministerstvo dopravy pokouší zkrátit délku železniční sítě v Česku prostřednictvím rušení málo využívaných tratí. Nově má jít o tratě, které nesplní podmínku 300 spojů osobních vlaků a jedenáct nákladů. Trnem v oku je ale písmenko „a“ v předchozí větě. Fakticky by tak měla Správa železnic volné ruce ke zrušení i těch tratí, které o vlaky a cestující nemají nouzi.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Jan Strouhal, MAFRA

„Spojka ´a´ zcela mění význam daného odstavce. V zásadě by tak v extrémním případě mohlo dojít u přerušení provozuschopnosti dráhy i v případě, kdy by na trati byly denně provozovány vlaky osobní dopravy v intervalu jedné hodiny, ale nákladní doprava by zde provozována nebyla,“ vyčítá ministerskému návrhu v rámci mimoresortního připomínkování Středočeský kraj.

Přesné znění návrhu

„Drážní správní úřad na žádost vlastníka dráhy celostátní, regionální nebo místní nebo vlečky anebo jejich části povolí přerušení její provozuschopnosti a jejího provozování, aniž by došlo k jejímu zrušení, nebyla-li taková dráha nebo její část po dobu 2 let po sobě jdoucích před podáním žádosti užita za účelem přepravy cestujících ani věcí nebo byla-li po tuto dobu užita v rozsahu nepřekračujícím 300 jízd ročně za účelem přepravy cestujících a 11 jízd ročně za účelem přepravy věcí. Doba, po kterou bylo provozování dráhy nebo její části omezeno jejím provozovatelem, se do doby podle věty první nezapočítává; to neplatí, bylo-li provozování dráhy nebo její části omezeno jejím provozovatelem z důvodu činností spojených s údržbou nebo opravou dráhy.“

Ten přitom vzhledem k nedávné redukci objednaných spojů a dalších plánovaných škrtů nemůže nikdo podezřívat z toho, že by fandil provozu lokálek, které nejsou uspokojivě využívány. Podobné výhrady má například Královéhradecký kraj, podle kterého kritérium počtu vypravených spojů význam tratě pro zachování dopravy vhodně neodráží a měl by se sledovat naopak počet přepravených cestujících.

Ministerstvo dopravy ale svůj návrh hájí a není podle něj možný výklad, kdy by spoje mohly být rušeny jen při splnění podmínek jen u jednoho z obou typů doprav. „Návrh je napsán v souladu s pravidly českého jazyka a výrokové logiky. Dráha může být konzervována, pokud nejsou splněny podmínky pro dostatečný počet vlaků osobní dopravy a nákladní dopravy,“ uvedl mluvčí úřadu František Jemelka.

Obecně se pak proti nápadu na takzvané přerušení provozuschopnosti staví Sdružení místních samospráv nebo například Hospodářská komora ČR. Ta poukazuje mimo jiné na to, že rušení lokálek odporuje strategickým cílům jak Evropské unie tak i České republiky, která se zavázala naopak ekologickou dopravu podporovat.

„Podle přijatých strategických materiálů by měla většina objemu přepravy cestujících na střední vzdálenost do roku 2050 probíhat po železnici. Domníváme se, že zavedení institutu přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy jde zcela jednoznačně proti naplňování těchto cílů a umožňuje naopak mnohem jednodušeji přistupovat k rušení a degradaci železniční sítě,“ uvádí Hospodářská komora.

Naproti tomu další zástupce průmyslu, Svaz průmyslu a dopravy, návrh na omezování málo využívaných tratí vítá. Obává se ale, aby za přerušení provozuschopnosti nebylo Česko penalizováno od EU, která by je mohla chápat jako netarifní překážku v přístupu na trh. Obdobně jako Hospodářská komora totiž předpokládá, že provozovatel dráhy (Správa železnic) nemůže potenciálním dopravcům podle evropských pravidel odepřít přístup na železnici jen proto, že trať není využívána v kvalifikovaném rozsahu.

Snesená trať se jen těžko vrátí

Podobně jako v předchozím případě, kdy úřad přerušení údržby označoval za konzervaci i nyní návrh označuje za prostředek, jak hlavní část tělesa zachovat například v podobě cyklostezky pro případ, že by se v budoucnu pro danou trasu vrátil přepravní potenciál. To ale řada připomínkových míst rozporuje jako nereálné očekávání.

Na to poukazuje například Olomoucký kraj, podle kterého není z návrhu ministerstva zřejmé, jaké části dráhy mají být v případě přerušení provozuschopnosti zachovány a jaké ne. Pokud by umožňoval Správě železnic vytrhat koleje a odstranit zabezpečovací zařízení, bylo by pak velmi obtížené trať opět uvést do provozu.

Další nedostatek navrhované úpravy vidí kritici v nedostatečně definovaném období, během kterého se má uvedených 300 vlaků a jedenáct nákladních počítat. Podle návrhu zákona totiž má jít o dvouleté období, které ale běží i v situaci, kdy na trati probíhají stavební práce.

„Započítávání doby, kdy provozovatel realizuje údržbu nebo opravu trati, do období rozhodného pro stanovení počtu jízd vytváří prostor pro možné zneužití navrhovaného institutu ze strany správce infrastruktury. Jsou známy případy, kdy správce vykazoval výluku, ale údržbu neprováděl. Následně tak nebylo možné splnit podmínku alespoň 300 jízd za účelem přepravy osob a 11 jízd za účelem přepravy věcí,“ uvedli zástupci Olomouckého kraje.

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Pixar bude propouštět. Místo streamovacích služeb zacílí opět na filmy

22. května 2024

Americké filmové studio Pixar propustí desítky zaměstnanců. Dceřiná společnost The Walt Disney...

Župan Big Lebowského za čtyři miliony. V Los Angeles se draží filmové rekvizity

22. května 2024  15:56

Taneční parket z Horečky sobotní noci, Voldemortova hůlka z Harryho Pottera anebo pyžamo Big...

VIDEO: Loď z Baltimoru se vrátila do přístavu, vyšetřování nehody pokračuje

22. května 2024  13:19

Téměř dva měsíce po zřícení mostu v americkém městě Baltimore se podařilo z plavebního kanálu...

Developeři Nových Holešovic odmítli exit dopravního podniku ze společné firmy

22. května 2024  12:16

Společnost NHD odmítla oznámení o exitu pražského dopravního podniku ze společné firmy. Ta měla...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....