„Předmětem podporovaných investic do tratí je převedení nejzatíženějších autobusových linek do elektrické trakce a rozvoj elektrické trakce ve veřejné dopravě, dokončení dlouhodobě připravovaných tratí do lokalit s vysokou hustotou osídlení či takové úpravy tratí, které zvýší konkurenceschopnost a kvalitu infrastruktury městské drážní dopravy a zvýší atraktivitu městské drážní dopravy,“ uvádí resort dopravy v návrhu schváleného rozpočtu evropského dotačního programu. Z něj může Česko do projekty na silnicích, železnicích a další infrastruktuře nalít přes 121 milionů korun.
„Peníze určené na infrastrukturu pro městskou drážní dopravu jsou v tomto programovacím období vyšší než v minulém. Stojí za tím hlavně potřeba posunout městskou hromadnou dopravu k větší udržitelnosti,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Brichta. Podle něj je to ale odraz poptávky ze strany měst které o dotace na tratě městské dopravy projevily zájem.
Na smyčku Depo Hostivař už vyjely první tramvaje, vedle ní vyroste parkoviště |
Kromě připravované pražské linky D budou evropské peníze směřovat do projektu výstavby tramvajové trati z Barrandova do Holyně a dále do Slivence. Z dalších připravovaných projektů je podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky možné zmínit prodloužení brněnské tramvajové trati z Merhautovy ulice o zhruba kilometr do městské části Lesná. Ta by měla podle brněnské radnice od roku 2026 nahradit autobusovou linku ekologičtější a rychlejší tramvajovou dopravou. V Ostravě se pak připravují peníze pro financování nového tramvajového napojení Poruby.
Celkem by tak podle plánů mělo z evropských peněz do roku 2029 vzniknout 18 kilometrů tramvajových tratí a tratí metra a dalších 24 kilometrů projít modernizací. Rozšíření tramvajové sítě pak má ještě před koncem dekády do městské dopravy přilákat dalších více než sedm a půl milionu cestujících.
Celkem je nyní v Česku v provozu přes tisíc kilometrů tramvajových tratí, z nichž nadpoloviční většina připadá na hlavní město. Výrazně dynamicky se ale v posledních letech nerozvíjela. „Tratě se staví podle toho jak jsou zapotřebí a jak se na ně seženou dotace. Navíc se plánují dlouho. Například trať na plzeňská Borská Pole, o tom se mluvilo deset let,“ uvedl výkonný ředitel Sdružení dopravních podniků Martin Chvátal. Šlo přitom o trať, která na sklonku roku rozšířila síť plzeňských elektrických drah o 1,3 kilometru.
První výzvu městům na přihlášení svých projektů plánuje ministerstvo dopravy vyhlásit v letošním čtvrtém čtvrtletí. U novostaveb slibuje až 85procentní dotaci a u rekonstrukcí přibližně osmdesátiprocentní.
Koleje jako koleje
I přes velkorysou dotaci do rozvoje zejména tramvajové sítě si ministerstvo dopravy nechává zadní vrátka pro případ, kdy by musela být podstatná částka přesunuta právě směrem ke klasické železnici. Pokud v kontrolním roce, kterým je rok 2024, nevznikne alespoň 1,5 kilometru nových tramvajových tratí, půjdou evropské peníze na konvenční železnici.
Nižší objem projektů na páteřních vlakových trasách určených pro financování z tohoto programu totiž není způsobeno tím, že by pro ně nebyly potřeba nebo že by scházely rozpracované projekty, které by se daly v nejbližších letech stavět.
Zrušte nákup jízdenek ve vlacích bez přirážky, žádá kraj. Lidi už umí s mobilem |
Důvod je ten, že železnici jako evropsky preferovaná forma ekologické dopravy se v minulosti dařilo čerpat peníze z náročnějších evropských programů, jako je program na propojení Evropy (CEF). Ten na rozdíl od programu doprava nezaručuje pro každý členský stát předem dojednaný objem peněz, ale v rámci připravených balíků o ně jednotlivé státy se svými projekty soutěží. A právě a financování páteřních tratí z tohoto programu resort dopravy sazí i do budoucna.
Kromě ekologické železnice plánuje resort vyplatit přes šest miliard korun na dobudování infrastruktury dobíjecích stanic pro elektromobily a zmíněné plničky na vodík a bioplyn (BioLNG). Za tyto peníze by mělo k roku 2024 vzniknout k nynější zhruba tisícovce dalších 500 stanic. Cílový počet je ale podstatně ambicióznější. K roku 2029 se Česko zavázalo evropskými penězi podpořit vznik sedmnácti tisíců dobíjecích bodů pro vozidla na alternativní paliva.
Kolik kilometrů mají tratě městské drážní dopravy?
Kolik po nich jezdí vozidel?
zdroj: Sdružení dopravních podniků ČR |