Čísla nelžou. Za posledních čtyřicet let skutečně narostl na silnicích ve Spojených státech americký úhrn smrtelných dopravních nehod. Jen za poslední dekádu poskočila vražedná čísla o 27 procent. Ovšem co přesně za tím vězí, na tom se tamní odborníci neshodnou.
Využíváte přírodu, ale škodíte jí. Britský hlídací pes zakázal reklamu Toyoty |
Jak vypadá jedno z vysvětlení? Například to, že počet registrovaných automobilů na amerických silnicích se za těch posledních čtyřicet let zvýšil o sto milionů. A tudíž není až tak nepřekvapivé, že při zvýšení počtu vozidel o 64 procent, došlo i k odpovídajícímu zvýšení počtu nehod. Jsou tu však i kontroverzní řešení.
Pozastavení prodeje rychlých a výkonných vozů, omezení pohybu strojů se silnými motory po veřejných silnicích, povinné instalace automatických omezovačů rychlosti, regulace osobní automobilové dopravy v zastavěných oblastech a samozřejmě zákaz reklamy zobrazující nebezpečně rychlé vozy.
Poslední teze je osobitou intepretací řešení předsedkyně Národní rady pro bezpečnost dopravy (NTSB) Jennifer Homendyové.
„Téměř třetina úmrtí na našich silnicích souvisí s překročením rychlosti, a proto je tento druh reklamy společensky zhoubný, nebezpečný,“ vysvětluje a doplňuje: „Vyobrazení agresivní síly nových vozů přispívá ke kultuře překračování rychlosti, která zbytečně stojí lidské životy.“
Podle Homendyové jsou za bezpečnost na silnicích odpovědní všichni. Nejen tedy účastníci silničního provozu, ale i výrobci vozidel. Právě jejich „akční“ forma propagace dravé sportovní jízdy neúměrně zvyšuje rizika nehod. Poskytuje totiž nepřiměřený vzor, nabádá k neúměrné rychlosti. A z živých dělá mrtvé. „Tak jako v lednu 2022 v Las Vegas,“ uzavírá Homendyová.
VIDEO: Kdepak Bentley s blondýnou, koukejte na naše stroje, parodují vojáci |
Na mysli měla tragickou nehodu, při níž sportovní vůz, ženoucí se nočními ulicemi rychlostí téměř 160 kilometrů, skončil svou dráhu v plně obsazeném voze Toyota Sienna. Zabil šest pasažérů uvnitř, včetně čtyř dětí. Řidič sporťáku, Gary Dean Robinson, zabil i sebe a svou spolujezdkyni, přičemž zranil ještě dalších šest lidí.
Homendyová už ovšem nezmínila, že řidič byl pod vlivem kokainu, PCP a dalších návykových látek.
Dokažte, že reklama škodí
Osvětlit zkratkovité vyjádření předsedkyně Národní rady pro bezpečnost dopravy se teď pokouší David Zuby, vedoucí oddělení výzkumu Pojišťovacího institutu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS). Ne proto, že by chtěl. Ale protože si NTSB u něj přímo zadala prošetření vztahu mezi reklamou a vyšší nehodovostí.
Průkazně dokládat, že reklamní spoty, v nichž pod kapotou řvou motory akcelerujících vozů a protáčí se tachometry, stojí za zvýšením počtu smrtelných dopravních incidentů, je samo o sobě dost nevděčným posláním.
„Je těžké už jen vysvětlit, co přesně stojí za projevy bezohledného chování řidiče, natož doložit případnou souvislost s televizními reklamami, které nebezpečné chování předvádí,“ říká Zuby. „V obecné rovině předpokládám, že řidičům zrovna ve slušné jízdě nenapomáhá každodenní kontakt s reklamou, v níž se všedně používaná osobní auta chovají agresivně.“
Zuby je velmi skeptický, že by se mu tento příčinný vztah podařilo hodnověrně doložit. A nepředpokládá, že by z produkce takové „závadné“ reklamy mohl vinit výrobce automobilů.
Přesto vidí oblast, v níž se vyšší nehodovost a vliv automobilek protínají. Jde o svobodnou volbu výrobců automobilů přicházet na trh se stále silnějšími a výkonnějšími motory.
„V bezpečnosti dopravy se pohybují od roku 1986, a za tu dobu se výkon vozů až nesmyslně zvýšil,“ vypráví Zuby.Má pravdu. Tehdy byl na silnicích průměr okolo 105 koňských sil (přibližně 80,5 kW), dnes je to okolo 247 koňských sil (185 kW).
„Automobilky se v posledních letech předhánějí ve výkonech, například motory některých verzí Dodge Charger nabízejí téměř 1 000 koní. Ale jaký má smysl prodávat auto s výkonem 1 000 koní lidem, kteří s ním budou normálně jezdit po silnici?“ ptá se.
David Zuby, vedoucí oddělení výzkumu IIHS, zmiňuje i další alternativní vysvětlení zvýšeného počtu dopravních nehod, například i v trendu zvýšené obliby SUV. „Jsou bezpečnější pro své řidiče a jejich posádky, ale nikoliv pro ty, s nimiž se při nehodě střetnou.“
„Může to být tím, že některá města více podporují lidi, aby jezdili na kole a chodili pěšky. Zvyšuje se tím pohyb chodců, a samozřejmě i možná rizika.“ Není přitom bez zajímavosti, že právě širší otevřenost ulic pro pohyb chodců a cyklistů je nyní plošně ordinována jako recept proti nehodovosti, byť jak Zuby zmiňuje, právě ona může být příčinou.
Vyšší výskyt pohybujících se chodců a cyklistů jako rizikový faktor po něm však Homendyová prošetřovat nechce. Soustředit se chce jen na možný negativní vliv automobilové reklamy.
Seďte radši doma
Zahraniční komentátoři mají z amerického zápalu pro cenzuru nevhodné reklamy pochopitelně ohromnou legraci.
Italský magazín Motorbox pohotově nabízí další špatné příklady, cíle, které by bylo třeba v USA zakázat.
„Zbavte se akčních filmů, přenosů z Formule 1 a MotoGP. Zavřete raději všechna kina a zakažte celý motoristický sport,“ píše redaktor Emanuele Colombo. „Praktičnost je obětována na oltář elektrifikace; rychlost osobní mobility podléhá nesmyslné propagaci pěší chůze; nezávislost manuálního řízení je ohrožena autonomním řízením, které jednou promění svobodu pohybu v polo-kolejový oběh.“
„Vlastně existuje snadné konečné řešení bezpečnosti silničního provozu. Je to jednoduchá matematická funkce, která spojuje rychlost se závažností nehody a ukazuje, že pokud zůstanete v klidu, nic se vám nestane. Zakažte si tedy auta a vymýtíte tím dopravní nehody jednou provždy!“
Tyhle vtípky ovšem v USA nepadají na úrodnou půdu.
Návrh, že by „nevhodnou“ automobilovou reklamu doprovázelo podobné bezpečnostní varování jako u kuřáckých výrobků, patří v NTSB mezi zvažované. Homendyová přitom nemá na mysli jenmalý popisek, že triky s vozy v reklamě provádí zkušení jezdci-kaskadéři, který se u podobných reklam objevuje už dobře deset let. Chtějí, aby byli diváci každou sekundu reklamy konfrontováni s důrazným varováním.
13. února 2023 |