Desítky vozů Toyota Hilux projíždějí terénem včetně říčního brodu, pak se společně připojí na silnici a projíždějí městskou oblastí. Nakonec jediný vůz vjede na příjezdovou cestu luxusní vily. „Toyota Hilux – Zrozena k toulkám,“ říká komentář. Na plakátech ke kampani jsou v popředí zobrazena dvě vozidla, za nimiž následuje skupina dalších, které se prohánějí skalnatým terénem, zatímco nad nimi se vznáší oblak prachu.
Stížnost na tyto reklamy podala organizace Adfree Cities, která se snaží odstranit reklamy z veřejných prostranství obecně. Ve spolupráci s britskou skupinou Badvertising uvádí, že právě díla, jako je toto, schvalují chování škodlivé pro životní prostředí. Zároveň požaduje zákaz všech reklam na výrobky nebo služby spojené s produkcí vysokého obsahu CO2.
Britský hlídací pes, úřad ASA, na základě jejich reakce rozhodl, že reklamy propagují používání vozidel způsobem, který nebere v úvahu jejich vliv na přírodu a životní prostředí. „Nebyly vytvořeny s pocitem odpovědnosti vůči společnosti,“ dodala instituce.
Nová Toyota C-HR frčí do prodeje rovnou s velkou slevou. Už jsme ji zkusili |
„V těchto reklamách Toyota ztělesňuje naprostou neúctu k přírodě i klimatu, neboť v nich vystupují velká, přírodu znečišťující vozidla, která se řítí rychlostí skrze řeky a divoké pastviny,“ uvedla šéfka společnosti Adfree Cities Veronica Wignallová.
UK authority bans Toyota ads for its Hilux utes - which hailed a stampede of the vehicles as one of "natures great spectacles" because of the message of environmental damage.https://t.co/5tXTfCD036
— The Driven (@TheDriven_io) November 22, 2023
Podle ní existuje příkrý nesoulad mezi způsobem, jakým jsou vozy propagovány (kampaně je často zobrazují v drsném prostředí) a skutečností, kde se s nimi většinou jezdí. „Je to cynické využití přírody k propagaci něčeho, co ji naopak neuvěřitelně poškozuje,“ dodala.
Zakročte stejně jako proti cigaretám
Rozhodnutí úřadu je zlomovým momentem k zamyšlení nad omezeními, která může regulační orgán učinit. „Reklama na vozy SUV zvyšuje poptávku po masivních automobilech s velkou spotřebou a silným znečištěním v městském prostředí, právě když chceme bezpečnější a čistší ulice a hlavně dostupný nízkouhlíkový dopravní systém,“ uvedla Wignallová.
Toyota pozastavila výrobu aut, systémová chyba ochromila 12 továren v Japonsku |
Toyota obhajuje kampaň na model Hilux argumentem, že vozidlo bylo navrženo pro nejnáročnější prostředí. Lidé pracující v odvětvích včetně zemědělství a lesnictví ho podle výrobce skutečně potřebují. Žádné takové pracovníky v reklamě nezobrazovala a ani nemusela. „Toyota neschvaluje chování, které poškozuje životní prostředí,“ uvedl její mluvčí.
Ve skutečnosti byla značka podle výrobce v průběhu posledních tří desetiletí jedním z lídrů v automobilovém průmyslu, pokud jde o snižování emisí uhlíku v rámci celé nabídky vozidel. Také podle vyjádření sdílela stovky licencí umožňující ostatním využívat její nejnovější technologie elektromobility bez nároku na honorář.
V 97 letech zemřel muž, který dal Toyotě kvalitu a prosadil hybridní Prius |
„Toyota v rámci své široké globální nabídky vozidel vychází vstříc zákazníkům vyžadujícím možnost spolehlivé mobility v nejnáročnějším terénu – tedy lidem, kteří se pohybují v terénu a na odlehlých místech,“ uvedl výrobce.
Mluvčí Toyoty dodal, že záběry v reklamě byly natočeny na soukromém pozemku v zahraničí (Slovinsko, městské záběry pak Lublaň) na místě mimo Spojené království, s povolením a navíc v prostředí, které není ekologicky citlivé. „Krajina v reklamě na plakátu byla navíc vytvořena počítačem, takže nemá žádný dopad na životní prostředí,“ dodal mluvčí firmy.
I když se definice vozů SUV mnohdy liší a původní pick-up Hilux do této kategorie podle mnohých ani nespadá, obliba tohoto typu vozidel v Británii v posledních letech prudce vzrostla a tvoří téměř třetinu prodaných vozidel. V Evropě dosáhl podíl vozů SUV na registracích nových automobilů v letošním roce rekordních 51 procent.
Vliv rostoucího prodeje vozů této třídy a skutečnost, že jsou obvykle těžší než dříve kupované tradiční modely, znamená, že průměrný automobil s konvenčním motorem zakoupený v roce 2023 má vyšší emise uhlíku než jeho ekvivalent z roku 2013, uvádí organizace Possible, která se zabývá kampaněmi na ochranu klimatu, uzavírá The Guardian.