Toyota nejprve ráno pozastavila výrobu ve 12 závodech, odpolední směna se však zastavila ve všech továrnách. Podle nejnovějšího prohlášení by se ve středu ráno místního času měla obnovit výroba ve 12 závodech a odpoledne i ve zbývajících dvou závodech.
Analytici upozorňují, že náhrada ztrácené výroby bude pro Toyotu velkou výzvou a bude zřejmě nucena přidat další směny. „Vyráběla na plnou kapacitu, takže existuje jen malý prostor pro další výrobu,“ řekl Seidži Sugiura, analytik Tokai Tokyo Research Institute.
Toyota je průkopníkem dodávek just-in-time, což znamená, že komponenty objednává tak, aby se čas dodání zhruba kryl s časem výroby vozu, a nemá tak vysoké zásoby. Tento způsob sice snižuje náklady, ale znamená, že jakýkoliv výpadek v dodavatelském řetězci ohrozí výrobu.
Kolínská fabrika Toyoty zastavila výrobu, chybí jí díly ze shořelé továrny |
Výroba největšího prodejce aut na světě se zastavila i loni, a to kvůli tomu, že jeden z jeho dodavatelů byl zasažen kybernetickým útokem. Mluvčí uvedla, že současná závada zřejmě s kybernetickým útokem nesouvisí.
Domácí výroba Toyoty po řadě omezení způsobených nedostatkem polovodičů oživuje. Za leden až červen se zvýšila o 29 procent, což byl první růst za poslední dva roky. Toyota v Japonsku vyrobila v průměru zhruba 13 500 vozů denně.
Incident má dopad i na další společnosti. Toyota Industrie uvedla, že kvůli závadě v automobilce částečně pozastavila provoz ve dvou továrnách vyrábějících motory.
Automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně od úterý 22. srpna zastavila výrobu kvůli nedostatku komponentů. Chybí jí díly, které automobilce dodává společnost Novares CZ Zebrak, jejíž výrobní a skladovací prostory v Žebráku na Berounsku zničil minulý týden rozsáhlý požár.
Cloud jako cedník. Toyotě unikla data o zákaznících za posledních 11 let |
Příčina problému zatím není jasná, firmy v Japonsku však byly v posledních dnech v pohotovosti, protože podniky a vládní úřady hlásily obtěžující telefonáty. Vláda uvedla, že hovory pravděpodobně pocházely z Číny a souvisely s vypouštěním radioaktivní vody z havarované jaderné elektrárny Fukušima.
Neplánovaná odstávka je z důvodu chybějících plastových dílů nyní i v kolínské automobilce Toyota Motor Manufacturing Czech Republic. Potrvá přinejmenším do pátku 1. září.
Akcie japonské automobilky reagovaly na zprávu o odstávce poklesem. Odpoledne ztráty smazaly a mírně rostly, nakonec však uzavřely se ztrátou 0,2 procenta.