Velký krok nazpět, ohromná ztráta potenciálu a obrovská promarněná příležitost. Zhruba těmito slovy popisuje mluvčí automobilky General Motors rozhodnutí Odboru motorových vozidel (DMV) pozastavit provoz autonomních vozů na veřejných komunikacích státu Kalifornie. Zlaté město – San Francisko, – se tak bude muset obejít bez robotaxíků společnosti Cruise. A nejen ono, zkrátka přijdou i na ulicích měst Houstonu, Austinu, Dallasu, Phoenixu nebo Miami.
Ptáte se, co má americká automobilka s meziročním obratem ve výši 158 miliard dolarů společného se společností se 75krát menším obratem provozující robotické taxíky? Cruise je však dceřinou společností General Motors. A byť se navenek tváří jako silně nezávislý subjekt, pro druhou největší americkou automobilku je pojistkou budoucího růstu.
Tedy, spíše byla. Proto teď v komunikaci směrem k veřejnosti přejala automobilka vůdčí úlohu, a problém společnosti Cruise prezentuje o dost odlišně, než zaznělo z DMV.
„Kvůli nařízení kalifornských regulačních úřadů pozastavujeme na území státu veškerý provoz autonomních vozidel,“ zahlásila nejprve suše a neutrálně General Motors večer ve čtvrtek 24. října. O tři dny později se na síti X rozepsali i manažeři dceřiné společnosti Cruise: „Nejdůležitější je pro nás nyní podniknout kroky k obnovení důvěry veřejnosti… proto jsme se proaktivně rozhodli pozastavit provoz všech našich flotil aut bez řidičů.“
Nejen tedy v Kalifornii, ale rovnou po celých Spojených státech amerických.
Doplnili ještě, že to rozhodně nesouvisí s žádnými novými incidenty na silnicích, a že provoz autonomních vozů bude jistě brzy pokračovat.
General Motors tedy nikoho svým prohlášením nenechává na pochybách, že kritické rozhodnutí vzešlo ze strany úřadů a oni jej zkrátka musí respektovat. A pohodáři z Cruise, kteří do projektu robotických taxi tolik vkládaly své srdíčko, si zkrátka teď chtějí dát pauzu, čas na prozkoumání procesů, systémů a nástrojů, aby se mohli dál neúnavně soustředit na zvyšování bezpečnosti.
Ohrožení veřejné bezpečnosti
Jenže každá mince má dvě strany a zdůvodnění zákazu provozu autonomních vozidel – vyrobených v General Motors a provozovaných společností Cruise – v podání těch „zlých“ regulačních úřadů vyznívá o dost jinak.
Podle DMV totiž představují vozidla bez řidiče riziko pro veřejnost.
Cruise prý notně podcenila nebezpečnost autonomní technologie, nepřijala dostatečná preventivní opatření a silně zkreslila to, co by mělo být garancí bezpečnosti. DMV doslovně nazývá Cruise „špatným příkladem dobré praxe“. Uvádí též, že: „Vozidlům Cruise chybí schopnost reagovat bezpečným a vhodným způsobem během incidentů s chodcem. Auta bez řidiče tudíž nejsou bezpečná pro veřejný provoz a představují nepřiměřené riziko pro veřejnou bezpečnost.“
Automobilku General Motors a společnost Cruise tedy nedohnaly k zákazu autonomních robotaxíků zlé regulační úřady a nešťastné okolnosti, ale podrobné výsledky bezpečnostních testů.
K těm byla Cruise dotlačena letos v srpnu, po sérii dopravních incidentů v San Francisku. Po nich musela snížit na polovinu počet vozů, které udržovala v provozu, v noci jich v ulicích města nesmělo operovat více než 150, přes den byl limit nastaven jen na padesátku.
Ráj autonomních aut vydržel devět dní. Robotaxi zaparkovalo v betonu |
Ještě v průběhu vyšetřování došlo v Kalifornii k dalším pěti nehodám, při nichž mělo nepřiměřeně prudké brzdění za následek kolize, škody na majetku a zranění několika lidí. Smutnou tečkou byla nehoda z 2. října, kdy samořídící taxík „přehlédl“ jiným vozem sraženého chodce, a napálil to do něj.
Čtyřiadvacátého října už v General Motors věděli, že si „jejich“ Cruise jdou na kalifornský Odbor motorových vozidel pro nedostatečnou. Jenže situace se ještě zkomplikovala.
Do šetření kalifornského DMV totiž přispěl svými výsledky i Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA), který po sérii incidentů na dálnicích prověřoval bezpečnost autonomních vozů společnosti Cruise už od loňského prosince.
NHTSA řešila dvě desítky incidentů, při nichž robotaxíky prudce brzdily za plného provozu před neexistujícími překážkami. A byť už před měsíci dodala společnosti Cruise kritické poznámky, neučinila žádný krok k nápravě situace. Z ryze národního případu bezpečnosti silničního provozu se stal případ federální.
Tři dny poté, co DMV zakázal provoz autonomních vozidel v Kalifornii, vystavilo NHTSA stopku jejich provozu i na všech dálnicích v celých Spojených státech amerických. S tím, že chování autonomního vozidla zvyšuje rizika srážky, jež by mohly vést ke zranění nebo smrti.
Velká rána. Hlavně pro General Motors
Cruise to navenek prezentovalo tím, že samo proaktivně pozastavuje provoz, aby se mohlo věnovat budování důvěry a bezpečnosti. A General Motors se přidržuje toho, že takové omezení autonomní mobility je vlastně pro všechny nežádoucím krokem zpět do minulosti.
„Je to velká rána pro automobilový průmysl, pro celé odvětví autonomních vozidel a velký zásah do příležitostí k budoucímu růstu,“ komentovala to Mary Barra, šéfmanažerka General Motors. Aby taky ne. Podle ekonomických předpovědí totiž v General Motors očekávali, že projekt jejich dceřiné společnosti Cruise bude v roce 2030 vynášet 50 miliard dolarů ročně.
Místo toho dokončuje toto čtvrtletí se ztrátou čtvrt miliardy, zákazem provozu na všech veřejných komunikacích v celé Kalifornii a zákazem jízdy po dálnicích v celých Státech. A taky s notně pošramocenou pověstí.
General Motors ani Cruise se k tomu nestaví zrovna čelem, porážku nepřijímá se ctí a chyby nepřipouští. Druhá největší americká automobilka i společnost provozující robotaxi stále shodně tvrdí, že jejich autonomní vozy dosahují v bezpečnosti provozu lepších výsledků, než klasická auta řízená lidskými řidiči.