Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Robotaxi v USA si jen dávají pauzu, s ohrožením chodců to prý nesouvisí

  17:35
Prý způsob, jakým dnes přijmeme porážku, z nás už zítra může udělat vítěze. Pokud by to platilo, má General Motors a společnost Cruise k triumfu daleko. Lekci o zákazu provozu autonomních vozidel totiž směrem ke svým klientům vyložili jinak, než jak jim podal kalifornský odbor motorových vozidel.

Auta bez řidiče, provozované společností Cruise, teď na amerických silnicích chvilku k vidění nebudou. | foto: Getty Images

Velký krok nazpět, ohromná ztráta potenciálu a obrovská promarněná příležitost. Zhruba těmito slovy popisuje mluvčí automobilky General Motors rozhodnutí Odboru motorových vozidel (DMV) pozastavit provoz autonomních vozů na veřejných komunikacích státu Kalifornie. Zlaté město – San Francisko, – se tak bude muset obejít bez robotaxíků společnosti Cruise. A nejen ono, zkrátka přijdou i na ulicích měst Houstonu, Austinu, Dallasu, Phoenixu nebo Miami.

Ptáte se, co má americká automobilka s meziročním obratem ve výši 158 miliard dolarů společného se společností se 75krát menším obratem provozující robotické taxíky? Cruise je však dceřinou společností General Motors. A byť se navenek tváří jako silně nezávislý subjekt, pro druhou největší americkou automobilku je pojistkou budoucího růstu.

Tedy, spíše byla. Proto teď v komunikaci směrem k veřejnosti přejala automobilka vůdčí úlohu, a problém společnosti Cruise prezentuje o dost odlišně, než zaznělo z DMV.

„Kvůli nařízení kalifornských regulačních úřadů pozastavujeme na území státu veškerý provoz autonomních vozidel,“ zahlásila nejprve suše a neutrálně General Motors večer ve čtvrtek 24. října. O tři dny později se na síti X rozepsali i manažeři dceřiné společnosti Cruise: „Nejdůležitější je pro nás nyní podniknout kroky k obnovení důvěry veřejnosti… proto jsme se proaktivně rozhodli pozastavit provoz všech našich flotil aut bez řidičů.“

Nejen tedy v Kalifornii, ale rovnou po celých Spojených státech amerických.

Doplnili ještě, že to rozhodně nesouvisí s žádnými novými incidenty na silnicích, a že provoz autonomních vozů bude jistě brzy pokračovat.

General Motors tedy nikoho svým prohlášením nenechává na pochybách, že kritické rozhodnutí vzešlo ze strany úřadů a oni jej zkrátka musí respektovat. A pohodáři z Cruise, kteří do projektu robotických taxi tolik vkládaly své srdíčko, si zkrátka teď chtějí dát pauzu, čas na prozkoumání procesů, systémů a nástrojů, aby se mohli dál neúnavně soustředit na zvyšování bezpečnosti.

Ohrožení veřejné bezpečnosti

Jenže každá mince má dvě strany a zdůvodnění zákazu provozu autonomních vozidel – vyrobených v General Motors a provozovaných společností Cruise – v podání těch „zlých“ regulačních úřadů vyznívá o dost jinak.

Podle DMV totiž představují vozidla bez řidiče riziko pro veřejnost.

Cruise prý notně podcenila nebezpečnost autonomní technologie, nepřijala dostatečná preventivní opatření a silně zkreslila to, co by mělo být garancí bezpečnosti. DMV doslovně nazývá Cruise „špatným příkladem dobré praxe“. Uvádí též, že: „Vozidlům Cruise chybí schopnost reagovat bezpečným a vhodným způsobem během incidentů s chodcem. Auta bez řidiče tudíž nejsou bezpečná pro veřejný provoz a představují nepřiměřené riziko pro veřejnou bezpečnost.“

Do garáží, na neurčito. Manažeři Cruise to podávají jako vlastní proaktivní opatření, ne důsledek zákazu činnosti.

Automobilku General Motors a společnost Cruise tedy nedohnaly k zákazu autonomních robotaxíků zlé regulační úřady a nešťastné okolnosti, ale podrobné výsledky bezpečnostních testů.

K těm byla Cruise dotlačena letos v srpnu, po sérii dopravních incidentů v San Francisku. Po nich musela snížit na polovinu počet vozů, které udržovala v provozu, v noci jich v ulicích města nesmělo operovat více než 150, přes den byl limit nastaven jen na padesátku.

Ráj autonomních aut vydržel devět dní. Robotaxi zaparkovalo v betonu

Ještě v průběhu vyšetřování došlo v Kalifornii k dalším pěti nehodám, při nichž mělo nepřiměřeně prudké brzdění za následek kolize, škody na majetku a zranění několika lidí. Smutnou tečkou byla nehoda z 2. října, kdy samořídící taxík „přehlédl“ jiným vozem sraženého chodce, a napálil to do něj.

Čtyřiadvacátého října už v General Motors věděli, že si „jejich“ Cruise jdou na kalifornský Odbor motorových vozidel pro nedostatečnou. Jenže situace se ještě zkomplikovala.

Vyšetřování společnosti Cruise nevedlo k závěrům, které by pro robotaxíky byly zrovna lichotivé.

Do šetření kalifornského DMV totiž přispěl svými výsledky i Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA), který po sérii incidentů na dálnicích prověřoval bezpečnost autonomních vozů společnosti Cruise už od loňského prosince.

NHTSA řešila dvě desítky incidentů, při nichž robotaxíky prudce brzdily za plného provozu před neexistujícími překážkami. A byť už před měsíci dodala společnosti Cruise kritické poznámky, neučinila žádný krok k nápravě situace. Z ryze národního případu bezpečnosti silničního provozu se stal případ federální.

Tři dny poté, co DMV zakázal provoz autonomních vozidel v Kalifornii, vystavilo NHTSA stopku jejich provozu i na všech dálnicích v celých Spojených státech amerických. S tím, že chování autonomního vozidla zvyšuje rizika srážky, jež by mohly vést ke zranění nebo smrti.

Velká rána. Hlavně pro General Motors

Cruise to navenek prezentovalo tím, že samo proaktivně pozastavuje provoz, aby se mohlo věnovat budování důvěry a bezpečnosti. A General Motors se přidržuje toho, že takové omezení autonomní mobility je vlastně pro všechny nežádoucím krokem zpět do minulosti.

Od srpna letošního roku byly robotaxíky Cruise „v podmínce“ a omezily provoz. I tak se dokázaly připomenout sérií dopravních incidentů.

„Je to velká rána pro automobilový průmysl, pro celé odvětví autonomních vozidel a velký zásah do příležitostí k budoucímu růstu,“ komentovala to Mary Barra, šéfmanažerka General Motors. Aby taky ne. Podle ekonomických předpovědí totiž v General Motors očekávali, že projekt jejich dceřiné společnosti Cruise bude v roce 2030 vynášet 50 miliard dolarů ročně.

Místo toho dokončuje toto čtvrtletí se ztrátou čtvrt miliardy, zákazem provozu na všech veřejných komunikacích v celé Kalifornii a zákazem jízdy po dálnicích v celých Státech. A taky s notně pošramocenou pověstí.

General Motors ani Cruise se k tomu nestaví zrovna čelem, porážku nepřijímá se ctí a chyby nepřipouští. Druhá největší americká automobilka i společnost provozující robotaxi stále shodně tvrdí, že jejich autonomní vozy dosahují v bezpečnosti provozu lepších výsledků, než klasická auta řízená lidskými řidiči.

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Paláce i psí boudy na kolech. Češi si u obytňáků potrpí na luxus

Fenomén obytných aut nabral na síle v covidových letech. Cestování s vlastním domem na kolech přišli na chuť i Češi. Nově zkoušejí výrobci obytňáků elektrifikaci pohonu.

8. září 2024

Fabia slaví čtvrtstoletí. Důležité škodovce prodlouží život

Celou svou kariéru, v každém vydání jeden z hlavních pilířů značky. Když Fabia nahradila svou předchůdkyni, rustikální Felicii, byl to víc než generační krok. Byl to skok do nové dimenze, ve všech...

15. září 2024

Brusel odmítl snahy vývozců aut z Číny vyhnout se clům pomocí minimálních cen

Některé firmy vyrábějící elektromobily v Číně předložily Evropské komisi návrhy na zavedení minimálních cen pro dovoz do Evropské unie, aby se tak vyhnuly dodatečným clům. Komise však všechny tyto...

15. září 2024

Veterán umí být koule na noze. Když nejezdí, trpí, varuje pořadatel srazů

Bylo mu čerstvě dvacet let a před sebou měl maturitu, přesto se rozhodl uspořádat obří sjezd autoveteránů a youngtimerů. A povedlo se. Letos Jiří Dohnal pořádal již devátou akci pod hlavičkou Classic...

14. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

Rozdáváme pokračovací kojenecké mléko ZDARMA
Rozdáváme pokračovací kojenecké mléko ZDARMA

Chcete dopřát svému miminku oblíbenou mléčnou výživu a zároveň se zapojit do exkluzivního testování? Hledáme 40 rodičů, kteří společně se svými...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...