Investice závodu do produkce těchto modelů dosáhly téměř půl miliardy eur (12,1 miliardy Kč), uvedli zástupci koncernu Volkswagen, do kterého patří také Škoda Auto. Automobilový průmysl je hlavním motorem ekonomiky Slovenska, které je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem aut na světě.
Spolu s passaty sjíždějí ze stejné výrobní linky, kde se nyní montují sportovně-užitková (SUV) vozidla Škoda Karoq. Produkce karoqů ve slovenské továrně Volkswagenu však po třech letech před nadcházejícími Vánocemi skončí.
Od roku 2001 bylo vyrobeno 1,6 milionu vozů Superb tří generací, které tvoří vrchol značky Škoda mezi modely se spalovacími motory. O přesunu jeho výroby do Bratislavy, stejně jako passatů, rozhodl Volkswagen před třemi lety. Tento krok je součástí projektu pod názvem Beta+, jehož cílem je mimo jiné zvýšit efektivitu výroby.
„Rozhodnutí o výrobě čtvrté generace modelu Superb v bratislavském závodě koncernu Volkswagen bylo oznámeno v listopadu 2020. Tento krok se stal součástí projektu Beta+, jehož cílem je především využití synergií ve výrobní síti a další zvýšení efektivity,“ popisuje mluvčí Tomáš Kotera, vedoucí Komunikace podniku. Automobilka uvádí, že koncern takto ušetřil asi 600 milionů eur.
Škoda bere objednávky na nový kodiaq se superbem. Pod milion je nepořídíte |
„V rámci takzvaného projektu Beta+ probíhal společný vývoj vozů Škoda Superb a Volkswagen Passat pod vedením značky Škoda,“ uvedl člen představenstva společnosti Škoda Auto pro oblast výroby a logistiky Andreas Dick.
Výroba nové generace superbů začala prvního prosince verzí kombi, po níž bude v prvním pololetí příštího roku následovat liftback. Výroba Passatu, který je k mání pouze v kombiverzi, se rozeběhla už v říjnu.
Superby budou vybaveny jedním ze tří benzinových nebo dvou naftových motorů, v nabídce bude i plug-in hybridní pohon.
Dosažení plné výrobní kapacity obou nových modelů bratislavská továrna očekává v prvním čtvrtletí 2024. Tyto modely mají většinu shodných karosářských dílů, v případě kombiverzí superbu a passatu je shodných 95 procent karosářských dílů, vozy se z pohledu „plechových“ dílů liší pouze kapotami, blatníky a víkem kufru.
Autofotka týdne: Chytrá finta designérů nové Škody Superb |
Volkswagen pro produkci obou modelů přestavěl karosárnu v bratislavské fabrice, karoserie jsou vyrobené z ocelových dílů, které téměř plně automatizovaná linka vyrábí s přesností na jeden milimetr (0,7–1 mm), kromě sváření (bodové odporové, laserem a MIG-MAG) se požívají lepené spoje, kterých je na karoserii superbu 80 metrů.
Za necelé dva roky Škoda Auto v karosárně instalovala více než 500 nejmodernějších výrobních strojů a ovládacích řídicích zařízení. Škoda v karosárně rozlišuje dvacet různých provedení karoserie pro Superb (kombi, liftback, levostranná-pravostranná verze, se střešním oknem a bez něj, pluginhybridní s jinou zadní částí). Kombi a liftback mají identickou přední část karoserie až po středový (B) sloupek, kombík má karoserii vyrobenou z 535 dílů, liftback z 506. Marian Karkuš, který karosárnu vede, uvádí, že její denní kapacita je 687 karoserií pro Superb a Passat, linka vyrábí v taktu 96 sekund. Jednu karoserii vyrobí linka za 6,5 hodiny.
Přestavěna byla též montážní hala, protože výrobní linka dosud nesloužila k produkci plug-in hybridních vozidel.
Přesun modelu Superb do Bratislavy podle Škody Auto vytvoří v závodě v českých Kvasinách od léta 2024 kapacitu pro výrobu vozů Octavia. Díky tomu bude zároveň možné v závodě v Mladé Boleslavi vyrábět více elektromobilů.
Škoda uvedla poslední spalovací Superb pro Evropu, vyrobí ho na Slovensku |
Předseda představenstva slovenské divize Volkswagenu Wolfram Kirchert uvedl, že zahájení výroby dvou nových modelů znamená pro bratislavskou továrnu důležitý krok k využití volných kapacit a k zajištění zaměstnanosti. Společnost Volkswagen Slovakia se v zemi řadí k největším soukromým zaměstnavatelům.
Volkswagen na Slovensku superby dosud nemontoval, v minulosti však vyráběl kromě jiných také vozy Škoda Citigo a Škoda Octavia (2008–9). Passaty byly v roce 1991 prvním modelem, který německá automobilka začala produkovat na Slovensku.
V bratislavském závodě vyrábí koncern VW nyní osm modelů pro čtyři značky. Wolfram Kirchert, předseda představenstva Volkswagen Slovakia vysvětluje, že slovenská fabrika značky jsou vlastně tři továrny v jedné, zdůrazňuje ovšem, že pro projekt Beta+ nebyly budovány nové výrobní haly, ale pouze se modernizovaly stávající provozy. V případě Superbu a Passatu především původní linka, na které se donedávna vyráběly nejmenší modely koncernu VW UP!, Škoda Citigo a Seat Mii. Ty jsou ovšem o metr a půl kratší než skoro pětimetrový superb, linka, na které se auto sestavuje, tedy musela projít úpravou. Sestavení vozu je na lince rozděleno do 131 výrobních taktů.
Do výrobního portfolia bratislavského závodu Volkswagenu teď patří také vozy Volkswagen Touareg, Audi Q7 a Q8 a Porsche Cayenne. V továrně v Martině na severu Slovenska pak Volkswagen vyrábí převodovky a podvozky.
Vozidla na Slovensku montují také automobilky Jaguar Land Rover, Kia a Stellantis. Novou továrnu na elektrická vozidla v zemi postaví společnost Volvo.