Hroch, jezevčík, gepard. Vzpomínáme na tři generace superbu

Před premiérou nové generace Škody Superb jsme zavzpomínali na jeho novodobé předchůdce. Každý je jiný a každý má své charisma. Víte, že úplně první Superb představila Škoda už téměř před devadesáti lety?

„Superb je v AAA Auto velmi žádaný. Dá se říct, že je mezi škodovkami třetí nejžádanější, hned po Octavii a Fabii. Za letošní rok jsme dosud zobchodovali téměř patnáct set superbů,“ uvádí pro iDNES.cz Zdeněk Batěk, šéf výkupu Aures Holdings.

První tři novodobé generace Škody Superb

Nejžádanější motorizací u Superbu aktuální třetí generace je podle Batěka naftový motor o výkonu 110 kW s převodovkou DSG. Nejprodávanější jsou superby s cenami 350 až 450 tisíc korun. „Pokud zákazník vyžaduje vyšší výbavu, například Style nebo Laurin & Klement, je potřeba si připlatit zhruba sto tisíc,“ vysvětluje Batěk s tím, že takový příplatek není jen za výbavu, ale také výkonnější motor a kupříkladu pohon všech kol, který si do vybavenějších a dražších variant lidé objednávají.

Den premiéry Škody Superb si pamatuje celý svět: 11. září 2001

Zájem je také o druhou generaci Superbu, ta první je už dnes raritou. „Těch je opravdu už jako šafránu. Aktuálně jich v nabídce máme kolem deseti kusů,“ komentuje Batěk. V nabídce AAA Auto se ovšem objevil raritní kousek s naftovým šestiválcem 2,5 litru spárovaným s automatickou převodovkou s měničem točivého momentu. Dva novější superby, které jsme projeli, už měly moderní dvouspojkové DSG spárované s dvoulitrovým turbodieselem. Benzinových motorizací se podle Batěka prodává asi pětina a přibližně desetina má pohon 4x4.

Éra dieselových stíhaček končí. 270 koní benzinového Superbu jede a nežere

Hroch, jezevčík, gepard

Krátká vyjížďka tria velkých škodovek ukázala rozdílnou náturu. Ve zkratce: jednička je nejpohodlnější, konejšivě se houpe, ale je hodně těžkopádná. Dobové odsouzení Superbu z úst tehdejšího prezidenta Václava Klause, že „Superb drncá“ (oproti prezidentskému Audi A8) nám prostě neštymovalo. Spíš je to ilustrace toho, jak se doba a auta, která do ní patří, posunula. Jedničkový Superb byl i díky bizarnímu „hybridnímu“ podvozku soudobého Passatu (přední sofistikovaná lichoběžníková náprava, vzadu primitivní kliková) hodně těžkopádný, i když s šestiválcem pod kapotou připomínala jízda s rozvážným automatem spíš pohyb rozvážného hrocha.

Jedničkovému Superbu ovšem nelze upřít specifické charisma. Ano, vnitřek je spíš „taxikářská“ strohost, na druhou stranu auto se sto padesáti tisíci najetými kilometry (stvrzenými originální, ve značkovém servisu vedenou servisní knížkou) za sto padesát tisíc korun budilo dojem skromné solidnosti a festovnosti, jak to umí jen auta přelomu tisíciletí.

Škoda uvedla poslední spalovací Superb pro Evropu, vyrobí ho na Slovensku

Dvojka je oproti jedničce střízlík. I pocitově zpoza volantu. A citlivější řidič vnímá i z chování na silnici jezevčíkovitost auta – po celou kariéru „dvojky“ vyčítanou lehkou disproporčnost auta, které se na šířce Octavie druhé generace protáhlo do délky možná až trochu moc.

Superb třetí generace je asi „nejtvrdší“, prostě atletický gepard. Roční kousek za milion měl moderní výbavu a byl bez chybičky. Aktuální Superb je typickým reprezentantem filozofie celého koncernu VW a Škodovky obzvlášť: nabídnout co nejvíc místa na prostoru vytčeném platformou. Vnímavější řidič se za volantem aktuálního superbu cítí trochu jako v autobuse – sedí daleko před středem vozu, blízko přední nápravy, takže se za jízdy všechno odehrává „za ním“.

Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Všechny Superby mají obří prostor pro nohy na zadních sedadlech. První generace Superbu byla klasický sedan, to znamená méně praktický vstup do kufru. Další dva už dorazily v kombíkovém provedení. Právě kombík je podle Batěka nejžádanější verzí Superbu. „Nejčastějšími zákazníky, kteří si u nás kupují Superb ve verzi kombi, jsou mladé rodiny. Kupují ho převážně kvůli zavazadlovému prostoru, který disponuje až 660 litry.“

My ale zkusili druhé karosářské verze – liftbacky, tedy auta se splývavou linií zádi, u které se otevírá víko kufru i se zadním sklem. Je to praktičtější, než klasické řešení u sedanu. A málem bychom zapomněli na vychytávku, kterou se chlubil dvojkový Superb – systém otevírání Twindoor, který umožnil pro vstup do kufru otevřít celou záď, nebo jen plechové víko kufru.

Nóbl Superb V6: nové auto prezidenta je nejdražší a nejrychlejší škoda

Naopak asi nezapomeneme na legendární šestiválec VR6, který byl v druhé generaci volbou labužníků a s jeho koncem se mladoboleslavská značka s šestiválci rozloučila. „Šestiválcový Superb ve dvojkové řadě je velmi žádaným zbožím. Na druhou stranu, určitě bych doporučoval, pokud zákazník si takovýto vůz vybere, aby lpěl na velmi dobrém a pravidelném servisu,“ upozorňuje Batěk.

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Tři plus jedna generace

Superb, který se začal vyrábět v roce 2001, navázal po víc než půlstoletí na stejnojmenné limuzíny z Mladé Boleslavi, které ve své době patřily k nejluxusnějším produktům československého automobilového průmyslu. První se představila v roce 1934 – Škoda 640 Superb s dvouapůllitrovým motorem o výkonu 55 koní. Postupně přišly typy s většími a výkonnějšími pohonnými jednotkami, do čtyřicátých let se však vyrobilo jen něco přes sedm set vozů.

Superb slaví 85 let. Zlatý koráb v americkém stylu sloužil v Karlových Varech

Za války vznikaly pro potřeby německé armády štábní vozy odvozené od Superbu, kterých bylo postaveno víc než šestnáct set. Mezi roky 1946 a 1949 se pak ještě vyrobilo posledních 162 superbů s upravenou karoserií inspirovanou americkými vozy.

První novodobá generace Superbu, vlajkové lodi škodovky, se představila na frankfurtském autosalonu v září 2001. Automobil, který technikou i designem vycházel z Volkswagenu Passat páté generace, se vyráběl sedm let a z výrobních pásů v Česku, Číně či Indii jich sjelo necelých 134 tisíc kusů.

Superb postrčil Škodu k elitě. Natažený bratr Passatu prezidentovi nevoněl

Důvodem poměrně nízkého zájmu o vůz přitom nebyla jen vyšší cena nebo to, že zákazníci nebyli ještě připraveni na spojení jména Škoda a prémiovějšího vozu, ale také rozhodnutí nevyrábět kromě sedanu i praktičtější verzi kombi. Přestože celkové prodeje první generace Superbu nedosáhly ani roční produkce Škody Octavia z přelomu století, jednalo se nakonec pro továrnu v Mladé Boleslavi o důležitý mezník. Auto, o kterém, jak již bylo řečeno, bývalý prezident Václav Klaus prohlásil, že v porovnáni s Audi A8 „moc drncá“, totiž škodovce pootevřelo cestu do střední třídy. Superb se prezentoval jako manažerský vůz a oplýval prostorem, vrcholná varianta byla osazena šestiválcovým motorem o objemu 2,8 litru.

Škoda Tudor

Škoda se v této kategorii pevně uchytila s druhou generací Superbu, která se představila na ženevském autosalonu v březnu 2008. Nový model už zvenku nepřipomínal VW Passat, byl také delší a širší. Navíc dostal neobvyklý systém pátých dveří Twindoor, díky kterému se zavazadlový prostor mohl otevírat buď jako u sedanu, nebo se otevřela celá záď podobně jako u Octavie. Hlavně ale nabídku rozšířila verze kombi, která výrazně přispěla ke komerčnímu úspěchu modelu. Automobil, kterému kritici vyčítali trochu nevyvážené proporce (na svou délku byl trochu úzký), se podobně jako jeho předchůdce vyráběl sedm let a vznikl v téměř 619 tisících kusech – skoro pětkrát víc než první generace.

Škoda představila Kodiaq, své poslední SUV pro Evropu se spalovacím motorem

Třetí generace Superbu byla představena v roce 2015 a její design vzbudil prakticky jen pochvalné reakce. V roce 2019 pak přišel facelift – kromě nápisu Škoda na zádi místo tradičního loga se tehdy model dočkal i plug-in hybridní technologie. Superb iV se stal první škodovkou s tímto druhem pohonu. Třetí generace Superbu se dosud vyrobilo přes 800 tisíc kusů. Nová generace, která se představí 2. listopadu, bude podle slov automobilky poslední se spalovacím motorem.

Překvapení na Tour de France. Do cíle doprovodila peloton nová Škoda Superb

Zatímco dosavadní tři generace Superbu se vyráběly v závodě v Kvasinách na Rychnovsku, čtvrtá generace tohoto luxusního vozu bude vznikat spolu s novou generací Passatu v továrně automobilky Volkswagen v Bratislavě. Nový Superb zůstane ve variantách liftback a kombi, jeho dvojče Passat bude k dispozici již jen jako kombi. Přesun výroby obou modelů do Bratislavy oznámil Volkswagen v roce 2020.

Do nového výrobního programu společnost investuje přes 400 milionů eur (9,5 miliardy korun), její celkové investice v zemi tím přesáhnou pět miliard eur (120 miliard korun). Výroba passatů a superbů se plánuje na výrobní lince, ze které už nyní sjíždějí modely Škoda Karoq a Volkswagen up!. včetně jeho elektrické verze. Slovenská továrna Volkswagenu montuje také vozidla Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8 a Porsche Cayenne.

  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Neviditelná rovnátka jsou gamechanger v léčbě dětských pacientů
Neviditelná rovnátka jsou gamechanger v léčbě dětských pacientů

Zjistili jste právě, že bude vaše dítko potřebovat rovnátka, a nevíte, jestli zvolit klasická fixní rovnátka, nebo ta neviditelná? Všechna rovnátka...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...