Tam, kam se ještě v roce 2005 vyvážela zemina z nedalekého povrchového dolu, se dnes na speciálních tratích severně od Sokolova pod přísným utajením prohánějí budoucí modely BMW a dalších značek tohoto koncernu. Jedná se o testovací areál specializovaný pro vývoj systémů plně automatizované jízdy a parkování.
BMW Future Mobility Development Center (FMDC), jak zní oficiální název centra, má hrát klíčovou roli s ohledem na mobilitu budoucnosti. Jedná se o první zařízení svého druhu ve střední Evropě, do něhož BMW investovalo hodně přes 7,5 miliardy korun.
Polygon v západním cípu České republiky, nad hnědouhelným dolem Jiří, doplňuje stávající testovací a vývojové areály BMW, které se nacházejí v Aschheimu u Mnichova, v Miramas ve Francii a v Arjeplogu ve Švédsku. České testovací centrum je svou rozlohou 6 kilometrů čtverečních největší a také jako jediné bylo od základu postaveno speciálně pro tyto potřeby.
Velké hřiště pro velké kluky
Jak zmiňuje mluvčí českého zastoupení značky David Haidinger, tak postup stavebních prací, které byly zahájeny v květnu 2020, významně ovlivnil koronavirus. Celková podoba areálu byla postupně přehodnocena do menší podoby, ale s tím, že v případě potřeby lze polygon dostavět podle původního záměru. Testovací a vývojový polygon momentálně zaměstnává vyšší desítky lidí, v plném provozu jich má být okolo stovky, což je mnohem méně, než bylo původně plánováno.
Zkoušky na dvou úsecích zkušebního polygonu byly zahájeny již v loňském roce, plný provoz centra bude spuštěn během letošního léta. V areálu se to však stále ještě hemží bagry a další stavební technikou. I po oficiálním otevření tedy ještě stavbaře čeká hodně práce. Svezli jsme se po šestikilometrovém dálničním okruhu s maximálkou 130 km/h, který z vnější strany kopíruje předpřipravený podklad pro místy hodně klopenou vysokorychlostní trať pro vysokorychlostní testy do rychlosti 230 km/h.
Bavoráky místo uhlí. U Sokolova už BMW testuje autonomní řízení |
Kvůli neklidnému jílovitému podloží musí být jednotlivé stavby a komunikace postavené na betonových pilotech, případně zhutněné podkladové vrstvě. K vybudování areálu bylo použito 2,2 milionu metrů krychlových zeminy z bývalé výsypky povrchového dolu Sokolovské uhelné.
V areálu s převýšením 80 metrů jsou různé druhy silnic s celkovou délkou 25 km s celkem osmi rozličnými povrchy. Jsou tam úzké i široké komunikace s různým sklonem, mosty, ale i malé i komplikované křižovatky se semafory.
Ceremonii zahájila autonomně jedoucí auta
Součástí centra je rovněž obří asfaltová plocha 300 × 300 metrů pro testy dopravních situací s příčným provozem a nouzových brzdných a vyhýbacích manévrů s jinými auty, ale i s celou řadou speciálních figurín dospělých lidí, dětí, cyklistů, motorkářů, ale i zvířat.
Nechybí ani sekce simulující město, a také parkovací dům pro ladění plně autonomního parkování ve spolupráci se společností Valeo. V případě potřeby může být v jeden okamžik v provozu až 100 aut, na šestikilometrové dálnici se může současně pohybovat až 25 testovacích prototypů jedoucích v autonomním režimu. Testovat je možné pravostranný a levostranný provoz, ale i případné speciální situace, se kterými se lze setkat různě po světě.
Na vývojových pracích se v centru podílejí i specialisté z řady spolupracujících firem. Technologický areál má navíc posloužit i k homologacím nových vozidel. Kromě bavoráků centrum slouží i pro vývoj vozů sesterských značek Mini a Rolls-Royce. V době naší návštěvy jsme kromě několika BMW řady 7 viděli i kamuflované Mini Countryman.
Součástí slavnostní ceremonie byly i dvě autonomně jedoucí BMW řady 7. „Nové vývojové centrum Future Mobility Development Center je určené výhradně pro vysoce pokročilé testování automatizované jízdy a parkování až do úrovně 4. Na ploše 600 hektarů mimořádně flexibilně a efektivně testujeme všechny možné jízdní situace, které mohou nastat ve městech, na venkovských silnicích i na dálnicích, stejně jako systémy pro automatické parkování,“ řekl při otevření Frank Weber, člen představenstva BMW odpovědný za vývoj.
A zdůraznil, že zdejší testovací „moduly“ mohou vývojáři využívat v plynulé návaznosti bez přerušení rovnou za sebou, což odpovídá reálnému provozu. K testování podle Webera navíc slouží i přibližně dvě a půl hodiny dlouhá jízda z Výzkumného a vývojového centra (FIZ) v Mnichově.
Plánuje se i vodíková čerpačka
Právě blízkost bavorské metropoli hrála velkou roli při volbě této lokality. Frank Weber stál na samém počátku tohoto projektu před deseti lety, když se vybíralo z celkem 82 lokalit v celém světě. Z pěti finalistů byl nakonec vybrán projekt Moldau. Prostor bývalé výsypky povrchového dolu zvítězil také kvůli velké ploše, ale i skutečnosti, že pozemek měl jediného vlastníka, což usnadnilo další postup.
Polygon BMW a jeho nabíjecí infrastruktura jsou stoprocentně zásobovány ekologickou elektřinou z obnovitelných zdrojů, mimo jiné z větrných elektráren nedaleko. Centrum využívá zelenou elektřinu a k zavlažování částí zkušebních tratí slouží systematicky sbíraná dešťová voda.
Vše v areálu je řízeno pomocí GPS v přesnější variantě s tolerancí méně než metr. Při testování se shromažďuje obří objem dat, která specialisté vyhodnocují přímo v centru. Kromě velína a servisní a energetické budovy a hasičárny jsou jeho součástí i další objekty. Vzhledem k rozvíjející se elektrifikaci aut nechybí ani několik desítek dobíjecích stanic. V záměru je i výstavba vodíkové stanice pro vývoj pohonu, který BMW vyvíjí společně s Toyotou.
Jak nám říká šéf operativy centra Michal Rychlý, tak pro monitorování rozsáhlé plochy areálu slouží dva velké drony, ukryté ve vyhřívaných boxech. Pokud elektronický systém oplocení centra nahlásí narušení, během chvíle se vznesou a ostraha díky kamerám hned vidí, zda je to zvíře nebo člověk. Dron vzlétne i v případě nehody některého vozu a informuje hasiče a záchranáře, kteří jsou součástí místního personálu. BMW se navíc chlubí tím, že v celém areálu byly instalovány i systémy pro kontrolu zvířat, které zajišťují jejich bezpečné přecházení přes testovací dráhy.
Centrum není, jak je u podobných lokalit běžné, nijak viditelně označené. Značky na blízkém kruhovém objezdu oznamují jen existenci průmyslové zóny. Vedle areálu BMW totiž mají údajně výhledově působit i jiné subjekty.