Goodped je pátou firmou, která v Česku získala od ministerstva dopravy povolení pro provoz elektrických motocyklů na silnicích. Dalšími jsou Čezeta Motors, Govecs, Jawa Moto či Kuberg. Nevyrábí však mopedy, ale většinou skútry. Elektrický moped mopedix Electrix podstoupil zkoušku u certifikační agentury TÜV SÜD Czech.
Na vývoji mopedixu se podle společnosti Goodped podíleli odborníci z Technické univerzity v Liberci a specialista z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. „Kompletní vývoj probíhá v Česku, stejně jako výroba 80 procent komponentů včetně baterií a montáže,“ stojí v tiskové zprávě.
První ryze český elektromoped vyráží na české a evropské silnice. „Mopedix Electrix startuje symbolicky v Liberci, protože odborníci z liberecké univerzity pomáhali s vývojem elektrovýzbroje tohoto mopedu,“ zve Radek Pirkl, tiskový mluvčí
Technické univerzity v Liberci (TUL) na premiéru. Spolupráce s univerzitou byla podle něj klíčová také pro získání homologace pro provoz na pozemních komunikacích.
„Mopedix Electrix od start-upu Goodped ze Zaječic u Pyšel na první pohled připomíná legendární Babettu, ale to jen díky šlapacím pedálům. I když spadá do kategorie malých motocyklů, pyšní se bytelnou ocelovou konstrukcí s nosností 176 kilogramů, takže uveze pohodlně řidiče nebo řidičku a ještě jednu osobu,“ dodává Pirkl.
Startup mopedgangu ze zaječické hospody dokončuje frajerský elektrošlapohyb |
„Chtěli jsme vyrobit pohodlný a hezký stroj, na kterém se pojede příjemně. A taky jsme chtěli nahlodat urputnost majitelů velkoobjemových motorek a překvapit pamětníky starých mopedů,“ říká Jindřich Melichar ze start-upu Goodped.
Baterie od českého výrobce má kapacitu 45 Ah. „Standardní nabíječka dodá mopedu energii za 7,5 hodiny, turbo motorku dobije do plné kapacity za 2,5 hodiny,“ říká Pavel Jandura z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií Technické univerzity v Liberci (FM), který se podílel na vývoji elektrické výbavy mopedixu od motoru přes řídicí jednotku s displejem až po baterii.
Mopedix Electrix, který je určený k dobíjení z klasických domácích zásuvek, doveze jezdce i s nákladem 70 až 80 kilometrů.
„A i do 1 012 metrů nad mořem a případně i výš. Poprvé dobýt kvótu přes 1 000 metrů se výrobci mopedixu rozhodli kde jinde než v Liberci cestou na Ještěd,“ láká Pirkl na akci, která se chystá na 29. června.
Cena elektrického mopedu mopedix je podle webových stránek firmy 134 444 korun. Moped je dvoumístný, dojezdová vzdálenost je podle webu 70 kilometrů a motor má výkon čtyři kilowatty. „Navíc se nám podařilo dosáhnout potvrzené nosnosti 176 kilogramů, což je v kategorii mopedů unikát,“ dodal Jindřich Melichar.
Mopedy místo piva. Zaječický startup startuje výrobu v benešovském pivovaru |
Další českou firmou, která vyrábí elektrické motocykly, je Čezeta Motors. Ta je od února 2021 v insolvenci. Zhruba před deseti lety přišla s prototypem elektrického skútru Čezeta 506, který vycházel ze slavného „prasete“ vyráběného továrnou ČZ v 50. a 60. letech. Právě Čezeta 506 byla prvním elektrickým motocyklem vyráběným v Česku, který získal homologaci u ministerstva dopravy.