Proč právě tato německá motorka? Model R 1250 GS od BMW je jedním z nejúspěšnějších motocyklů na světě a v současné době jde o nejprodávanější velký motocykl téměř ve všech evropských státech. A to přesto, že rozhodně není nejlevnější, v úplném základu stojí 444 tisíc korun.
Jenže za svoji cenu umí nabídnout německou dokonalý podvozek, nesmrtelný motor a univerzální vlastnosti. S přehledem zvládá kličkování po městě, pohodlí na dálnici, jistou stopu na rozbitých silničkách a zvládne i lehčí terén. Prostě něco jako povedené SUV, nebo ještě lépe švýcarský univerzální nožík, který je sice pořádně drahý, ale dobře vypadá, zvládne úplně všechno a navíc je s ním zábava.
„Nikdy jsem si nedovedl představit, že bych měl mít BMW. Považoval jsem ji za bafuňářskou motorku,“ řekl v rozhovoru pro iDNES.cz. „GS jsem nechtěl už vůbec, ale musel jsem uznat, že je to velmi univerzální motorka hlavně na dlouhé cesty i rozbitější terény, jízdu ve dvou s bagáží, na to projet se i trochu sportovně. Tahle motorka je největší univerzál,“ vysvětlil.
Do práce mě ochranka na motorce jezdit nenechá, říká generál Pavel |
S výkonem 136 koní nepatří mezi rekordmany, v dnešní době už jsou i v této třídě stroje nad 160 koní. Jenže BMW R 1250 GS s dvouválcovým motorem s protilehlými písty a zdvihovým objemem 1254 ccm umí svůj výkon nabídnout téměř za každé situace.
S točivým momentem 143 Nm, kdy už od dvou tisíc otáček má jezdec pod plynovou rukojetí přes 110 Nm, se tento poměrně vysoký a mohutný stroj dokáže rozjet z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy a v akceleraci se mu tak vyrovná jen málokterý sportovní automobil.
Pavel má při jízdách na motorce speciálně cvičenou ochranku, prozradil expert |
Zajímá vás maximální rychlost? Výrobce udává údaj přes 200 km/h, v novinářských testech na letišti jsme naměřili dokonce 216 km/h. A aby těch výhod nebylo málo, GS umí jezdit i se střídmou spotřebou kolem 5 litrů benzinu díky variabilnímu časování ventilů. Kompletní test „prezidentské mašiny“ najdete zde.
Motoveletrh v Praze zahájil prezident Pavel, v mrazu přijel na svém BMW |
Od letoška nový český prezident Petr Pavel měl podobný motocykl už dříve, dnešní model si pořídil před čtyřmi lety po návratu z Bruselu v pražském dealerství BMW. Pro radost mu v garáži parkuje ještě naleštěná Jawa 350, ale na některých loňských akcích jste ho mohli potkat i na stroji Harley-Davidson Sportster 1200 vypůjčeném od kamaráda.
Pavlova láska k motorkám je dlouhá skoro jak jeho život sám. Poprvé měl v rukou moped, přes Jawu 350 nakonec přešel k cestovní endurům i sportovnějším motorkám. Motorkářského koníčku se nevzdal ani na svých zahraničních cestách.
Přálo počasí, řekl prezident Pavel. Do Bavorska přijel z Česka na motorce |
Zajímá vás výbava? Jako správný patriot jezdí prezident v na míru šitém textilním kompletu motocyklového oblečení od české značky PSí Hubík s vyšitými iniciálami na hrudi. Na výlety vyráží v různých přilbách, ale na slavnostní vyjížďky si bere vyklápěcí přilbu se znakem lva, kterou pro něj navrhlo a vyrobilo studio EXD Airbrush & Graphics.
Svou lásku k motocyklům prezident Petr Pavel opakovaně potvrzuje. „Řekl bych, že jednou za týden nebo maximálně za deset dní jsem od inaugurace svezl. Vždy jsem dával jasně najevo, že se tohoto koníčka nechci zbavit. Je to nejen relaxace a vyčištění hlavy, ale taky čas, kdy mi nikdo netelefonuje a kdy si můžu v klidu přemýšlet. Takže v tom budu určitě pokračovat i dál,“ řekl Petr Pavel pro iDNES.cz na charitativní jízdě pořádané na podporu nadace Nedoklubko, která podporuje péči o předčasně narozené děti. Celá charitativní jízda před pár týdny skončila na zámku v Lánech, trasu závodu o nejmenší počet najetých kilometrů mezi určenými body absolvoval i prezident se svojí ochrankou, také na motocyklech.
„Rozhodně jízdu na motocyklu nevidím jako riskování, protože já se vždy snažil jezdit bezpečně a vážím si každého, kdo zná svoje limity a nedělá věci, které mohou někomu nebo jemu samému uškodit,“ dodal na zadním nádvoří zámku v Lánech.
Zámek v Lánech obsadili harleyáři. Pro charitu se s nimi projel i prezident |