Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Železnice v Praze nabírá podobu. Do tunelů půjdou regionální vlaky

Podoba železnice v hlavním městě pro příští desetiletí se začíná rýsovat. Přípravný výbor vyřadil z dalších projednávání varianty takzvaného Železničního uzlu Praha, které počítaly s vedením dálkové rychlíkové dopravy v podzemí. Do takzvaného City-tunelu tak zamíří současné povrchové příměstské linky. Kudy do centra povedou vysokorychlostní tratě a zdali napojí přímo i pražské letiště, bude ještě otázkou dalších jednání.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ČTK

„Padlo rozhodnutí, že budeme dále prověřovat varianty podzemního trasování regionálních spojení. Shodujeme se na tom s hlavním městem Prahou a dominantní částí odborné veřejnosti,“ řekl MF DNES ministr dopravy Martin Kupka.

Během následujícího půlstoletí očekávají železničáři rozšíření Prahy o dalších 300 tisíc obyvatel a dalších 300 tisíc přibude ve Středočeském kraji. Už dnešnímu provozu přitom pražská kolejiště, která až na pár výjimek například v podobě Nového spojení pod Vítkovem pamatují rakouské mocnářství, nedostačují. Zároveň je nutné do Prahy přivést ze dvou směrů koleje pro připravované vysokorychlostní vlaky.

Nové trasy i zastávky

Z původní stovky návrhů a různých řešení železničáři vybrali desítku nejrozumnějších variant. Ta se nyní po vyřazení rychlíků z podzemí ještě zúžila. Mezi nejpravděpodobnější se tak řadí návrhy na křížení příměstských tras City-tunelu v podzemním terminálu označovaném jako Praha – Opera v souvislosti s nedalekou budovou Státní opery. Pod ní by se pravděpodobně měly křižovat tratě ze Smíchova do Karlína a z Edenu k Negrelliho viaduktu.

Kromě centrálního přestupního uzlu první zvažovaná varianta počítá s výstavbou dalších podzemních zastávek v centru, konkrétně se zastávkami Karlín, Florenc, Karlovo náměstí, Albertov a Náměstí bratří Synků.

Nádraží pod Václavským náměstím? Nové koleje do Prahy zamíří pod zem

Alternativou je méně ambiciózní varianta s jednolodní stanicí pod současným kolejištěm hlavního nádraží a Vrchlického sady, kde bude zajištěný přestup na linky metra C a budoucí linky D. Další zastávka s přestupem na ostatní linky metra se pak má nacházet pod Václavským náměstím přibližně v okolí Paláce Lucerna. Tato varianta, která dále počítá už jen s podzemními zastávkami Karlín a Náměstí bratří Synků by sice byla levnější, dokázala by ale přepravit do centra metropole méně cestujících než první návrh.

Vyšší přepravní kapacitu pak nabízí možnost obě trasy příměstských linek přímo nepropojit na jediný peron (tzv. hrana – hrana), ale umožnit mezi nimi přestup například pomocí eskalátorů.

Zrušená varianta

Naproti tomu varianta s rychlíky v tunelu počítala s hlavním přestupním bodem v prostoru ulic Opletalova, Politických vězňů a Bolzanova. Vlaky ve směru od Plzně by se pod zem zanořily za plánovaným Berounským tunelem a tím by i Smíchovské nádraží byla rovněž podzemní stanice. Z východního směru pak od prostoru Zahradní město – Eden a Dolní Počernice – Kyje.

Ze severního směru by pak vlaky klesaly pod zem už od Vysočan. Varianta s rychlíky v podzemí by měla výhodu v tom, že dálková doprava z logiky věci nemusí obsluhovat zastávky na území Prahy s výjimkou konečné stanice, a proto její vedení pod zemí nekomplikuje výstavba většího počtu podzemních stanic.

Podobně jako rychlíky i vysokorychlostní vlaky zřejmě skončí na povrchu. Do podzemního tunelu je navrhuje umístit jediná varianta prosazovaná Hospodářskou komorou. Zároveň jde o jediné technické řešení, které by dovedlo vysokorychlostní vlaky přímo před terminál pražského letiště. To ale není prioritou ani pro železničáře, ani pro Prahu.

Trať z letiště musí vést na hlavní nádraží. Projekt je třeba předělat, žádá ministr

„Napojení letiště Václava Havla dává smysl realizovat pomocí modernizace trati Praha-Kladno. Tato modernizovaná trať mimo letiště napojí i četná transformační území, především největší středočeské město Kladno. Bude mít rovněž napojení na všechny tři trasy metra a síť tramvají především v uzlech Dejvická, Bubny a Masarykovo nádraží. Rovněž nákladově jde o realističtější variantu než napojení letiště pomocí vysokorychlostní železnice,“ uvedl Zdeněk Hřib, náměstek primátora zodpovědný za dopravu.

Už v roce 2019 Správa železnic vyčíslila náklady na vedení rychlovlaků v pražském podzemí na 120 miliard korun. Tuto částku nicméně Hospodářská komora zpochybňuje a argumentuje, že napojení na letiště přinese jak vlakům, tak i letišti více cestujících. Samotný koncept ještě ale zcela nezavrhlo ministerstvo dopravy. Podle ministra Kupky by se ještě do konce měsíce měla expertní skupina setkat a probrat pokračování nebo definitivní opuštění této varianty.

Silný vítr odfoukl letadlo od nástupního mostu

  • Nejčtenější

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

Svět udivuje Minipicasso. Obrazy dvouletého génia se prodávají za tisíce

29. května 2024  12:05

Svět nejenom výtvarného umění vzal útokem dvouletý německý chlapec, který se proslavil svými...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Zájem o penzijní DIP je menší, než se čekalo. Mají jej jen desítky tisíc lidí

29. května 2024

O zajištění na důchod prostřednictvím investic se státní podporou Češi zatím velký zájem...

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stát zveřejnil mapu s cenami nájmů. Stanoví, kolik má stát dostupný byt

29. května 2024

Ministerstvo financí vydalo interaktivní cenovou mapou nájemního bydlení. Ta ukazuje průměrné ceny...

Levnější bydlení ve velkých městech: státní nájem vyjde na necelých 14 tisíc

1. června 2024

Premium Vrátit ceny bydlení do přijatelné úrovně. Když už ne celoplošně, tak alespoň pro mladé lidi a...

Ceny kanceláří v zahraničí klesají. Česko se drží, důvody jsou ale smutné

1. června 2024

Komerční nemovitosti zažívají v zahraničí krizi. Kanceláře jsou často neobsazené a tržní ocenění...

Washington bojuje s krádežemi v obchodech. Zakázal už i nákupní tašky

31. května 2024  20:02

Americké maloobchodní řetězce, jako jsou Giant, Safeway nebo Harris Teeter, v posledních měsících...

Místo Amalfi Bruggy. Více turistů míří na neprobádaná místa, zjistil průzkum

31. května 2024

Cestovatelé se letos stále častěji rozhodují vynechat nejnavštěvovanější evropská města a přímořské...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...