Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stát podpoří nákup bezemisních vlaků. V Česku zatím nejezdí

Tuzemští dopravci si sáhnou na dotace pro nízkoemisní vozidla. Dotační program připravovaný Státním fondem životního prostředí bude obdobou šrotovného, které stát před patnácti roky zvažoval u osobních aut. Podporu na bateriové, vodíkové nebo elektrické vlaky dopravci dostanou jako náhradu za vyřazení zastaralých elektrických nebo dieselových souprav.

Vodíkový vlak vyrábí francouzská společnost Alstom. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Kolik peněz půjde z veřejných rozpočtů na podporu vlaků nevypouštějících lokální emise, bude zřejmé v příštích měsících. „Investice se zatím projednává na evropské úrovni. Schválení a následné vyhlášení příslušné výzvy z programu TRANSGov Modernizačního fondu je plánováno ke konci letošního roku,“ uvedla mluvčí fondu Lucie Früblingová. V současnosti fond o formě financování vyjednává s Evropskou investiční bankou.

Vodíkové a bateriové vlaky se ve větším počtu podařilo nasadit zejména v sousedním Německu. Vlaky poháněné elektřinou z vodíkových článků testují od roku 2018. Od loňska je v ostrém provozu na tratích mezi městy Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude patnáct souprav Alstom Coradia iLint.Konkurenční vlak Mireo Plus H od německého výrobce Siemens si vybrala na své neelektrifikované tratě spolková země Bádensko-Württembersko.Obdobné je to s bateriovou technologií. Ta se však vzhledem k výrazně kratšímu dojezdu, který dosahuje nanejvýš dvou stovek kilometrů, hodí na kratší vzdálenosti v regionální dopravě. Využívat se dá navíc na tratích, jejichž větší část vede pod trolejí.

Cílem jsou koleje bez nafty

V Česku zatím nejezdí ani bateriový, ani vodíkový vlak. To by se ale od konce příštího roku mělo změnit. Od listopadu má totiž na tratě v Moravskoslezském kraji dorazit čtveřice souprav RegioPanter tuzemského výrobce Škoda Group doplněných o baterie. Ty si podle deníku Zdopravy.cz objednaly České dráhy s cenou 152 milionů korun za kus. Proti variantě bez baterie jsou o 35 milionů korun dražší. Zabudování baterií do stropu trolejového RegioPanteru nepředstavuje podle výrobce velký zásah do konstrukce vozidla. Takto upravená souprava je pak schopna čistě na baterie ujet 80 kilometrů a dosáhnout maximální rychlosti 80 kilometrů v hodině, o 40 méně než při napájení trolejí.

Zdražení energií České dráhy nevykolejilo, vydělaly téměř čtyři sta milionů

„V Turecku slouží od roku 2015 dvanáct našich tramvají s bateriovým pohonem a dalších čtrnáct jsme dodali do Eskişehiru,“ říká Tomáš Ignačák, který řídí aktivity plzeňské Škodovky v Česku a na Slovensku. Přestože jak vodík, tak elektřina jsou vyzkoušené a fungující technologie, podle dopravců jsou do značné míry jen přechodem k efektivnější technologii. Ta paradoxně přitom není vůbec nová – jde o elektrizaci většiny železniční sítě. „Nasazení akutrolejových vozidel je možným nástrojem pro zvýšení kvality vozby sloužící k překlenutí čekací nebo přípravné lhůty před liniovou elektrizací,“ potvrzuje Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců Svod Bohemia.

Diesely by měly mizet

S podstatným rozšířením elektrické trakce počítá kromě dopravců i ministerstvo dopravy. „Obecně je cílem konverze trakce stejnosměrné na střídavou a postupná elektrizace vybraných tratí regionálních, stejně tak postupné zavádění vozidel bateriových či na vodík v rámci jednotlivých, zejména regionálních relací,“ tvrdí mluvčí úřadu František Jemelka. Spolu s tím, jak se budou rozšiřovat vozidla s alternativním pohonem, by z provozu měly mizet dieselové vlaky. Bude to ale trvat dlouho. „České koleje bez jediného dieselového vlaku je cílový stav, který zatím nemá žádné pevně stanovené datum,“ dodává Jemelka.

I v současnosti proto dopravci pořizují nové vlaky s dieselovými motory. České dráhy například objednaly 76 dieselových souprav od polského výrobce PESA Bydgoszcz. Jde o vozidla, která kromě klasické nafty mohou využívat bezemisní biopalivo HVO. Tento hydrogeneračně upravený rostlinný olej sice je bez emisí, stroje spalující toto palivo nicméně Státní fond životního prostředí do budoucna finančně podporovat nebude.

Opačné je to u vodíkové technologie, jejíž potenciál na českých tratích zkoumá studie zadaná Správou železnic u ostravské Báňské univerzity a ÚJV Řež. Podle zprávy mají největší potenciál pro využití vodíkových vlaků tratě v okolí Mostu, Krnova, Olomouce nebo Ostravy, kde by mohly vzniknout plničky.Právě drahá technologie plnění vozidel tímto lehkým plynem je totiž největším limitem pro rozvoj vodíkových vlaků a vyplatí se jen při hromadném využívání.

„Pokud chceme využívat vodík, musíme jej využívat ve velkém. To bude v konečném důsledku důležitější než propočty sklonových poměrů a dalších veličin na konkrétních tratích,“ řekl MF DNES Jiří Pavel, ředitel odboru strategie na Správě železnic.

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

Britské hraniční kontroly jsou neefektivní, miliardy přišly vniveč, hlásí úřad

23. května 2024

Zavedení hraničních kontrol ve Velké Británii po odchodu z Evropské unie se dlouho odsouvalo....

Firma se přela s Českou národní bankou, Soudní dvůr EU jí dal za pravdu

23. května 2024  14:58

Český zákon o podnikání na kapitálovém trhu není v souladu s evropským právem a zřejmě se bude...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

Zkušenosti s investováním má polovina Čechů. Klesl zájem o akcie, říká průzkum

23. května 2024  11:54

Při ve volbě, kam uložit vlastní peníze, mezi Čechy vyhrává spořicí účet. Zkušenosti s investováním...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...