Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi do košíku házejí už jen zboží ve slevě. Své místo mají i privátní značky

České domácnosti čelí nárůstu cen a hledají způsoby, jak šetřit. Jednou z nich je změna nákupních preferencí ve prospěch levnějších a privátních značek. V roce 2022 podíl potravin a drogistického zboží prodaného v akcích poprvé překonal 60 procent.

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Podle dat společnosti NIQ si navzdory vyšším cenám zákazníci opasky neutahují a raději volí promoční nebo a levnější, neznačkové zboží.

HDP stále roste, zatímco nezaměstnanost se drží na velmi nízkých hodnotách. Rok 2022 však byl rokem nebývale vysoké inflace, která nebyla zdaleka kompenzovaná růstem mezd. Významně klesá také kupní síla, což má nepříznivý dopad na spotřebu domácností, a tedy i na maloobchod.

Podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) v loňském roce kupní síla spotřebitelů tak reálně poklesla a činila -8,9 procenta. Jen pro srovnání v roce 2020 byla kupní síla na hodnotě 0,9 procenta.

V loňském roce bylo tempo zdražování výrazně vyšší (+10,8 %), a proto tržby v maloobchodě rostly o 8,6 %, zatímco spotřeba oproti předchozímu roku poklesla o 2,2 %.

Čím dražší, tím méně se kupuje

Ceny meziročně nejvíce narostly u mléčných kategorií, kategorií na pečení či vaření a krmiv pro domácí mazlíčky. Množství nakupovaných výrobků u těchto kategorií klesá, i když výrazně pomalejším tempem, než jakým rostly ceny. Naopak nárůst spotřeby je patrný v segmentech dětská strava, péče o děti a pochutiny, ale také kategorie osobní péče a krása.

„Navzdory vyšším cenám se však příliš opasky neutahujeme. Omezila se však spotřeba některých zbytných výrobků,“ doplňuje Karel Týra z NIQ.

Podle něj výrazně klesla například spotřeba dražších cukrovinek. „Domácnosti místo čokoládových tyčinek, čokolád a bonboniér nyní raději dětem kupují levnější varianty sušenek či bonbonů v menším balení,“ popisuje Týra.

Konec roušek a návrat ke rtěnkám. Prodeje kosmetiky v USA opět rostou

„Je patrné, že utáhneme raději obojky mazlíčků, než abychom se vzdali vlastního vzhledu nebo omezovali děti,“ zamýšlí se Týra.

Změna objemu a cenové hladiny v jednotlivých kategoriích.

Podle dat je jasné, že jednou zcest, jak ušetřit, je změna nákupních preferencí ve prospěch levnějších a privátních značek. Podíl privátních značek na českém trhu dlouhodobě stagnoval okolo 21 %. V roce 2022 prodeje privátních značek rostly rychleji, než tomu bylo u značkových produktů, a vidíme tedy nárůst jejich podílu až na 24 %.

Češi přiznávají, že nakupují více privátních značek než v minulosti, uvádí studie (viz graf „Kupuji více privátních značek“). Mezi hlavní motivátory nákupu patří cenová výhoda oproti značkovým produktům a předchozí osobní dobrá zkušenost s těmito výrobky.

„Až polovina respondentů přiznává, že nakupuje více privátních značek, a tím pádem se skladba nákupního košíku viditelně mění. Domácnosti tak nekupují méně, ale levnější kategorie a privátní značky,“ dodává Týra.

Ovšem již nyní je patrné, že privátní značky vstupují do promočních nabídek (pozn. red. – speciální akce s různými bonusy, např. kupony) a lze je koupit za zvýhodněnou cenu.

Další cestou, jak ušetřit, je nakupovat právě více v promocích. I nadále zůstáváme v čele evropského žebříčku promoční závislosti. V roce 2022 podíl potravin a drogistického zboží prodaného v akcích poprvé překonal 60 %.

Podle NIQ se nejvíce v akčních slevách v loňském roce prodávala másla a margaríny (77 %), následují alkohol (76 %), káva a pivo (75 %), džusy, sušenky či víno.

„Zajímavostí je to, že mléko se v loňském roce nabízelo v akcích pouze ze 64 procent. Jinak ve všech kategoriích se podíl v promocích výrazně zvýšil,“ popisuje Karel Týra.

Vyšší ceny, větší omezování

Globálně se spotřebitelé nejvíce obávají rostoucích cen potravin. Lze očekávat nárůst výdajů za oblasti, kde spotřebu omezit příliš nelze, jako jsou potraviny a péče o domácnost, a to i přes pokračující růst cen. Naopak lze očekávat, že spotřebitelé budou šetřit v oblasti útrat za stravování a zábavu mimo domov. „Lidé se zkrátka raději odpustí zábavu a večeře v restauracích než nákupy,“ říká Týra.

Silný vítr odfoukl letadlo od nástupního mostu

  • Nejčtenější

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

1. června 2024

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...

Znát věk odchodu do penze v 50 letech je nesmysl, vmetla ekonomka Kupkovi

2. června 2024  14:28

Je nesmyslné, aby se lidé až v 50 letech dozvídali, v jakém věku půjdou do důchodu. V diskusním...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Minus 210 miliard za pět měsíců. Jen dvakrát Česko hospodařilo hůř

3. června 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu za uplynulých pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy, sdělil...

Dluží stovky milionů, i Gretzkému. Český nápad na pamětní bankovky zkrachoval

3. června 2024  20:04

Firma Top Legends, která prodává pamětní bankovky věnované slavným sportovcům, na sebe podala...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Svět udivuje Minipicasso. Obrazy dvouletého génia se prodávají za tisíce

29. května 2024  12:05

Svět nejenom výtvarného umění vzal útokem dvouletý německý chlapec, který se proslavil svými...

Test slunečních brýlí: Fungují i levné, ale pohodlí a výdrž od nich nečekejte

5. června 2024

Premium Stoprocentní UV filtr, který bezpečně chrání oči, mají sluneční brýle za tři stovky z benzinky i za...

Neplatiče odstřihlo SVJ od tepla a teplé vody. V pořádku, uvedl Nejvyšší soud

5. června 2024

Společenství vlastníků může rozhodnout o tom, že nebude služby dodávat vlastníkům jednotek, kteří...

Rakušanům se zima vyvedla. Navzdory skepsi a počasí ze sezony vykřesali maximum

4. června 2024

Uplynulá lyžařská sezona v Rakousku se i přes nevlídné počasí povedla. Tamní ubytovací zařízení...

Zametají bídu pod koberec. Paříž stěhuje bezdomovce, město svádí vinu na stát

4. června 2024

S blížícím se datem zahájení letních olympijských her ve Francii zintenzivnily operace, jejichž...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...