Podle dat společnosti NIQ si navzdory vyšším cenám zákazníci opasky neutahují a raději volí promoční nebo a levnější, neznačkové zboží.
HDP stále roste, zatímco nezaměstnanost se drží na velmi nízkých hodnotách. Rok 2022 však byl rokem nebývale vysoké inflace, která nebyla zdaleka kompenzovaná růstem mezd. Významně klesá také kupní síla, což má nepříznivý dopad na spotřebu domácností, a tedy i na maloobchod.
Podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) v loňském roce kupní síla spotřebitelů tak reálně poklesla a činila -8,9 procenta. Jen pro srovnání v roce 2020 byla kupní síla na hodnotě 0,9 procenta.
V loňském roce bylo tempo zdražování výrazně vyšší (+10,8 %), a proto tržby v maloobchodě rostly o 8,6 %, zatímco spotřeba oproti předchozímu roku poklesla o 2,2 %.
Čím dražší, tím méně se kupuje
Ceny meziročně nejvíce narostly u mléčných kategorií, kategorií na pečení či vaření a krmiv pro domácí mazlíčky. Množství nakupovaných výrobků u těchto kategorií klesá, i když výrazně pomalejším tempem, než jakým rostly ceny. Naopak nárůst spotřeby je patrný v segmentech dětská strava, péče o děti a pochutiny, ale také kategorie osobní péče a krása.
„Navzdory vyšším cenám se však příliš opasky neutahujeme. Omezila se však spotřeba některých zbytných výrobků,“ doplňuje Karel Týra z NIQ.
Podle něj výrazně klesla například spotřeba dražších cukrovinek. „Domácnosti místo čokoládových tyčinek, čokolád a bonboniér nyní raději dětem kupují levnější varianty sušenek či bonbonů v menším balení,“ popisuje Týra.
Konec roušek a návrat ke rtěnkám. Prodeje kosmetiky v USA opět rostou |
„Je patrné, že utáhneme raději obojky mazlíčků, než abychom se vzdali vlastního vzhledu nebo omezovali děti,“ zamýšlí se Týra.
Podle dat je jasné, že jednou zcest, jak ušetřit, je změna nákupních preferencí ve prospěch levnějších a privátních značek. Podíl privátních značek na českém trhu dlouhodobě stagnoval okolo 21 %. V roce 2022 prodeje privátních značek rostly rychleji, než tomu bylo u značkových produktů, a vidíme tedy nárůst jejich podílu až na 24 %.
Češi přiznávají, že nakupují více privátních značek než v minulosti, uvádí studie (viz graf „Kupuji více privátních značek“). Mezi hlavní motivátory nákupu patří cenová výhoda oproti značkovým produktům a předchozí osobní dobrá zkušenost s těmito výrobky.
„Až polovina respondentů přiznává, že nakupuje více privátních značek, a tím pádem se skladba nákupního košíku viditelně mění. Domácnosti tak nekupují méně, ale levnější kategorie a privátní značky,“ dodává Týra.
Ovšem již nyní je patrné, že privátní značky vstupují do promočních nabídek (pozn. red. – speciální akce s různými bonusy, např. kupony) a lze je koupit za zvýhodněnou cenu.
Další cestou, jak ušetřit, je nakupovat právě více v promocích. I nadále zůstáváme v čele evropského žebříčku promoční závislosti. V roce 2022 podíl potravin a drogistického zboží prodaného v akcích poprvé překonal 60 %.
Podle NIQ se nejvíce v akčních slevách v loňském roce prodávala másla a margaríny (77 %), následují alkohol (76 %), káva a pivo (75 %), džusy, sušenky či víno.
„Zajímavostí je to, že mléko se v loňském roce nabízelo v akcích pouze ze 64 procent. Jinak ve všech kategoriích se podíl v promocích výrazně zvýšil,“ popisuje Karel Týra.
Vyšší ceny, větší omezování
Globálně se spotřebitelé nejvíce obávají rostoucích cen potravin. Lze očekávat nárůst výdajů za oblasti, kde spotřebu omezit příliš nelze, jako jsou potraviny a péče o domácnost, a to i přes pokračující růst cen. Naopak lze očekávat, že spotřebitelé budou šetřit v oblasti útrat za stravování a zábavu mimo domov. „Lidé se zkrátka raději odpustí zábavu a večeře v restauracích než nákupy,“ říká Týra.