Rostoucí ceny přispívají k nevyrovnaným zásobám rozmanitého zboží, a to od těstovin přes pivo až po zubní pasty. Faktorů, které mají za důsledek prázdné regály v obchodech, je ale více, svou roli hraje i válka a počasí, informuje agentura Reuters.
„Inflační tlaky, ke kterým došlo k poslední době, znamenají, že lidé přestávají nakupovat některé produkty nepředvídatelným, krutým způsobem,“ zmínil Luke Jensen, výkonný ředitel britského online supermarketu Ocado pro agenturu Reuters.
Lidé nechtějí plýtvat
„Kvůli vyšším cenám lidé nakupují celkově menší množství potravin a možná začali být opatrnější, aby potravinami neplýtvali,“ doplnil.
Zásoby přitom mnohdy řídí umělá inteligence. Například emirátská společnost Majid Al Futtaim Retail využívá umělou inteligenci ke sledování a objednávání přibližně 90 procent potravinových zásob pro své obchody Carrefour po celém Středním východě.
Češi do košíku házejí už jen zboží ve slevě. Své místo mají i privátní značky |
Generální ředitel společnosti Majid Al Futtaim Retail uvedl, že firma nedávno upravovala parametry nastavené pro tuto technologii a rozšířila sklady a úložiště, aby byla schopná reagovat na požadavky zákazníků.
„Navzdory tomu všemu chybí v regálech osm až dvanáct procent položek,“ řekl. Jak dodal, před rokem 2020 to bylo sedm až devět procent.
Během covidu si značná část lidí zvykla nakupovat online a je těžké předpovídat, do jaké míry se lidé do obchodů vrátí.
Problémy mají také dodavatelé. Kromě rostoucích cen komodit jim komplikují situaci také dopravní zácpy, nedostatek surovin a nedostatek pracovních sil. Některé objednávky proto nejsou schopni uspokojit.
„Postcovidový vývoj v kombinaci s energetickou a politickou diskontuitou znamená, že pro maloobchodníky i jejich dodavatele je obtížnější přesně předvídat poptávku na volatilním trhu,“ uvedl Ewan Andrew ze společnosti Diageo.
Chybí čokolády i brambůrky
Generální ředitel společnosti Majid Al Futtaim připomněl, že Ukrajina je hlavním vývozcem obilovin, což mělo značný dopad na výrobce potravin. Ti se totiž potýkali s nedostatkem přísad. Problémy ohledně nedostatku zásob podle něj řešili ve všech šestnácti zemích Blízkého východu, kde společnost Majid Al Futtaim působí.
Laurent Thoumine ze společnosti Accenture zmínil, že největší problémy se zásobováním v Evropě mají supermarkety v Británii, Francii, Německu, Itálii a Španělsku.
Rajčata a okurky jsou v Británii na příděl. Vázne dovoz i domácí produkce |
Mezi nedostatkové zboží v některých supermarketech patří podle dat společnosti Nielsen kečup, těstoviny, čokoláda, čaj, brambůrky, zubní pasta a krmivo pro domácí mazlíčky.
„Některých ingrediencí je prostě nedostatek – třeba rajčat na kečup,“ řekl analytik společnosti Bernstein Bruno Monteyne.