Za nárůstem prodejů v diskontních řetězcích a drogeriích podle něj stojí i fakt, že proti ostatním obchodům nabízejí více produktů od privátních značek. „Ty tradičním výrobkům často konkurují výhodnější cenou a vyšší kvalitou,“ řekl.
Z privátních značek podle prezidenta Svazu obchodu a cestovní ruchu ČR Tomáše Prouzy profitují také tuzemští zemědělci. „Za posledních pět let se zdvojnásobil objem české zemědělské produkce, kterou obchodní řetězce v ČR odebraly za účelem výroby privátních značek,“ řekl Prouza. Privátní značky jsou i nástrojem, jak v Česku udržet produkci potravin a mimořádnou příležitosti pro dodavatele, míní. „Dlouhodobě voláme po konstruktivní diskusi o podpoře produkce českých potravin, privátní značky jsou jednou z cest,“ dodal.
Řetězce privátními značkami konkurují českým výrobcům. Agrárníci se zlobí |
V loňském roce začalo podle Špiky privátní značky více nakupovat 49 procent českých spotřebitelů, v roce 2021 jich bylo 37 procent. Přibližně 47 procent Čechů na produktech od privátních značek oceňuje nižší cenu a 65 procent s nimi má pozitivní zkušenost. Proti privátním značkám naopak 25 procent respondentů argumentovalo tím, že jsou méně kvalitní a 24 procent dotázaných uvedlo, že privátní značky podle nich mají nejasný původ, uvedl již dříve Špika.
Obchodní řetězce se se svými privátními značkami stávají konkurentem běžných značek výrobců. Mají možnost rozhodovat o výši marží i umístění na pultech obchodů, vyplynulo už dříve ze závěrů Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Například u čerstvého mléka je podle něj poměr 75 procent privátních značek vůči 25 procentům takzvaně brandových produktů, tedy značek výrobců potravin.