ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Prodeje diskontních řetězců meziročně stoupají. Pomáhají privátní značky

  • 6
Diskontním řetězcům v Česku za posledních dvanáct měsíců meziročně stoupl objem prodaného zboží o 4,3 procenta. Nárůst zaznamenaly i drogerie, a to o 9,8 procenta. Naopak hypermarketům objem prodaného zboží za posledních dvanáct měsíců klesl o 4,6 procenta, tradičnímu obchodu o čtyři procenta a supermarketům o 2,7 procenta. Na semináři k privátním značkám to řekl analytik společnosti NIQ Jakub Špika.

Za nárůstem prodejů v diskontních řetězcích a drogeriích podle něj stojí i fakt, že proti ostatním obchodům nabízejí více produktů od privátních značek. „Ty tradičním výrobkům často konkurují výhodnější cenou a vyšší kvalitou,“ řekl.

Z privátních značek podle prezidenta Svazu obchodu a cestovní ruchu ČR Tomáše Prouzy profitují také tuzemští zemědělci. „Za posledních pět let se zdvojnásobil objem české zemědělské produkce, kterou obchodní řetězce v ČR odebraly za účelem výroby privátních značek,“ řekl Prouza. Privátní značky jsou i nástrojem, jak v Česku udržet produkci potravin a mimořádnou příležitosti pro dodavatele, míní. „Dlouhodobě voláme po konstruktivní diskusi o podpoře produkce českých potravin, privátní značky jsou jednou z cest,“ dodal.

Řetězce privátními značkami konkurují českým výrobcům. Agrárníci se zlobí

V loňském roce začalo podle Špiky privátní značky více nakupovat 49 procent českých spotřebitelů, v roce 2021 jich bylo 37 procent. Přibližně 47 procent Čechů na produktech od privátních značek oceňuje nižší cenu a 65 procent s nimi má pozitivní zkušenost. Proti privátním značkám naopak 25 procent respondentů argumentovalo tím, že jsou méně kvalitní a 24 procent dotázaných uvedlo, že privátní značky podle nich mají nejasný původ, uvedl již dříve Špika.

Obchodní řetězce se se svými privátními značkami stávají konkurentem běžných značek výrobců. Mají možnost rozhodovat o výši marží i umístění na pultech obchodů, vyplynulo už dříve ze závěrů Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Například u čerstvého mléka je podle něj poměr 75 procent privátních značek vůči 25 procentům takzvaně brandových produktů, tedy značek výrobců potravin.

Nakupujete v diskontech?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 26. června 2023. Anketa je uzavřena.
,