„Včera mě dostal LIDL Háje. Celý zhasnutý. Krize postoupila. LIDL vypnul 50 procent svého osvětlení. Na nákup si nezapomeňte vzít baterku. Bude se hodit,“ napsal nedávno na Facebooku jeden z uživatelů a pokračuje.
„Nesvítily mrazáky. Měl jsem podezření, že jsou v poruše a zboží se rozteče. Tak ne. Jsou jen zhasnuté z úsporných důvodů. To samé osvětlení prodejny. Svítí jen polovina svítidel.“
Podle zjištění redakce iDNES.cz na přelomu roku přistoupila společnost Lidl k opatřením ve vztahu k šetření energií, a konkrétně k redukci osvětlení v prodejnách. U vybraných prodejen proběhla částečná redukce osvětlení na prodejní ploše. „V případě těchto prodejen spoříme přibližně 21 % energií z vnitřního osvětlení,“ doplňuje k opatření mluvčí Lidlu Tomáš Myler.
Obchody budou snižovat teplotu. Zkrátit otevírací dobu se nechystají |
Již na podzim 2022 optimalizovala společnost Lidl režim osvětlení mimo otevírací dobu prodejen, a to konkrétně osvětlení na parkovišti a reklamní osvětlení. Dále došlo ke snížení teploty na prodejní ploše o jeden stupeň Celsia.
„Environmentální management patří mezi dlouhodobé priority společnosti Lidl. Efektivita provozních procesů je úzce spojena s ohleduplností k životnímu prostředí. Aktuální situace nás tudíž motivovala k posunutí naších úsporných a ekologických opatření ještě dál,“ říká mluvčí Lidlu a dodává, že žádné negativní reakce od zákazníků doposud nezaznamenali.
„Světla u mrazících boxů nebyla vypnuta, v případě prodejny na Hájích se pravděpodobně jednalo o dočasnou poruchu osvětlení,“ vysvětlil Myler ke zhasnutým boxům.
Dále zákazníky ujistil, že kvalita potravin není těmito úspornými opatřeními nijak ovlivněna.
Úsporné řešení obchodníků
Už na podzim většina obchodních řetězců přistoupila k úsporným opatřením, tak aby snížila spotřebu energií.
Jedním z významných prvků snižování spotřeby elektrické energie ze sítě je výroba prostřednictvím vlastních fotovoltaických elektráren. Například PENNY jich má v provozu na střechách prodejen bezmála dvacet a v roce 2023 plánuje společnost instalaci fotovoltaických elektráren na 10 % prodejen z celé své sítě.
Obchody budou snižovat teplotu. Zkrátit otevírací dobu se nechystají |
V Makru zase v roce 2022 vyměnili chlazení a instalovali LED osvětlení. „Obojí přináší až třicetiprocentní úsporu energií, dále renovujeme kotelny. Do jednoho roku navíc budeme mít instalované fotovoltaické elektrárny na střechách čtyř prodejen,“ sdělila tehdy mluvčí Makra.
Ani dříve avizované snižování teplot na prodejnách se nekonalo a energetické úspory řetězce hledají jinde. „Rozhodli jsme se zachovat teploty v našich prodejnách na stejné úrovni. Snížení spotřeby energie vidíme ovšem jako zásadní a dosahujeme jej zintenzivněním investičního programu do úsporných opatření. Energetických úspor dosahujeme například instalací chladícího nábytku s dveřmi, zakrytím mrazících boxů a výměnou svítidel za LED a dalších technologií v potravinářském chlazení,“ vysvětluje Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.