Ceny obědů v restauracích meziročně poskočily o 13 procent a od nového roku pak o pět procent. Podle dat společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá více než čtvrtina tuzemské gastronomické scény, nyní za obědové menu host zaplatí v průměru 161 korun, což je o 33 korun více než v roce 2019.
„Cena nejprodávanějších jídel během času obědů pak narostla ve srovnání s rokem 2019 o 28 procent,“ říká ředitel rozvoje produktu a služeb ve společnosti Dotykačka ČR Vladimír Sirotek.
Pro restaurace to nyní znamená citelný odliv hostů, kteří každodenní stravování v hospodách začali omezovat.
„Již nyní vidíme, že až 33 procent respondentů si nosí do práce vlastní jídlo v krabičkách,“ komentuje čísla z průzkumu nezávislý konzultant výzkumu trhu Miroslav Fous a dodává, že každý desátý kvůli ceně oběd vynechá úplně.
Hospody čelí odlivu hostů krabičkami. Trendu podléhají i proslulí šéfkuchaři |
Dominantním faktorem, na základě něhož se lidé rozhodují, zda poobědvají v restauraci, je právě cena jídla. Dále jde o blízkost podniku, rychlost obsluhy, kvalitu a chuť jídla a dostupnost zvýhodněných menu. „Zvýhodněná menu vyhledávají hlavně ženy a podle průzkumu v tradičních českých rodinách jsou to právě ženy, na které nejvíce doléhají tlaky, kterým v poslední době čelí,“ doplňuje Fous.
Podle Luboše Kastnera se již nyní s problémy potýkají tradiční české restaurace, které jedou v zajetých kolejích a své koncepty nezměnily. „Provozovatelé, kteří v oboru podnikají již několik let, mají problémy již nyní a na podzim to bude ještě horší. Kdo se nepřizpůsobí spotřebitelům, tak bude mít problém,“ míní Kastner a dodává, že profitovat budou hlavně podniky, které nabídnout buď nejlevnější služby anebo zážitek. „Podniky musí být buď nejlevnější nebo nejlepší,“ říká Kastner.