Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jen brexit za britskou krizi v dopravě nemůže. Řidiči stárnou a mladí nejsou

  12:00
Za poslední čtyři roky poklesl počet řidičů nákladních aut v Británii o 50 000 lidí, největší zastoupení v této skupině mají řidiči středního věku. Takové zjištění publikoval v úterý britský statistický úřad. Čísla potvrzují, že spíše než brexit dopadají na britský pracovní trh řidičů jiné skutečnosti: jak jsou řidiči staří, v jakých podmínkách pracují nebo kolik berou.
Cyklistka na londýnském elektrokole míjí kamion, na němž stojí, že se hledají...

Cyklistka na londýnském elektrokole míjí kamion, na němž stojí, že se hledají řidiči a zaměstnanci skladu. Poptávka po těchto profesích je v Británii enormní. (20. října 2021) | foto: Reuters

Nedostatek řidičů si v současnosti vybírá tu největší daň a promítá se do všech oblastí zásobování ostrovního království. Kvůli němu zůstávají regály v supermarketech poloprázdné, hektolitry mléka se vylévají do polí a před čerpacími stanicemi, které nemají co prodávat, se hromadí kolony aut. Situace s pohonnými hmotami, které neměl kdo rozvézt, byla dokonce tak kritická, že vláda musela pro fungování cisteren povolat vojenské řidiče.

Britský národní statistický úřad (ONS) nyní odhalil, že od přelomu let 2016/17, kdy ve Velké Británii jezdilo 321 000 řidičů nákladních vozů, poklesl k červnu letošního roku jejich počet o 17 procent. Na jaře 2021 jich tedy v Británii pracovalo už jen kolem 268 000. V současnosti jich v zemi chybí více než sto tisíc. 

Zpráva statistického úřadu nepřímo potvrdila, že dopravní krize, která v současnosti ochromuje Britské ostrovy, nemá přímou souvislost jen s tím, že evropské řidiče z ostrovů vyhnal brexit, ale že tamější řidiči stárnou. I když byl exodus evropských šoférů značný, ti s pasem Spojeného království v současnosti tvoří 85 procent všech, kteří v sektoru zůstali. 

Hledáte práci řidiče? Vyberte si ze široké nabídky pracovních pozic v dopravě a logistice na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz.

Úřad uvádí, že nyní pracuje v Británii o třetinu méně řidičů ve věku mezi 46–54 lety než v roce 2017. Počet řidičů v této věkové kategorii se snížil o bezmála 25 tisíc lidí. Téměř třetina řidičů nákladních vozů byla v letech 2020–21 starší než 56 let, zatímco těch ve věku od 19–25 let bylo jen kolem dvaceti procent.

Těžké podmínky a nízké platy

Důvodem, proč tento sektor opouštějí tisíce lidí, ale zároveň do něj nepřicházejí mladí, jsou také náročné pracovní podmínky, které mezi dopravci vládnou, a nízké mzdy. 

„Vždy jsme volali po tom, aby se krize nedostatku řidičů řešila dlouhodobě, neboť úzce souvisí především s nedostatečným náborem mladých,“ soudí Rod McKenzie, šéf britské asociace silničních přepravců RHA. „Bylo to krátkozraké,“ varoval již dříve před trendem najímání řidičů z ostatních zemí, zvláště z Východu.

Nástupu čerstvých řidičů v současnosti brání také vydávání nových řidičských průkazů, neboť i autoškoly byly těžce zasaženy covidem. Údaje ONS ukazují, že v porovnání s dobou před pandemií, kdy řidičský průkaz na nákladní auto ročně získávalo kolem 40 tisíc lidí, praktickým testem prošlo k červnu 2021 pouze kolem 16 tisíc novopečených řidičů.

„Vinu nese také lockdown, během něhož tisíce řidičů odešly za jinou prací a po koronaviru se již nevrátili,“ dodává McKenzie. 

Právě lockdown je dalším z důvodů, proč počet řidičů v zemi tak drasticky klesá. Potvrzují to i data statistiků. Od roku 2017 se jejich počet snížil o 12 tisíc, tedy o 30 procent. V témže období zaznamenal počet všech řidičů nákladních vozů pokles o 15 procent, tedy o zhruba 42 tisíc lidí. K největšímu úbytku počtu lidí této profese však došlo teprve v posledních dvou letech v důsledku pandemie.

V oblasti dopravy a skladování od konce září ve Velké Británii chybělo 52 tisíc lidí, což je proti předcovidovému stavu nárůst o celých 50 procent, jen řidiči pak tvoří asi 10 procent z tohoto čísla.

Třetina lidí pocítila nedostatek

Britský národní statistický úřad se také podílel na studii, která zjistila, že s nedostatkem základního zboží, tedy potravin anebo léků, se musela vyrovnat celá třetina dospělých Britů. Jedna z příčin této situace byl právě nedostatek řidičů.

Topit, nebo jíst? Velkou Británii čeká zima jako z noční můry, píše list

Britští obchodníci si nyní stěžují také na raketové zvýšení nákladů na dopravu nemluvě o potížích s jejím samotným obstaráním. S příchodem brexitu za největší potíže považují problémy s vývozem i dovozem, které si nyní žádají extra papírování i náklady.

Britská vláda ve snaze s nedostatkem řidičů bojovat svolila sice k vydávání dočasných pracovních víz, snížily se rovněž požadavky autoškol na znalosti řidičů při testech v autoškolách, jestli to však bude stačit, ukáže až budoucnost. 

Analytici varují, že přestože měli dopravci jasné signály o krizi již v předstihu, nic neřešili. Potíže s dopravou tak budou v Británii přetrvávat nejméně do roku 2022 a možná i dál.

„Myslíme, že to bude trvat nejméně rok, než se z této situace dostaneme,“ řekl Duncan Buchanan z asociace silničních přepravců. „Většina zodpovědnosti se přičítá nám, zatímco lidi zajímá jen to, jestli mají plné regály,“ dodal.

Autor:
  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Polsko zvažuje zkrácení pracovního týdne na 35 hodin, nebo volné pátky

25. května 2024  8:45

Polské ministerstvo práce a sociálních věcí analyzuje dva návrhy na zkrácení pracovního týdne,...

Kazety zažívají comeback. Pro generaci Z je nosič zajímavá a levná novinka

26. května 2024

Audiokazety dobývají trh a stále více známých umělců na nich vydávají svá nová alba. Zájem o tento...

Sankce versus ruská stínová flotila. Desítky tankerů jsou měsíce odstavené

26. května 2024

Premium Už před několika měsíci zasáhly americké sankce značnou část ruské stínové flotily, která od...

Nizozemští vědci přišli s ekologickým pesticidem. Vábí hmyz na lepkavé kuličky

25. května 2024

Nizozemští výzkumníci vytvořili biologický pesticid, který dokáže ochránit rostliny před chorobami...

Námořní doprava produkuje miliardu tun oxidu uhličitého ročně. Jak z toho ven

25. května 2024

Námořní doprava patří mezi největší znečišťovatele ovzduší, v celosvětovém měřítku vyprodukuje asi...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...