Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Aby si hru vychutnal každý, umožní vývojáři nesmrtelnost. Je to správně?

Vývojáři netrpělivě očekávané akční hry Psychonauts 2 chtějí, aby co nejvíce hráčů vidělo rozuzlení jejího příběhu. Do hry proto implementovali možnost zapnout si nesmrtelnost. Herní komunitu tím rozdělili na dva nesmiřitelné tábory.

Vymodlené pokračování kultovního „propadáku“ Psychonauts je po dlouhých šestnácti letech již téměř na dosah ruky. I když nás letos stíhá jeden odklad za druhým (viz náš článek), datum vydání stanovené na 25. srpna bylo oznámeno teprve před pár týdny, což znamená, že už hra musí být v tuto chvíli téměř hotová. Natěšená komunita hráčů však aktuálně více než všechny chystané novinky řeší jiné téma a tím je poněkud překvapivě obtížnost.

Bavilo by někoho Dark Souls, kdyby si mohl kdykoliv zapnout nesmrtelnost?

Autoři hry ze studia Double Fine totiž v rámci diskuse vyvolané příspěvkem oficiálního xboxového twitterového kanálu, který tvrdil že „I když hru dohrajete na nejjednodušší obtížnost, stále jste ji dohráli,“ prozradili, že do své hry přidali možnost zapnout si nesmrtelnost. Znovu tak na světlo světa vytáhli složité téma, které se dějinami videoher vine snad od jejich počátků: je překonávání překážek jedním z klíčových faktorů, který dělí videohry od ostatních „pasivních“ forem zábavy?

Hry jsou dnes daleko přístupnější než kdy byly, to je prostě fakt. Je to dáno především ekonomickou stránkou věci – zatímco dříve vývojáři „dojili“ úzkou skupinu hráčů tím, že je neustále zabíjeli, aby je tím donutili házet do arkádových automatů další peníze, dnes, kdy je herní konzole běžnou součástí obýváků naopak chtějí, aby si zahrála celá rodina.

Hraní se zapnutou nesmrtelností také není žádnou novinkou, cheat IDDQD umožňující nesmrtelnost v Doomovi zná bezpochyby každý hráč nad 30 let. Jenže slovo cheat bylo v herní vždycky vnímáno pejorativně. Ať už se na to koukáte z jakéhokoliv úhlu, jde prostě o podvod, který vás sice nechá vyhrát, ale jen za cenu toho, že porušíte nastavená pravidla. Může podvádění ve hrách pro jednoho hráče přinést spoustu zábavy? Samozřejmě. Můžete díky podvádění dosáhnout stejného zážitku, jako kdybyste hráli fér? Ani omylem.

The Last of Us Part II je přístupná i hendikepovaným hráčům. To ale ještě neznamená, že se vzdává svých základních principů.

„Všichni lidé by měli mít možnost užít si hry. Ať už jsou jakkoliv staří nebo mají jakýkoliv handicap,“ vysvětlují svůj krok Double Fine. Neřekl bych to lépe. Jenže zároveň musím dodat, že by to nemělo znamenat, aby byla každá hra navrhována tak, aby se zalíbila všem.

Psychonauts byli sice ne klasickou ale pořád 3D plošinovkou. Podle dosud zveřejněných záběrů to má být druhý díl také. Pokud vývojáři nemají v kapse nějaký skrytý revoluční trumf musí dodržet jistá základní pravidla, jinak kýženého zážitku nedosáhnou. Podstata akčních her je v tom, že vyžadují hráčovi rychlé reakce. Pokud má být hlavní hrdina nesmrtelný, jaká je motivace v tom, hýbat se rychle?

Ano, blockbusterové trháky stylu Uncharted nabízí na nejtěžší obtížnosti výzvu i pro nejotrlejší, zatímco na tu nejjednodušší je proběhnete i poslepu. I ti nejhorší hráči však musí vyvinout alespoň elementární snahu, jinak prostě skončí. Pokud si zapnou nesmrtelnost během souboje s bossem ani se nemusí obtěžovat zmáčknout pauzu až se půjdou vyčůrat.

Nikdy v historii nebyla nabídka herního průmyslu tak silná jako dnes. Díky nezávislé produkci i mainstreamovým vydavatelstvím si dnes svoji vysněnou hru dokáže najít úplně každý. Vedle sebe tak v poklidu koexistují například brutálně těžký Returnal i „odpočinkový“ Detroit: Become Human. A většina hráčů si ráda někdy vyzkouší oboje, podle aktuální nálady. Z tohoto principu mi snaha zalíbit se všem přijde kontraproduktivní. 

Autoři Psychonauts si samozřejmě se svým dílem mohou dělat cokoliv se jim zlíbí, bez pocitu ohrožení se ze hry ovšem stane jen walking simulator (viz náš článek). Nic proti nim, ale hra na to prostě není stavěna a tak hráče stejně nebude bavit. Jejich zážitek bude okleštěný a spousta designových prvků, nad kterými autoři dlouho přemýšleli, přijde vniveč. Je to jako číst zkrácené verze klasických románů – ano, budete vědět o čem to celé bylo, ale umělecký zážitek se rovná nule. Což mi zrovna u této hry přijde jako obrovská škoda.

„Pokud nemůžete prohrát, nemůžete ani vyhrát,“ napsal jeden z diskutujících pod zmíněným příspěvkem a nelze než souhlasit. Ať si každý tráví čas jakkoliv uzná za vhodné, ale vývojáři by alespoň podle mě měli spíše motivovat než se jim podbízet. Existuje spousta způsobů jak udělat hru přístupnou, ohnout její pravidla je tím nejméně šťastným.

Měly by se tvůrci her snažit dělat své hry přístupné každému?

celkem hlasů: 650
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 středa 21. července 2021. Anketa je uzavřena.
Autor:
  • Nejčtenější

Vydělala miliony prodejem vody, ve které se koupala. PayPal je odmítal vyplatit

Streamerka Belle Delphine, která na internetu vystupuje i pod přezdívkou Gamer Girl, se před lety...

Změní mi to život, raduje se vývojář poté, co prodal 200 tisíc kopií své hry

Nezávislá strategie Rusty’s Retirement těží z velmi jednoduchých pravidel a minimálních nároků na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stahujte zdarma vynikající „fantasy Civilizaci“, čas máte jen do středy

Na Steamu je aktuálně zdarma vynikající tahová strategie Endless Legend. Hráči v ní mají za úkol...

Dohrál slavnou skákačku bez stisknutí tlačítka pro skok. Trvalo to 86 hodin

Po osmadvaceti letech od vydání a desítkách tisíc hodin marných pokusů se komunitě kolem legendární...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Poslední díl Farming Simulatoru prodal 6 milionů kopií, teď je k mání zdarma

Farming Simulator 22 je tím nejprodávanějším dílem v patnáctileté historii série, nyní si ho díky...

Vyšel remake čtverečkového dungeonu Wizardry. Nic pro rozmazlené hráče

Po dvou letech v režimu předběžného přístupu konečně vyšel remake legendárního „dungeonu“ Wizardry:...

Parkurová hra vzala Steam útokem, hráči jsou nadšení

Žádné střílení ani boj, Rooftops & Alleys: The Parkour Game přináší jen parkur. A hráči jsou...

Pozůstalí školního masakru v Uvalde žalují vydavatele střílečky Call of Duty

Příbuzní obětí tragické střelby v texaském městě Uvalde, při kterém bylo zabito 19 studentů a dva...

Chystá se další Prince of Persia a hraje se skvěle

Fanoušci legendárního Prince of Persia mají letos žně. Ačkoli na plnotučné 3D pokračování stále...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...