Právě rozmach streamovacích platforem včetně příchodu nových hráčů jako HBO Max nebo Disney+ zvýšilo tlak na Amazon a jeho službu Prime Video, která má v současnosti kolem 200 milionů předplatitelů. Šéf Amazonu Jeff Bezos se dlouhodobě netajil svým zájmem o expanzi a MGM nabízí nejen bohatý archiv už natočených filmů, ale i možnost přiživit se na nových pokračováních příběhů Jamese Bonda nebo Rockyho.
„Skutečná finanční hodnota této dohody spočívá v pokladnici duševního vlastnictví, jež leží v hlubokém katalogu filmů. Ten plánujeme předělat a rozvíjet společně s talentovaným týmem MGM. Je to velmi vzrušující a poskytuje to mnoho příležitostí pro vysokou kvalitu vyprávění příběhů,“ uvedl Mike Hopkins z řad vedení streamovací platformy Prime Video a produkční divize Amazon Studios.
Převzetí MGM je druhou největší akvizicí Amazonu od roku 2017, kdy firma koupila za téměř 14 miliard dolarů (291 miliard korun) prodejce potravin Whole Foods.
Dohoda je zároveň nejnovější akvizicí v mediálním průmyslu, jejímž cílem je posílit streamovací služby. Ledy se ale hýbají i na opačném konci filmového průmyslu. Telekomunikační společnost AT&T před dvěma týdny oznámila odkoupení majoritního podílu firmy Discovery, která se zaměřuje na produkci dokumentárních filmů. Discovery se v rámci AT&T spojí s mediálním konglomerátem WarnerMedia.
Jeden Amazon vládne všem
Amazon už vlastní studio má, jeho pořady ale mají zatím nepřesvědčivé výsledky. Seriály The Marvelous Mrs. Maisel a Potvora sice získaly ocenění Emmy za nejlepší komediální seriál, mnoho filmů ale diváky přilákat nedokázalo. V současné době produkční divize Amazon Studios nejspíš pracuje na seriálu na motivy Pána prstenů. Práva k příběhům o hobitech, elfech a trpaslících získalo studio před třemi lety.
MGM patří mezi nejstarší hollywoodská studia, provozní společnost Metro-Goldwyn-Mayer byla založena v roce 1924, ještě v době němého filmu. Studio vlastní množství filmů považovaných za klasiku, jako je muzikál Zpívání v dešti, a řadu známých filmů, například Rocky, Robocop nebo Růžový panter. Vlastní i kabelovou televizi Epix.
Pomůže James Bond Amazonu v honbě za Netflixem? Studia na prodej |
MGM bylo krok od převzetí v minulosti už několikrát, ve finále z něj však nakonec vždy sešlo. Přechodem pod Amazon se pro studio definitivně uzavírá přechodná doba, kdy ho po bankrotu v roce 2010 vlastnila jako hlavní akcionář investiční skupina Anchorage Capital Group. Ta dokázala MGM finančně ozdravit a studiu ověnčenému dávnými klasikami jako Ben Hur nebo Jih proti severu vrátit část dřívějšího lesku.
I tak se ovšem MGM muselo potýkat stejně jako další studia s dopadem koronaviru. Kvůli uzavřeným kinům se premiéra nové bondovky několikrát odkládala a jednání o premiéře na některé ze streamovacích platforem nikdy nevedla k finální dohodě.
Největší hity MGM
|
Dohoda mezi MGM a Amazonem ještě musí projít obvyklým schvalovacím procesem. Pokud vše půjde hladce, učiní z Amazonu ještě většího giganta. Amazon je přitom už teď jednou z nejvlivnějších a nejhodnotnější firem na světě, její obchodní praktiky ale v poslední době podrobně zkoumají regulační úřady po celém světě.
Nová žaloba na technologického giganta dokonce padla v ten samý den jako oznámení o koupi MGM. Kauza se však netýká streamovacích služeb ani filmového průmyslu, ale původní internetové platformy Amazon, prostřednictvím které uživatelé nabízejí a poptávají vše od zahradního nábytku po gumičky na vlasy.
Amazon diktuje ceny celému trhu, zní žaloba
Generální prokurátor Washingtonu D.C. v úterý zažaloval technologickou společnost Amazon. Podle žaloby firma účtuje obchodníkům, kteří prodávají své zboží prostřednictvím platformy, poplatky až do výše 40 procent ceny produktu a zároveň jim brání účtovat si za zboží méně na jiných platformách.
Amazon bojuje s podvodníky, loni odhalil deset miliard padělků |
„Platforma maloobchodního prodeje Amazon těží z protisoutěžních obchodních praktik a je jimi chráněna,“ cituje z žaloby generálního prokurátora Karla Racinea BBC.
„Amazon ani zdaleka neumožňuje spotřebitelům nakoupit nejlepší produkty za nejnižší ceny. Místo toho způsobuje, že ceny na celém trhu maloobchodního prodeje online jsou uměle nafouknuté, a to jak u produktů prodávaných prostřednictvím platformy Amazon, tak u konkurenčních online prodejců,“ píše se v obžalobě.
„Prodejci třetích stran musí souhlasit s tím, že nebudou nabízet své produkty nikde jinde v online prostoru, včetně svých vlastních webových stránek, za nižší cenu než je na Amazonu,“ popisuje dále Racine.
Toto ujednání mezi Amazonem a prodejci podle prokurátora zvyšuje ceny pro konečné spotřebitele, protože svým způsobem uměle nastavuje minimální cenu zboží. Podle New York Times si na tyto praktiky Amazonu stěžují i samotní prodejci.
Neviditelné zboží
Celý problém Racine rámcuje tím, že Amazon má na trhu maloobchodního online prodeje 50 procentní až 70 procentní podíl. Další dvě největší maloobchodní platformy na americkém trhu Walmart.com a eBay mají podle něj každá zhruba pěti procentní podíl.
Tržby a zisky
|
Amazon jeho argumenty zpochybňuje. „Generální prokurátor D.C. to pochopil přesně obráceně, než to ve skutečnosti je. Prodejci si sami stanovují vlastní ceny za produkty, které nabízejí v našem obchodě,“ zní stanovisko technologického giganta. Jenže problém je, že Amazon má na prodejce konkrétní páku.
Nabídky, které prodejci umístí na Amazon za vyšší cenu než na jiné platformy, může firma pro zákazníky, jednoduše řečeno, „zneviditelnit“. Amazon tuto praktiku nepopírá, právě naopak. „Tak jako každý obchod si vyhrazujeme právo neupozorňovat na nabídky, které nemají konkurenceschopné ceny.“
Žaloba po Amazonu požaduje odpovídající náhradu škody a nápravu. Rozuzlení se v každém případě bude týkat jen státu Washington D.C., avšak mohlo by být důležitým precedentem pro ostatní americké státy. Podle technologické společnosti by rozhodnutí v neprospěch Amazonu vedlo k vyšším cenám. Generální prokurátor Racine je přesvědčen o opaku.
Nutno zmínit, že na druhé straně Atlantského oceánu už ke vznesení podobné žaloby došlo. Evropská komise viní Amazon z toho, že neoprávněně využívá data obchodníků, čímž získává nespravedlivou konkurenční výhodu. Unijní exekutiva nyní zkoumá, zda Amazon ve svém internetovém obchodě nezvýhodňuje vlastní nabídky před nabídkami jiných prodejců.