Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Auta Čechů patří k nejstarším v Evropě. Průměr roste kvůli dovozu

Česká auta patří k nejstarším v Evropě. Tuzemský vozový park loni zestárl o 0,35 roku na průměrných 15,27 roku, což je o čtyři roky více, než činí průměr v EU. Staří aut se navíc neustále zvyšuje, za posledních deset let se zvýšilo o dva a půl roku. Výrazný podíl na tom má skladba dovážených ojetin. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů (SDA).

Octavia II generace je typické auto, kterému je dnes patnáct let. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Česko má podle statistik v Evropě pátý nejstarší vozový park. Novější auta jezdí i na sousedním Slovensko či v Polsku, Česko předhání i Maďarsko. Nejstarší auta mají naopak v Litvě.

Ke stárnutí tuzemského vozového parku přispívají především dovážené ojetiny. Loni se podle SDA objevilo v nabídce ojetých vozů více než 54 procent aut starších deseti let a 23,5 procenta vozů starších více než 15 let. Mnozí upozorňují, že často jde o vozy s neznámou servisní historií a vysokým počtem najetých kilometrů, některá dokonce po nehodách.

Stárnutí aut v tuzemsku zpomalují firemní flotily. Podle průzkumu leasingové společnosti Arval české společnosti své vozy provozují v průměru šest let, než je dají do prodeje, nebo vrátí zpět leasingové společnosti. U lehkých užitkových vozidel je to 7,3 roku, přičemž evropský průměr činí šest let. 

„České firmy jsou konzervativní a své vozy nerady mění. I přes menší obnovu svých flotil v porovnání se zahraničím se tuzemské fleety výraznou měrou podílejí na omlazování českého vozového parku, neboť tvoří 74 procent všech registrací nových vozidel. Tyto vozy jsou o více než dvě třetiny mladší, než je celorepublikový průměr,“ popsal současný trend Jiří Solucev z Arvalu.

Počet osobních aut na českých silnicích se loni zvýšil o 140 336 na 6,13 milionu. Prodej nových aut ovšem v posledním roce neustále klesá, loni o 18,8 procenta na 202 971 vozů.

Ke konci minulého roku tvořily vozy starší než 15 let 46 procent vozového parku. Jeho obměna byla v roce 2020 jedna nejnižších od roku 1993, činila pouze 3,39 %. Za optimální hodnotu obměny se přitom považuje 8 % a více.  Osobní automobily starší 15 let tvoří 45,75 % registrovaného vozového parku (to je 2 804 205) a vozidla ve věku do 5 let 18,25 % (1 118 433).  Typickým patnáctiletým autem je dnes v Česku třeba Škoda Octavia druhé generace. Ta se představila v roce 2004 a ve výrobě vydržela do roku 2013. Na kolik provoz takového auta vyjde, čtěte zde.

Nejstarší kategorií jsou v tuzemsku motocykly s průměrným věkem 33,7 roku. Jejich počet se loni zvýšil o 34 265 na 1,215 milionu. Následují traktory s průměrem 32,7 roku. Nejmladší je naopak vozový park lehkých užitkových aut s 13,4 roku.

Měření v provozu je optimističtější

Nářky nad stářím vozového parku jsou českou klasikou, podobné to je třeba v Itálii nebo Španělsku. Obyčejná statistická čísla z registru vozidel ovšem podle expertů nezobrazují realitu.

Lepší obrázek přináší dynamické měření, které se provádí přímo v terénu a podle skenovaných registračních značek a jejich párováním s registrem aut se zkoumá, jaká auta reálně po silnicích jezdí. Podle tohoto měření je průměrné stáří vozidel, která jezdí v reálném provozu, přibližně 8,5 roku.

Tímto pohledem jsme na úrovni Rakouska, Švýcarska nebo Německa. Vozidla starší 15 let v reálném provozu najezdí podle odhadů expertů v průměru asi dva tisíce kilometrů ročně, jsou to převážně „auta posledního kilometru“, která slouží k dopravě z příměstské části například k parkovištím P+R velkého města nebo k přesunům z jedné vesnice do druhé, případně na spoj hromadné dopravy.

Stejně stará jako před třiceti lety

Počet osobních aut na českých silnicích se od sametové revoluce v roce 1989 zvýšil na dvouapůlnásobek. Zatímco nyní je v ČR registrováno lehce přes šest milionu vozů, před třiceti lety to bylo o 3,5 milionu méně. V roce 1989 na českých silnicích jezdila v průměru 14 let stará auta, na jedno auto připadalo 4,29 obyvatele, nyní jsou patnáctiletá a na jedno připadá 1,75 obyvatele (čtěte zde).

Autoři: ,
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...