Za uplynulý týden nashromáždil tento startup od svých investorů zhruba 37,7 milionu dolarů, tedy v přepočtu více než 700 milionů korun.
Letadlo na vodíkový pohon má za sebou první let. Pojme až šest pasažérů |
Do vývoje této technologie investovala i celá řada významných fondů či společností. Mezi ně patří i firma Amazon Jeffa Bezose, ropná společnost Shell či Breakthrough Energy Ventures, kterou před pěti lety založil miliardář Bill Gates. Na vývoj přispěla i britská vláda částkou 16,3 milionů dolarů.
Firma Shell investovala do letadel na vodíkových pohon skrz svou divizi Shell Ventures, která se věnuje oblasti obnovitelných zdrojů. Technologická společnost Amazon pak přispěla na vývoj prostřednictvím svého fondu Climate Pledge. Ten byl založen v loňském roce za účelem podpory zelených bezemisních technologií.
4. října 2020 |
Letecká doprava patří mezi největší znečišťovatele
Siemens vyvíjí vlak poháněný vodíkem. Místo zplodin bude vyrábět vodu |
Letadla na vodíkový pohon stále více lákají i některé jiné výrobce letadel. Mezi ty patří třeba i Airbus. V posledních letech je totiž letecká doprava pod stále větším tlakem kvůli emisím skleníkových plynů, které mají přispívat ke globálnímu oteplování planety.
Irská nízkonákladová aerolinka Ryanair se kupříkladu v loňském roce podle analýzy výzkumné společnosti Transport & Environment dostala mezi deset největších znečišťovatelů ovzduší v celé Evropě.
„Finančním trhům i leteckému průmyslu již konečně dochází, že vodík je jediná smysluplná cesta k bezemisním komerčním letům,“ uvedl pro CNN šéf startupu ZeroAvia Val Miftakhov.
V září letošního roku provedl startup ZeroAvia už i testovací let své technologie vodíkového pohonu. Stalo se tak na letišti Cranfield v Anglii 50 mil severně od Londýna. Letiště ve vlastnictví cranfieldské univerzity bylo zároveň i místem, kde probíhal výzkum a vývoj nového letadla.
V kurzu jsou i autobusy na vodík
Ústečtí vědci zkoumají, jak získávat vodík pomocí slunce a uskladnit ho |
Letadla však nejsou jediným dopravním prostředkem, kde je vývoj vodíkových pohonů již v plném proudu. Podobné tendence jsou patrné také třeba u autobusů, které by již v příštím roce mohly brázdit ulice na severu Čech, v Ústí nad Labem. Tamější dopravní podnik získal v minulých měsících dotaci 30,78 milionu korun na stavbu plnicí vodíkové stanice.
Ve městě sídlí chemická společnost Spolchemie, která bude ústeckému dopravnímu podniku vodík dodávat. „Od Spolchemie bychom měli mít příznivější garantovanou cenu a podle odhadů na evropském trhu má nákladovost této dopravy během deseti let klesnout o padesát procent,“ uvedl v únoru ústecký primátor Petr Nedvědický.