Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Urážíte naši zemi. Japonci chtějí kvůli reklamě bojkot značky Nike

  15:59
Společnost Nike spustila v Japonsku reklamu, která upozorňuje na rasovou diskriminaci ve společnosti. Ve spotu jsou zachyceny životní zkušenosti a myšlenky tří mladých fotbalistů a fotbalistek, kteří čelí nějaké diskriminaci kvůli tomu, že jsou něčím jiní. V Japonsku reklama pobouřila.

Reklama začíná příběhem tří mladých lidí, kteří jsou nadšenými fotbalisty, ale v osobním životě se potýkají s tím, že kvůli své odlišnosti nejsou dostatečně dobří a nezapadají do společnosti. Kromě nepříjemných otázek se potýkají se šikanou a osamělostí. 

Video má momentálně více než 25 milionů zhlédnutí a sdílelo ho přes 80 tisíc lidí. V Japonsku, které běžně nediskutuje citlivá témata ve společnosti, video vyvolalo vlnu pobouření, jelikož otázku rasové diskriminace rozpoutala zahraniční značka. Podle sekce Nike Japan má však video pouze poukazovat na to, že mladí lidé mohou své každodenní problémy přetransformovat a soustředit se na sport.

Podle některých komentářů ale bylo rozhodnutí natočit reklamu v Japonsku nešťastné. Uživatelům se totiž nelíbí, že Nike příliš zveličuje problematiku a je nefér, že je ve spotu zachyceno pouze japonské prostředí, někteří dokonce kvůli nové reklamě vyhrožují bojkotem produktů Nike.

„Mnoho Japonců zkrátka nemá rádo, když jim někdo z jiné země říká, že mají měnit něco ve své společnosti či kultuře,“ vysvětluje pro BBC novinář Morley Robertson, který je poloviční Japonec a poloviční Američan. „Je však nutné dodat, že pokud někdo z ciziny pochopí a prokáže úctu japonské kultuře a pravidlům, většinu národa to potěší a budou si toho vážit,“ dodává.

Podle Steva McGinnese, autora knihy Surfing the Asian Wave může být reklama opravdu vnímána problematicky. „Rasismus je citlivým tématem v každé kultuře a zemi. Společnost Nike by si rozhodně neměla myslet, že je vhodné na taková témata konkrétně upozorňovat v zemi, kde má své zákazníky,“ říká.

Nike není první a jedinou značkou, která už kvůli neporozumění asijské kultuře čelila kritice. V minulém roce podobný osud postihl luxusní značku Dior, která v jedné ze svých kampaní používala mapu Číny, do které nebyl zahrnutý Tchaj-wan. Ačkoliv je Tchaj-wan samosprávným územím už od padesátých let, podle oficiální politiky Číny je stále její provincií.

„Amerika nebo americké značky by rozhodně neměly říkat zbytku světa, co dělají špatně. Je očividné, že mnoho Japonců si tohle vzalo osobně,“ dodává McGinnes.

Podle novináře Morleyho Nike pochopil citlivost problému. „Nike vypráví v reklamě příběh jednotlivců, kteří jsou jedineční, nejde o kritiku společnosti. I v Japonsku se hodně reklam věnuje citlivým tématům. To, že spot bude kontroverzní, nutně nemusí vést k poklesu prodeje. Paradoxně může dojít i k úplnému opaku,“ říká.

Autor:
  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

Bez gigafactory je Česko bílé místo na mapě Evropy, říká expert na investice

28. května 2024

Premium Každé investiční prostředí má nějaké mouchy. „Nicméně Česko má nejpřísnější pobídky v regionu,“...

Dřevěné pelety jsou nejlevnější za poslední dva roky. Níž už cena nepůjde

28. května 2024

Ceny dřevěných pelet jsou nejnižší za poslední dva roky. Suroviny je dost, zájmu málo a navrch mají...

Eurostar zpřísňuje hraniční kontroly. Vlaky zpožděné nebudou, slibuje dopravce

27. května 2024

Od 6. října se zásadně změní hraniční procedury, které se dotknou cestujících vlaků Eurostar...

Foodoru v Rakousku dohnaly ztráty. Ruší své sklady a propustí stovku lidí

27. května 2024

Rozvozovou službu Foodora čekají v sousedním Rakousku velké změny. Tamní vedení se rozhodlo zavřít...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...