Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Elektrická Škoda Enyaq se poodhaluje. Natočili jsme kupé

  8:00aktualizováno  10:42
Enyaq iV se představí prvního září ve světové premiéře v Praze. Škoda zveřejnila další skici novinky. Redaktor iDNES.cz natočil maskovaný prototyp při testech. Všimněte si splývavé zádi, Enyaq totiž dorazí ve dvou karosářských variantách, kromě klasického SUV také ve stylu kupé.

Známými tvářemi automobilek bývají mimo jiných designéři, úkoly šéfdesignéra jsou ovšem často hlavně manažerské. S nadsázkou říkají, že nejvíc toho naskicují v excelu a powerpointu při různých prezentacích a pracích na ekonomických úkolech. V ateliérech automobilek pak působí další desítky a stovky lidí, které auto reálně navrhují, a z jejich skicáků pocházejí nápady, které se pak realizují. Jedním z takových mužů v zákulisí Škody je Karl Neuhold, dlouholetý šéf designérů exteriéru.

Skica elektromobilu Škoda Enyaq

„Tento model představuje pro českou automobilku vstup do nové éry. Právě proto značka udělala další krok vpřed ve vývoji designu,“ komentuje Hermann Prax, mluvčí značky. Na finalizaci designu už dohlížel Oliver Stefani, který šéfdesignérskou tužku přebral v Mladé Boleslavi po Jozefu Kabaňovi v září 2017. Ovšem spojovacím prvkem je složení celého týmu, který pracuje neustále a drží vytyčený směr. Exteriérové designéry vede už dlouho Karl Neuhold, který pracoval v Mladé Boleslavi už na modelu Yeti v polovině minulé dekády. „Pro model Enyaq iV jsou typické výrazné linie, čisté plochy a krystalické prvky vyzdvihující um českých sklářů. Jeho proporce se ovšem liší od těch, které jsou známé u našich dosavadních SUV: Enyaq iV má kratší příď a protaženou linii střechy. Působí tak velmi dynamickým dojmem a proměňuje vůz na prostornou, tiše plující kosmickou loď,“ popisuje. „Design vozu je progresivní, vyvážený a sebevědomý. Nové proporce mu dodávají mimořádnou dynamiku i velkorysou prostornost. Velká kola a velká světlá výška mu dopřávají mohutný vzhled vozu SUV.“ Neuhold zdůrazňuje, že i u elektrických vozů designéři Škody vědomě vsadili na výraznou masku: „Je výrazným identifikačním rysem značky. V případě Enyaqu iV je maska protažená výrazně dopředu a je vzpřímenější, což umocňuje vzhled silného vozu. Pozornost jistě upoutají také Matrix-LED hlavní světlomety a světla pro denní svícení.“

Rakouský designér připomíná rozdílný přístup ke tvarování elektromobilu, který má konstrukční celky rozvržené jinak než auta s konvenčním pohonem. „Rozdíly spočívají ve výšce vozu a v délce předních a zadních převisů. V případě platformy MEB jsou baterie umístěné v podlaze vozu, což ušetří místo. Díky tomu je karoserie o něco vyšší. Celý dojem se však vybalancuje delším rozvorem náprav,“ vysvětluje. „Jednotlivé komponenty elektrického pohonu zabírají ve srovnání s konvenčním spalovacím motorem méně místa, což umožňuje kratší převisy vpředu a vzadu. Karoserie Enyaqu iV je delší,“ dodává. Konstruktéři se zaměřili na šlechtění aerodynamiky, což ovlivňuje dojezd. „Hodnota cx od 0,27 je pro SUV této velikosti působivý výsledek,“ komentuje Neuhold.

Škoda pomalu odhaluje elektrické SUV Enyaq, které se představí 1. září ve...

Karl Neuhold se svým týmem

Enyaq bude první škodovkou na bázi modulární elektrifikované platformy (MEB), která upřednostňuje pohon zadních kol. Enyaq bude mít také provedení s pohonem všech kol, automobilka slibuje reálný dojezd až 500 kilometrů v konfiguraci s největším balíkem baterií. Vůz nabídne pět různých výkonnostních variant a tři velikosti baterií, které v závislosti na konkrétní verzi pohání zadní, nebo všechna kola. „V základních verzích pohání vzadu umístěný motor zadní kola. Výkonnější verze mají vpředu umístěný druhý elektromotor a poháněná jsou pak všechna kola,“ uvádí mluvčí značky Štěpán Řehák. Vrcholný model zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,2 s, maximální rychlost činí 180 km/h. V prototypu Škody Enyaq už jsme se svezli (čtěte zde).

Škoda Enyaq iV

Kromě SUV dorazí také provedení se splývavou zádí.

Z běžné domácí 230V zásuvky se střídavým proudem o výkonu 2,3 kW lze vůz přes noc nabíjet i pomocí wallboxu s výkonem až 11 kW. V závislosti na velikosti baterie trvá nabíjení šest až osm hodin. Z rychlonabíjecí stanice se stejnosměrným proudem o výkonu až 125 kW se za ideálních podmínek nabije za 40 minut z 10 % na 80 % své kapacity.

První elektrické SUV se bude vyrábět v hlavním výrobním závodě Škody v Mladé Boleslavi společně s Octavií. To je unikum – z jedné linky totiž budou vyjíždět spalovací i bateriová auta zcela odlišné koncepce.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...