Pondělí 12. dubna 2021, svátek má Julius
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 12. dubna 2021 Julius

Škoda Vision IN: městský drsňák pro Indii je líbivý frajer

  13:56
Vision IN ukazuje, jak bude vypadat nová škodovka, která ještě letos dorazí na indický trh. S veselým frajírkem jsme se seznámili. Kompaktní SUV s designem jasně navazujícím na aktuální škodovky se představuje na autosalonu, který tento týden otevírá v Dillí.

Šéfdesignér Škody Oliver Stefani o něm říká, že je to pořízek. A to na něj skvěle pasuje. Je malý, ale vypadá „prďácky“.

Fotogalerie

„Chtěli jsme mu dát dojem ochranáře,“ vysvětluje. Přesně takhle má vypadat malé SUV. Je přímočaře líbivé, nazdobené tak, aby vyniklo. Zároveň zachovává vyváženost proporcí a funkčnost. Benjamin Garbas, který měl na starosti návrh exteriéru, popisuje, že koncept schválně škodovácký designérský jazyk trošičku „přehání“, aby pasoval do barevnosti a veselosti indického vozového parku. Oproti usedlé, bílo-šedo-černé evropské konfekci je to mnohem svěžejší, hravější a výraznější.

Koncept je dlouhý 4,26 metru, to je o fous víc než měří loňská škodovácká novinka, povedený Kamiq. Ten je v evropském i výrazně technicky odlišném čínském provedení mladistvý, ale stále působí hlavně jako hatchback, to indická novinka je mnohem hravější. A není to jen veselou barvou.

Vision IN víc tlačí na dojem robustního drsňáka. Ovšem díky na pohled výrazně vyššímu podvozku a velkým kolům působí na pohled menším a kompaktnějším dojmem. Sériová verze však bude mít ráfky mnohem střídmější.

Škoda Vision IN v číslech

  • délka: 4 256 mm
  • rozvor: 2 671 mm
  • výška: 1 589 mm
  • motor: benzinový přeplnovaný 1,5 TSI, 110 kW (150 k),  250 Nm
  • převodovka: sedmistupňová automatická DSG
  • zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,7 s
  • maximální rychlost: 195 km/h
  • pneumatiky 235/45 R19

Vývoj sériové verze probíhal v Česku i Indii, design navrhovalo a tvarovalo studio v Mladé Boleslavi. Ovšem pravidelně ho ukazovali kolegům z Indie, kteří pracují v mnohonárodnostním babylonu vývojového centra. „Na místo“ jezdili intenzivně nasát atmosféru hlavně designéři z oddělení interiérových materiálů a barev. Oranžová však byla jasná snad hned, ta k Indii prostě patří.

Koncept je tradičně čtyřmístný, sedadla odděluje mohutná konzola. Všimli jsme si zcela ploché podlahy vzadu, to se vždycky hodí. Škodováci tvrdí, že se středový tunel pokusili co nejvíc potlačit i v sériovém autě.

Indové jsou podobně urostlí jako Číňané, chtějí však v autě prostor. To se snažili při stavbě dodržet i škodováci. Chtějí, aby auto vypadalo jako pětimístné, ale zároveň mají často v autě šoféra. A o škodovkách to tam platí tuplem, vždyť jsou tam považovány za nóbl zboží.

Asiaté si rádi auta dozdobují, doplňují dečkami, potahy, samolepkami. Designéři dnešních aut to nemají moc rádi, bojovat s tím ovšem nedokážou (ledaže se spolčí se specialisty na bezpečnost a homologace). „Tak jsme Vision IN ozdobili výraznými detaily my sami,“ vysvětluje Benjamin Garbas, designér exteriéru. Třeba sedadla jsou vymyšlená tak, aby Škoda mohla nabídnout ochranné potahy.

Interiér je uklizený a fajnový, jak to u konceptů bývá. Ovšem pojetí přístrojové desky jasně odkazuje na aktuální škodovky. Auto tak zopakuje nové stylistické prvky, které představila v listopadu letošního roku Octavia, především malý ovladač nahrazující klasický volič režimů automatické převodovky.

Škoda Vision IN

Také tady je výrazný smysl pro detaily a barvy. Prostě moderní zhmotnění Indie; zároveň taky hravost i úcta k tradicím. V moderním autě to ovšem musí mít moderní příběh, však i Indové dnes mají k ruce přirostlý mobil. Takže to křišťálové cosi trčící z prostředka přístrojovky je podle vysvětlení tvůrců symbolické zhmotnění osobní asistentky Laury, kterou teď dostávají škodovky v infotainmentu a které může dávat řidič hlasově příkazy. 

Je na prominentním místě, kam si Indové dávají sošky nebo symboly svých božstev. A něco takového chtějí nabídnout škodováci i v sériovém provedení, ať vás v autě hezky pohlídá anděl strážný, a že to ve šrumci indického provozu je potřeba. Na východ od nás je to běžné, dál v Asii už se bez toho ani nevyjíždí. V Itálii si lepí na čelní sklo fotku Padre Pia, na Blízkém východě mají kompas ukazující směr do Mekky a přihrádku na korán.

K tomu nádherná textura ozdobných dřevěných lišt vytvořená tradiční indickou technikou ručního uměleckého tisku kalimkari. To v konceptu spárovali s kůží a sklem. Pravda, to pro Indii není typické, ale k české značce broušený křišťál a odkazy na něj neodmyslitelně patří.

Na silnici vyjede už letos

Nový model, který z nejnovější studie vznikne, tedy bude vlastně Kamiq pro Indii, dokonce bych hádal, že se bude i stejně jmenovat. Produkce se rozběhne ještě v průběhu roku 2020. A to je teprve start velkého úkolu Škody. „V rámci projektu INDIA 2.0 společnost Škoda Auto řídí aktivity značek koncernu Volkswagen na indickém subkontinentu,“ vysvětluje Hermann Prax z tiskového oddělení značky. Právě ona má na starosti vývoj nových modelů, které se představí jak pod značkou Škoda, tak Volkswagen. Potvrzené jsou pro indický trh prozatím malý sedan a právě SUV vzešlé ze studie Vision IN. Oba vozy se představí v podání obou značek.

Česká automobilka při vývoji vozu použila platformu MQB ve speciální modifikaci pro Indii (MQB-A0‑IN). Na modulární architektuře MQB pro vozy s motorem vpředu napříč a poháněnými předními nebo všemi koly stojí kromě modelu Citigo celá evropská modelová řada Škody (model Fabia částečně). Provedení A0 je variantou této platformy pro menší vozy (Kamiq, Scala) s jednoduchou zadní nápravou a bez možnosti zástavby pohonu všech kol.

Varianta IN je upravena pro Indii, podrobnosti zatím nejsou známé, pravděpodobně bude ještě více zjednodušená, upravená na použití komponent téměř výhradně od lokálních dodavatelů a připravená na zástavbu agregátů specifických pro indický trh, specifické požadavky mají Indové také na některé prvky, třeba extraodolné klaksony nebo klimatizaci, kterou chtějí slyšet, když pracuje. Výroba a cena musí být nízko, aby byla na indickém trhu konkurenceschopná.

  • Nejčtenější

Nejpřísnější zákaz dieselů Německa staví na odhadech. Pětiletá auta na odpis

V německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko existuje obzvlášť „zelená“ zóna. Stuttgart, domov značky Mercedes,...

Policie převezme defendery, moderní drsňácké landrovery nabídnou i armádě

K policii nastoupí moderní Land Rovery Defender. Třicet kusů speciálně upravených vozů dodá společnost Dajbych. ...

Půl století s borcem, který stavěl pražské tunely. Dnes ho má vytetovaného

Pavel Brchel a nakladač CAT 950 z roku 1966 si byli nejspíš předurčeni osudem. Jak jinak si vysvětlit, že společně...

Číňané budou vyrábět obaly baterií elektroaut v Kralupech, žádají o pobídku

Stát možná podpoří čínskou společnost Minth Automotive Technology, která chce v Kralupech nad Vltavou zahájit výrobu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Éra dieselových stíhaček končí. 270 koní benzinového Superbu jede a nežere

Premium Ještě nedávno velkým manažerským korábům vládly diesely. Jenže uměle vyvolaná protinaftová hysterie vyděsila řadu...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...

  • Další z rubriky

Tunely na obchvatu Prahy čeká oprava, rychlostní limit se zatím nezvýší

Od června do listopadu se řidiči musí připravit na rekonstrukci dvou tunelů na Pražském okruhu – Lochkovského a...

Čeští vědci zkoumají vliv moderních světel na vidění řidičů i chodců

Dopadem moderních, chytrých světlometů na vidění účastníků provozu se zabývají olomoučtí výzkumníci. Tým zkoumá, jaké...

Policie převezme defendery, moderní drsňácké landrovery nabídnou i armádě

K policii nastoupí moderní Land Rovery Defender. Třicet kusů speciálně upravených vozů dodá společnost Dajbych. ...

VIDEO: Superby nastoupily do služby k novozélandské policii

Novozélandská policie oznámila, že do své flotily zařadí vlajkovou loď Škody loni v listopadu. Superby nastoupily do...

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Jak často se nakazí již očkovaní? Důkladná studie dala skvělé výsledky

Americké středisko pro kontrolu nakažlivých nemocí (CDC) ve svém časopise vydalo průběžné výsledky studie, která je...

Pohřeb prince Philipa se bude konat 17. dubna, Harry dorazí bez Meghan

Buckinghamský palác oznámil, že pohřeb zesnulého prince Philipa se bude konat 17. dubna. Zároveň potvrdil, že princ...

Miliardový byznys vyschl, technologický obr Kapsch se stahuje z Česka

V dobách největší slávy šlo o firmu s miliardovými obraty, která se nebála pouštět do slovních přestřelek se členy...

Podstoupím úpravu prsou. Není čas cvičit a chroustat mrkev, říká Kalivodová

Andrea Kalivodová (43) se svěřila s tím, proč se rozhodla podstoupit remodelaci prsou. Operní pěvkyně v rozhovoru pro...