Pondělí 23. května 2022, svátek má Vladimír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 23. května 2022 Vladimír

Škoda Vision IN: městský drsňák pro Indii je líbivý frajer

  13:56
Vision IN ukazuje, jak bude vypadat nová škodovka, která ještě letos dorazí na indický trh. S veselým frajírkem jsme se seznámili. Kompaktní SUV s designem jasně navazujícím na aktuální škodovky se představuje na autosalonu, který tento týden otevírá v Dillí.

Šéfdesignér Škody Oliver Stefani o něm říká, že je to pořízek. A to na něj skvěle pasuje. Je malý, ale vypadá „prďácky“.

Fotogalerie

„Chtěli jsme mu dát dojem ochranáře,“ vysvětluje. Přesně takhle má vypadat malé SUV. Je přímočaře líbivé, nazdobené tak, aby vyniklo. Zároveň zachovává vyváženost proporcí a funkčnost. Benjamin Garbas, který měl na starosti návrh exteriéru, popisuje, že koncept schválně škodovácký designérský jazyk trošičku „přehání“, aby pasoval do barevnosti a veselosti indického vozového parku. Oproti usedlé, bílo-šedo-černé evropské konfekci je to mnohem svěžejší, hravější a výraznější.

Koncept je dlouhý 4,26 metru, to je o fous víc než měří loňská škodovácká novinka, povedený Kamiq. Ten je v evropském i výrazně technicky odlišném čínském provedení mladistvý, ale stále působí hlavně jako hatchback, to indická novinka je mnohem hravější. A není to jen veselou barvou.

Vision IN víc tlačí na dojem robustního drsňáka. Ovšem díky na pohled výrazně vyššímu podvozku a velkým kolům působí na pohled menším a kompaktnějším dojmem. Sériová verze však bude mít ráfky mnohem střídmější.

Škoda Vision IN v číslech

  • délka: 4 256 mm
  • rozvor: 2 671 mm
  • výška: 1 589 mm
  • motor: benzinový přeplnovaný 1,5 TSI, 110 kW (150 k),  250 Nm
  • převodovka: sedmistupňová automatická DSG
  • zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,7 s
  • maximální rychlost: 195 km/h
  • pneumatiky 235/45 R19

Vývoj sériové verze probíhal v Česku i Indii, design navrhovalo a tvarovalo studio v Mladé Boleslavi. Ovšem pravidelně ho ukazovali kolegům z Indie, kteří pracují v mnohonárodnostním babylonu vývojového centra. „Na místo“ jezdili intenzivně nasát atmosféru hlavně designéři z oddělení interiérových materiálů a barev. Oranžová však byla jasná snad hned, ta k Indii prostě patří.

Koncept je tradičně čtyřmístný, sedadla odděluje mohutná konzola. Všimli jsme si zcela ploché podlahy vzadu, to se vždycky hodí. Škodováci tvrdí, že se středový tunel pokusili co nejvíc potlačit i v sériovém autě.

Indové jsou podobně urostlí jako Číňané, chtějí však v autě prostor. To se snažili při stavbě dodržet i škodováci. Chtějí, aby auto vypadalo jako pětimístné, ale zároveň mají často v autě šoféra. A o škodovkách to tam platí tuplem, vždyť jsou tam považovány za nóbl zboží.

Asiaté si rádi auta dozdobují, doplňují dečkami, potahy, samolepkami. Designéři dnešních aut to nemají moc rádi, bojovat s tím ovšem nedokážou (ledaže se spolčí se specialisty na bezpečnost a homologace). „Tak jsme Vision IN ozdobili výraznými detaily my sami,“ vysvětluje Benjamin Garbas, designér exteriéru. Třeba sedadla jsou vymyšlená tak, aby Škoda mohla nabídnout ochranné potahy.

Interiér je uklizený a fajnový, jak to u konceptů bývá. Ovšem pojetí přístrojové desky jasně odkazuje na aktuální škodovky. Auto tak zopakuje nové stylistické prvky, které představila v listopadu letošního roku Octavia, především malý ovladač nahrazující klasický volič režimů automatické převodovky.

Škoda Vision IN

Také tady je výrazný smysl pro detaily a barvy. Prostě moderní zhmotnění Indie; zároveň taky hravost i úcta k tradicím. V moderním autě to ovšem musí mít moderní příběh, však i Indové dnes mají k ruce přirostlý mobil. Takže to křišťálové cosi trčící z prostředka přístrojovky je podle vysvětlení tvůrců symbolické zhmotnění osobní asistentky Laury, kterou teď dostávají škodovky v infotainmentu a které může dávat řidič hlasově příkazy. 

Je na prominentním místě, kam si Indové dávají sošky nebo symboly svých božstev. A něco takového chtějí nabídnout škodováci i v sériovém provedení, ať vás v autě hezky pohlídá anděl strážný, a že to ve šrumci indického provozu je potřeba. Na východ od nás je to běžné, dál v Asii už se bez toho ani nevyjíždí. V Itálii si lepí na čelní sklo fotku Padre Pia, na Blízkém východě mají kompas ukazující směr do Mekky a přihrádku na korán.

K tomu nádherná textura ozdobných dřevěných lišt vytvořená tradiční indickou technikou ručního uměleckého tisku kalimkari. To v konceptu spárovali s kůží a sklem. Pravda, to pro Indii není typické, ale k české značce broušený křišťál a odkazy na něj neodmyslitelně patří.

Na silnici vyjede už letos

Nový model, který z nejnovější studie vznikne, tedy bude vlastně Kamiq pro Indii, dokonce bych hádal, že se bude i stejně jmenovat. Produkce se rozběhne ještě v průběhu roku 2020. A to je teprve start velkého úkolu Škody. „V rámci projektu INDIA 2.0 společnost Škoda Auto řídí aktivity značek koncernu Volkswagen na indickém subkontinentu,“ vysvětluje Hermann Prax z tiskového oddělení značky. Právě ona má na starosti vývoj nových modelů, které se představí jak pod značkou Škoda, tak Volkswagen. Potvrzené jsou pro indický trh prozatím malý sedan a právě SUV vzešlé ze studie Vision IN. Oba vozy se představí v podání obou značek.

Česká automobilka při vývoji vozu použila platformu MQB ve speciální modifikaci pro Indii (MQB-A0‑IN). Na modulární architektuře MQB pro vozy s motorem vpředu napříč a poháněnými předními nebo všemi koly stojí kromě modelu Citigo celá evropská modelová řada Škody (model Fabia částečně). Provedení A0 je variantou této platformy pro menší vozy (Kamiq, Scala) s jednoduchou zadní nápravou a bez možnosti zástavby pohonu všech kol.

Varianta IN je upravena pro Indii, podrobnosti zatím nejsou známé, pravděpodobně bude ještě více zjednodušená, upravená na použití komponent téměř výhradně od lokálních dodavatelů a připravená na zástavbu agregátů specifických pro indický trh, specifické požadavky mají Indové také na některé prvky, třeba extraodolné klaksony nebo klimatizaci, kterou chtějí slyšet, když pracuje. Výroba a cena musí být nízko, aby byla na indickém trhu konkurenceschopná.

  • Nejčtenější

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault odevzdal Ladu Rusům. Chtějí také znovu vyrábět moskviče

Francouzská automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva, svůj podíl 67,69 procenta v...

Cesta k ježdění na elektřinu nebude lidová. Vysvětlí to Volkswagen ID.5

Volkswagen se momentálně čím dál víc vzdaluje kořenům, ze kterých vzešel. „Lidový vůz“ byste v jeho nabídce už hledali...

Vynález století od zapomenutého génia z tiskárny. Pneumatika, co funguje

Premium Výkon motoru, maximální rychlost, přesnost řízení, ovladatelnost. To všechno jsou vlastnosti auta, které by už tři...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

Monte Carlem do Monte Carla. První kilometry s novou nejnašňořenější Fabií

Tři dny, celkem 2 800 kilometrů a téměř dvanáct hodin jízdy denně. Tak intenzivnímu testu jsme podrobili novou Škodu...

Autofotka týdne: Nová corolla v Česku. Slavná toyota přijíždí jako SUV

Corolla patří k nejslavnějším jménům automobilového světa. Tradičně střižené modely tohoto jména doplňuje úplně nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

Ženy zůstanou po nehodách uvězněné ve vracích častěji než muži

U žen je zhruba dvakrát větší pravděpodobnost než u mužů, že po havárii zůstanou uvězněné ve vozidle. Liší se také typ...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...

Po seskoku s padákem zůstala ochrnutá, nyní odešla přehlídku prádla

Dnes devětadvacetiletá Emma Carey v roce 2013 odcestovala z Austrálie do Evropy na plánovanou dovolenou. Tehdy se ve...

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...