Udržení komunikace se zákazníkem je podle specialistů z reklamních agentur klíčové. Například Miroslav Pomikal, kreativní ředitel agentury VMLY&R, odmlčení inzerentům nedoporučuje a ani ho neočekává.
„Naopak, teď je čas ‚ukrást‘ klienty konkurenci správnou reklamou. Všichni jsou víc citliví a rozhodují se emocionálně. Proto bude speciálně teď zajímavé sledovat politický marketing,“ doplňuje.
Epidemie koronaviru |
Podobně to vidí i Ondřej Obluk, ředitel reklamní agentury Ogilvy. „Budování značek je dlouhodobý proces. Pokud nejde o praktické kampaně jako jsou třeba výprodeje, není podle mého názoru dobré panikařit a přestávat s komunikací,“ říká Obluk.
I v tomto případě je podle něj dobré poučit se z historie. „Ti, co za ekonomické krize v roce 2008 krátkodobě a rychle snížili výdaje na marketing, měli následně problém vrátit se do původních pozic. Ten, kdo držel investice, na tom jenom vydělal,“ uvádí.
Zadavatelé věří, že se situace vrátí k normálu, míní teoretik
Avšak podle mediálního teoretika Jana Jiráka není budoucnost oněch původních pozic vůbec jistá. „Soudím, že zadavatelé reklamy prostě vycházejí z představy, že věci se vrátí do ‚normálu‘ a že normál víceméně naváže na stav před pandemií. Můj osobní odhad je, že vývoj půjde trochu jiným směrem, a že ‚normál‘ bude mimo jiné znamenat zásadní restrukturalizaci reklamního trhu,“ říká Jirák.
Podle nedávno publikovaného průzkumu je reklama stále důležitější součástí rozhodování spotřebitelů při nákupu. Na základě reklamy přiznává nákup 48 procent české populace, což je o 12 procent víc než v minulém roce. „Nyní se nákupní chování spotřebitelů ze dne na den změnilo,“ konstatuje Pavel Brabec z Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace.
Spolu s tím se bude muset změnit i reklama. „Spousta značek se sveze na této vlně a přistoupí k tématu trochu prvoplánovitě a budeme zaplaveni „koronovirovou“ kreativou,“ předpovídá Pomikal.
Forbes například informoval o připravované kampani #ChránímTebe, které věnovaly zaplacené reklamní sloty společnosti Air Bank, E.ON a T-Mobile. „Lidi, noste roušky,“ bude hlavním sdělením kampaně. K iniciativě se připojila i Česká spořitelna.
Důležitou hybnou silou je nyní solidarita. Brabec mluví o určité shovívavosti. „Mám informace o tom, že mediální agentury i média mají maximální snahu klientům vyhovět a například vyměnit reklamu na produkt za imageovou či brandovou,” uvádí.
To potvrzuje i Martin Vodička ze společnosti Autosalon Kopecký. Reklama firmy lákala zákazníky ještě v úterý na vlnách Radio City, přitom autosalony musí být již od pondělka zavřené. „Ze strany rádia nám byla nabídnuta kompenzace. Až situace pomine, celou reklamu nám bezplatně odvysílají ještě jednou,“ říká Vodička.