Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak fungují influenceři. Přípravou fotky stráví i měsíce, smlouvy neřeší

  0:01
Za jedinou fotkou na Instagramu se může skrývat i několikaměsíční spolupráce a domlouvání. To často zprostředkovávají mezi firmami a influencery agentury. Firmám vybírají ty správné adepty pro reklamní kampaně, zároveň dohlížejí na to, aby spolupráce proběhla hladce a výsledek odpovídal zadání. Podle agentur jsou ovšem influenceři mnohdy nezodpovědní a neprofesionální.

Instagramová blogerka Barbora Ondráčková na svém profilu pravidelně zveřejňuje fotografie z cest po celém světě, nákupy a jídlo. Součástí některých z nich je pak i reklama. Nabídek dostává hodně. 

„Nabídky jsem nikdy přesně nepočítala, ale tipuji kolem 50 až 60 za měsíc. Záleží však na období. Některé jsou vytíženější, jiné klidnější.“ 

Mladá Češka také přiznává, že nad úpravou a focením někdy stráví až čtyři hodiny.

„Často jsem se setkala s tím, že mi firma nechá volnou ruku a po zaslání fotek mě pak žádá o přefocení, protože se jí něco nelíbí. To je pro mě ztráta času,“ přiznává Ondráčková. Její profil s názvem fashioninmysoul sleduje přes 546 tisíc lidí z celého světa. 

My new @desenio frames make my closet even more fashionable! Good news for everyone: Desenio’s Big Summer Sale is on! Use my VIP code “FASHIONINMYSOUL” by midnight 25th July to get an incredible 35% off prints at Desenio! This offer does not include frames nor handpicked/collaboration/personalised prints. #AD

23. července 2019 v 15:42, příspěvek archivován: 23. srpna 2019 v 13:19

Firmy si jednotlivé youtubery, zpěváky nebo další celebrity nevybírají samy. Protože vybraný influencer často musí splňovat určitá kritéria, které konkrétní značka vyžaduje, pomáhá mu s tím specializovaná agentura.

„Jde o počet fanoušků, průměrný počet sledující pro jeden kus obsahu, také se řeší jeho typ, tedy zda se influencer orientuje na jídlo, módu, cestování nebo na hry. Podstatná je pro firmy i cílová skupina daného influencera,“ uvádí Rostislav Starý z agentury The Hive.

„Rozhodně se ale vyplatí sledovat i profesionalitu dřívější spolupráce a jakýkoli problematický čin v minulosti nebo jeho riziko v budoucnosti,“ doplňuje. Posledním důležitým kritériem je, že influencer v minulosti nepracoval pro konkurenční značku anebo ji nepropagoval.

Stejně jako se firmě od agentury dostane pomoci při vybírání tváře jejich kampaně, agentura pomáhá i samotnému influencerovi. A to například při vymýšlení obsahu i podoby kampaně, protože ani zadavatel, ani tvůrce nejsou experty na marketing. To, jak nejlépe zacílit na vybranou cílovou skupinu, ví právě agentury. 

„Z praxe víme, jaký způsob propagace s ohledem na klientovy cíle nejlépe funguje, a jsme schopni kampaně nastavit tak, aby se investice do influencer marketingu co nejvíc vyplatila,“ uvádí David Růžička z agentury Get Boost.

Zboží nabízejí internetoví „kamarádi“. Děti netuší, že je to placená propagace

Agentury tak influencerům mohou nabídnout natáčecí studia, fotografy nebo další prostředky, pokud jsou potřeba. Ty pak roli hrají i při schvalování jednotlivých částí kampaně. Influencer totiž fotografie nenahrává rovnou na svůj profil, často je však předem posílá ke schválení. A to i s popiskem, který fotografii doplňuje. Kromě agentury, která hraje roli prvního kontrolora, pak výstupy kontroluje i zadavatel. 

Ten má možnost ovlivnit, jaký text se pod fotografií například na Instagramu objeví. Výjimkou není ani to, že internetové celebrity pošlou ke schválení hned několik verzí propagace daného produktu. Zadavatel má možnost si vybrat tu, která se jeho filozofii nejvíc blíží. I zde ale může zasáhnout agentura a doporučit, která fotografie či video zaujme cílovou skupinu nejvíce.

Jsou nezodpovědní a neprofesionální

Vztahy mezi firmami a influencery však nejsou vždy ideální. Podle agentur se stává, že občas nějaká spolupráce nedopadne dobře. „Ano, takových případů je mnoho jak u nás, tak v zahraničí. Jenom se o tom moc nemluví, neboť firmy nechtějí hlásit do světa, že udělaly chybu při výběru,“ uvedl Růžička. 

Peníze především

Spolupráce mezi firmou a influencerem se pohybuje v řádu desetitisíců za kampaň. Ty větší mohou přesáhnout i milion. „Finanční plnění závisí na tom, jak dlouhá spolupráce má být, jak moc influencer danou značku opravdu miluje, jak je úspěšný a co všechno má udělat, naznačil Starý. 

Současným trendem také je, že společnosti upřednostňují krátkodobé spolupráce, které v případě úspěchu opakují.

Důvody neúspěchu jsou různé. Často se stane, že firma od smlouvy odstoupí „jen“ kvůli tomu, že se influencer nevhodně choval na sociálních sítích. V takových případech se celá kampaň může zastavit i těsně před zveřejněním.

Spolupráce může skončit i kvůli tomu, že influencer nedokázal dodržet to, na čem se s firmou domluvil. „Mnoho influencerů je v pubertálním věku a jejich přístup je často nezodpovědný a neprofesionální. Pak firmám nezbývá než od spolupráce odstoupit. Osobně o žádném případu, kde by došlo až na soudní řešení, nevím,“ prozradil Růžička. 

Dodává ovšem, že obě strany se obvykle chtějí soudům vyhnout. Společnosti se totiž často bojí toho, že by influencer mohl značku poškodit u svých fanoušků anebo mezi dalšími internetovými tvůrci.

Reklama se neřeší
Podle právničky Andrey Pavelcové by se na sociálních sítích měly označovat všechny reklamy, tedy i spolupráce s firmami. Jinak se influenceři dopouštějí skryté reklamy.

Označování reklamy však značky vůbec neřeší. „Většina firem si ani není vědoma toho, že by něco takového označováno být mělo. Této problematice většinou rozumí pouze nadnárodní korporace,“ popisuje situaci v Česku Růžička. 

Podle agentury The Hive záleží vždy na společnosti, zda si o označení reklamy na sociální síti řekne. Agentura však vždy doporučuje spolupráci řádně označit. V případě, že by výsledný neoznačený příspěvek někdo označil jako skrytou reklamu, hrozí společnosti statisícová pokuta.

„Firmy často nevyžadují ani smlouvy s influencery. Zejména proto, že si nejsou jisti, co by taková smlouva měla obsahovat nebo nechtějí investovat do právního zastřešení takové spolupráce. I to jim ovšem v budoucnu může přinést problémy,“ uzavírá Růžička.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

  • Nejčtenější

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali

26. května 2024  11:40,  aktualizováno  23:29

Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají

19. května 2024,  aktualizováno  22:16

Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...

Muslimové nesdílí naše hodnoty. Farage odstartoval kampaň drsně, sklidil hněv

27. května 2024  10:43

Velkou Británii čekají parlamentní volby, které výrazně změní rozložení politických sil. Jasnými...

Česko čekají teplé dny, meteorologové ale varují před deštěm i bouřkami

27. května 2024  6:01,  aktualizováno  10:35

Přímý přenos Česko čekají v tomto týdnu teplé dny, ale také bouřky a přeháňky. Na některých místech země...

Dusivé davy, skákající metro a alkohol. Hokejové oslavy byly ale jinak klidné

27. května 2024  10:30

Slavný den pro českou hokejovou reprezentaci se sice neobešel bez zásahu bezpečnostních složek,...

Nový rekord. Ukrajinský dron urazil při útoku na radar 1800 kilometrů

27. května 2024  9:51

Dron ukrajinské vojenské rozvědky stanovil nový rekord, když uletěl 1 800 kilometrů během útoku na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...