Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

RECENZE: Episode Ardyn obstojně uzavírá epickou ságu Final Fantasy XV

Episode Ardyn je čtvrté a poslední z příběhových rozšíření, kterými tvůrci dovysvětlují události hry Final Fantasy XV. Fanoušci japonského eposu by jej rozhodně neměli minout, byť vám během své dvouhodinové stopáže připomene, co všechno je s patnáctkou od začátku špatně.
65

Final Fantasy XV: Episode Ardyn

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4
Výrobce: Square Enix

  • Zajímavý příběh a antihrdina
  • Nálož loru
  • Hudba
  • Předposlední bitva
  • Můžete zbít hlavní hrdiny FFXV
  • Ifrit, baby!
  • Závěrečný souboj
  • Směšný otevřený svět
  • Závěrečná volba je spíše na škodu

Herní karta
Final Fantasy XV: Episode Ardyn

Final Fantasy XV: Episode Ardyn | foto: Jakub Žežule

Vymodlená Final Fantasy XV, jejíž vývoj zabral bezmála dekádu, zažila po svém vydání téměř stejně tak bouřlivou jízdu jako během náročného vývoje. Coby prolog posloužilo epizodní anime Brotherhood a především nádherný celovečerní film Kingsglaive. Následná trojice rozšíření dovysvětlovala klíčové události příběhu hry, zatímco dílčí updaty vylepšovaly a opravovaly, co se jen dalo. 

Final Fantasy XV na Bonuswebu

Aby se neřeklo, přidal Square Enix do hry i multiplayerovou kooperaci s názvem Comrades, která ovšem v nabité konkurenci neměla od začátku vůbec šanci obstát. Japonský vydavatel se nakonec rozhodl od plánů na další sérii epizod upustit a do hry tak přichází už jen ta úplně poslední, točící se kolem hlavního padoucha hry. Skutečnost, že i zde bylo třeba přijít s animovaným prologem, který můžete zhlédnout na YouTube, vypovídá asi za vše.

Final Fantasy XV: Episode Ardyn
Final Fantasy XV: Episode Ardyn

Final Fantasy XV: Episode Ardyn

Navzdory do očí bijící poslepovanosti učaroval ambiciózní příběh hry spoustě lidí, a právě tato skupina fanoušků bude mít z Episode Ardyn největší radost. Cena se navíc opět drží na rozumných 270 korunách, za které dostanete nějaké dvě hodiny zábavy. A stojí to většinou za to. 

Tak jako v jiných japonských RPG hrách není ani Ardyn prvoplánově zlou postavou a jeho minulost a motivace je ve výsledku hodně zajímavá. Napojení na události základní hry by fungovalo výtečně, pokud by se autoři opět nevytasili se zbytečně nelineárním závěrem, v němž si hráč vybírá ze dvou možností. Působí to jako naprostá zbytečnost a pracuje spíše proti vysvětlovacímu záměru samotného rozšíření. I tak je Ardynův pád do temnoty a proměna v démonickou bytost velmi zajímavá a pozornost si zaslouží.

Final Fantasy XV: Episode Ardyn
Final Fantasy XV: Episode Ardyn

Final Fantasy XV: Episode Ardyn

Co mě potěšilo, je poměrně velké množství loru, který autoři do relativně krátkého rozšíření dokázali nasoukat. Najdete tu zásadní informace o rase bohů, démonů a lidí a dlouhé historii světa Eos. Je pravda, že spoustu z těchto věcí se dozvídáte dost nudnou formou skrze psané záznamy. Narazíte tu ale třeba i na mapu světa, na níž vám bude lépe vysvětlena jeho geografie, a některé klíčové události spojené s jednotlivými regiony.

Co se hratelnosti týče, je Episode Ardyn rozvržena do tří částí a dvou časových rovin. Nejprve následuje lineární úvod zaměřený především na pozvolně vyprávěný příběh a události předcházející Ardynově přeměně ve zlou postavu. Poté se podíváte do města Insomnie, v jehož ulicích rozpoutáváte v kůži Ardyna hotové peklo. Za pomocníka vám tu bude bůh Ifrit. Ten je fandům Final Fantasy her velmi dobře známý a z jeho přítomnosti budou mít jistě velikou radost. 

Vedle Shivy, Titana, Bahamuta, Leviathana a Ramuha jde o poslední klasickou postavu „přivolávacího panteonu“, která v původní hře Noctisovi chyběla. Závěrečná část epizody se pak nese ve znamení dvou bitev s bossy, jejichž identitu nebudu prozrazovat.

Final Fantasy XV: Episode Ardyn

Stejně jako ostatní epizody má Episode Ardyn i režim samostatného souboje, který je opět extrémně obtížný. V roli Ardyna tu změříte síly s Noctisem a jeho družinou, což je o poznání lákavější výzva než souboje z předchozích epizod. Samotná hra se snaží motivovat k delšímu hraní pomocí ukazatele skóre a online tabulky s nejlepšími výsledky. Vzhledem k průměrné hratelnosti to ovšem působí trochu směšně.

Nemá cenu to nějak zaobalovat, bojový systém Final Fantasy XV vždycky osciloval někde mezi průměrem a rozbitostí a Episode Ardyn je toho nejlepším důkazem. Zatímco předposlední souboj jsem si užil, závěrečný duel mi připomněl bitvu s Leviathanem ze základní hry. Ta se sice snažila být velkolepá jako kolosální bitvy z God of War, výsledek ale spíše připomínal festival bugů a glitchů z Goat Simulatoru. Vaší postavu si můžete lehce vylepšovat, ale nic zázračného nečekejte. Doporučuji sáhnout po jednom novém útoku na dálku a pak investovat do vyššího zdraví. Ardyna je poměrně těžké zabít, a já tak zemřel asi jen dvakrát.

Final Fantasy XV: Episode Ardyn
Final Fantasy XV: Episode Ardyn

Final Fantasy XV: Episode Ardyn

Co se týče herní mapy, je to děs. Nudnější pojetí otevřeného světa než tady už tvůrci opravdu vymyslet nemohli. Superhrdinovský pohyb po městě ve stylu hry Infamous je sice fajn, ale repetitivní ničení generátorů a bitvy s menšími bossy zajímavou herní náplní nazývat nelze.

Nechápu, jestli si autoři opravdu myslí, že hráči budou v dnešní době běhat po naprosto fádní mapě a honit se za desítkami úplně zbytečných „pokladů“, nebo že budou rozbíjet vybrané objekty pro pár zbytečných bodů navíc. Působí to na mě jako s prominutím blbost, kterou vývojáři musí v powerpointové prezentaci vykázat vydavateli. Open World? Máme. Online prvek? Máme. Collectibles? Máme. Vývoj postavy? Máme. Nesmyslné nelineární rozhodnutí na konec? Máme. A openworldové online RPG je na světě.

Final Fantasy XV: Episode Ardyn
Final Fantasy XV: Episode Ardyn

Final Fantasy XV: Episode Ardyn

Zmíněná herní vata je však naštěstí téměř úplně nepovinná a vývojáři vás v otevřeném světě nedusí zbytečně dlouho. Navíc abych úplně nehanil, kromě zmíněného souboje s bossem jsou bitky v Ardynovi spíše ucházející a speciální dorážečky podtrhují démonický aspekt hlavní postavy. 

Cítíte se prostě většinou dobře, i když kamera občas hapruje a systém samotný není navržený jako seriózní konkurence pro hry jako Bayonetta nebo Devil May Cry. A jak už bylo řečeno, mít při ruce Ifrita je pro fanouška Final Fantasy jednoznačné plus. Zmínit musím i hudbu, která je v openworldové pasáži tentokrát netradičně moderní. Tak jako v původní hře i dílčích epizodách, líbila se mi i tady.

Patřím k těm hráčům, kteří se s formou a provedením FFXV už tak nějak smířili a chtěl jsem tak především zajímavý příběh. A proto se mi Episode Ardyn i přes jeho zmíněné zápory ve výsledku líbil. Vzhledem k mým zkušenostem s předchozími balíčky a základní hrou jsem tu dostal přesně to, co jsem čekal a pár příjemných překvápek navíc.

Final Fantasy XV: Episode Ardyn

Je velká škoda, že místo souvislé hry byl fantastický příběh FFXV rozkouskován takovýmto způsobem a kromě dílčích epizod jsou tak hráči nuceni všechny dějové události pospojovávat s animovanými prology a celovečerním filmem. Zrušení chystaných epizod s Noctisem, Lunafreyou a Araneou přitom paradoxně znamenají, že některé části příběhu zůstanou nejspíš navždy nedopovězeny. Znamená to ale, že se na regulérní šestnáctku už tolik netěším? Jasně, že ne.

Hodnocení hry

Redakce

65 %

Čtenáři

68 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 9 čtenářů

  • Nejčtenější

Vydělala miliony prodejem vody, ve které se koupala. PayPal je odmítal vyplatit

Streamerka Belle Delphine, která na internetu vystupuje i pod přezdívkou Gamer Girl, se před lety...

Změní mi to život, raduje se vývojář poté, co prodal 200 tisíc kopií své hry

Nezávislá strategie Rusty’s Retirement těží z velmi jednoduchých pravidel a minimálních nároků na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dohrál slavnou skákačku bez stisknutí tlačítka pro skok. Trvalo to 86 hodin

Po osmadvaceti letech od vydání a desítkách tisíc hodin marných pokusů se komunitě kolem legendární...

Poslední díl Farming Simulatoru prodal 6 milionů kopií, teď je k mání zdarma

Farming Simulator 22 je tím nejprodávanějším dílem v patnáctileté historii série, nyní si ho díky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Parkurová hra vzala Steam útokem, hráči jsou nadšení

Žádné střílení ani boj, Rooftops & Alleys: The Parkour Game přináší jen parkur. A hráči jsou...

Vývoj Cyberpunku 2077 oficiálně skončil, na Zaklínačovi 4 se pilně pracuje

Vývoj Cyberpunku 2077 oficiálně skončil, potvrdila finanční zpráva CD Projektu. Studio nyní...

Hráče šokovala cena digitálního oblečku, stojí jako zájezd k moři

Nový kosmetický doplněk do hry League of Legends, vytvořený na počest jejího nejúspěšnějšího hráče...

Nádherný Lego set podle Zeldy je konečně skutečností, ale ta cena

Konec spekulací, Lego ve spolupráci s Nintendem chystá na letošní rok nádhernou sadu na motivy...

Od skromných začátků k miliardám. Připomínáme nejvýznamnější hry od Bethesdy

Společnost Bethesda už dělá hráčům radost více než 35 let. Za tu dobu se nevyhnula řadě přešlapů,...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...