Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zeman škrtl spojení Dunaje s Labem. „Jeho“ kanál má vést jen k Odře

  1:00
Prezident a velký propagátor výstavby kanálu Dunaj-Odra-Labe Miloš Zeman se případně spokojí jen s propojením Odry s Dunajem. Vyloučit z obřího projektu labskou větev navrhlo kvůli vysokým nákladům ministerstvo dopravy letos v lednu, za což sklidilo kritiku ze strany tuzemských lodních dopravců. Zeman nyní při jednání v Rakousku připustil, že by mu vyhovovala i úspornější varianta projektu.
Vizualizace vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe

Vizualizace vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe | foto: Ministerstvo dopravy ČR

„Já jsem skromný člověk, mně stačí ty dvě třetiny. Takže Dunaj-Odra,“ řekl na úterním setkání s českými krajany ve Vídni Zeman. Zároveň ale doplnil, že z osekaného projektu slevit nechce a že požádá rakouského ministra dopravy Norberta Hofera, aby byl k projektu, který zatím Rakousko příliš nepodporuje, vstřícnější.

Ekonomickou návratnost mnohamiliardového projektu vloni v listopadu potvrdila studie proveditelnosti, kterou si nechalo české ministerstvo zpracovat. 

„Podle ekonomického hodnocení má smysl pokračovat v plánování vodního koridoru, který propojí řeky Dunaj a Odra. Centrální komise ministerstva dopravy navrhla dále nesledovat labskou větev z důvodu velmi vysokých nákladů na vybudování dlouhých plavebních tunelů. Vládě proto doporučím dále pokračovat v přípravě dunajsko-oderské části vodního kanálu, jehož odhadované náklady jsou 283 miliard korun,“ uvedl na konci ledna Ťok.

Peníze a ekologie

Z pohledu celkových nákladů se tím ale původní projekt říčního propojení Černého, Baltického a Severního moře nesmrskne na dvě třetiny, ale na necelou polovinu. V nejambicioznější variantě totiž studie proveditelnosti vyčíslila náklady projektu na 610 miliard korun a blížil se tak odhadovaným nákladům na výstavbu sítě vysokorychlostních železnic.

Kromě vysokých nákladů se projekt plavebního kanálu potýká s kritikou ekologických organizací. Část argumentů ekologů se ale ministr Ťok považuje za nepravdivé. Například argument, že pro plánovanou obří vodní stavbu není v Česku dostatek vody, nebo že bude vodu pro lodní provoz odebírat z vodních toků.

„Kanál bude připomínat uzavřenou soustavu rybníků, mezi kterými budou plavební komory a čerpací stanice přečerpávající vodu z jedné části do druhé,“ uvedl při představení projektu veřejnosti Michal Trnka ze společnosti Aquatis, která se na zpracování studie podílela. 

Napustit se tak bude muset pouze jednou a vyčerpá objem vody, který odpovídá dvěma třetinám objemu orlické nádrže. Během provozu se z kanálu odpaří 2,2 kubického metru vody za sekundu a tento výpadek se bude doplňovat v době, kdy bude vody dost, například v období jarního tání.

Původně plánovaná celá stavba má podle studie v roce 2079 odčerpat z českých silnic téměř pět tisíc kamionů.  V případě omezenější varianty propojující pouze Dunaj s Odrou má potenciál převést ze silnic do nákladních prostor lodí zboží odpovídající necelým třem tisícům nákladních aut.

Archivní video: Plán kanálu Dunaj-Odra-Labe bude k přírodě šetrný, tvrdí jeho zastánce 

Autor:
  • Nejčtenější

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Zájem o penzijní DIP je menší, než se čekalo. Mají jej jen desítky tisíc lidí

29. května 2024

O zajištění na důchod prostřednictvím investic se státní podporou Češi zatím velký zájem...

Svět udivuje Minipicasso. Obrazy dvouletého génia se prodávají za tisíce

29. května 2024  12:05

Svět nejenom výtvarného umění vzal útokem dvouletý německý chlapec, který se proslavil svými...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

Nový zabezpečovač na zubačce? Ne, usadili Správu železnic památkáři

31. května 2024

Státní správce tratí řeší na severu Čech kuriózní problém. Podobně jako u jiných lokálek začal...

Pasti na dědice. Na co si dát pozor, když vám odkážou investice

31. května 2024

Premium Na investice Češi slyší. Loni už měli v investičních fondech celkem 1,39 bilionu korun, ukázala...

OBRAZEM: Když chodit do práce je radost. Odborníci zvolili nejlepší kanceláře roku

30. května 2024  20:30

Ve čtvrtek 30. května byli vyhlášeni vítězové osmého ročníku soutěže Kanceláře roku. Tu organizuje...

ECB se chystá pokutovat některé evropské banky. Selhaly v oblasti klimatu

30. května 2024

Evropská centrální banka se chystá učinit bezprecedentní krok a uložit pokuty několika bankovním...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...