Kriticky při slyšení vystoupil i senátor za Stranu zelených Petr Orel zvolený za Novojičínsko. „Nejen ekonomicky zatíží celou Českou republiku republiku i prostředí, ve kterém lidé žijí,“ prohlásil. „Jsem velmi skeptický, že by šlo projekt budovat z evropských zdrojů,“ kritizoval ekonomickou náročnost vysněné stavební akce prezidenta Miloše Zemana.
Náročný, ale proveditelný projekt, tvrdí ministerstvo dopravy
Komise ministerstva dopravy navrhla pokračovat v přípravách vodního kanálu jen mezi Dunajem a Odrou, protože labská větev se ministerstvu jeví jako riziková. Výstavba by podle studie stála přes 585 miliard korun.
„Varianta Dunaj-Odra vychází na 283 miliard korun,“ řekl na veřejném slyšení ředitel odboru strategie Ministerstva dopravy Luděk Sosna. „Projekt považujeme za náročný, ale technicky proveditelný,“ řekl Sosna.
Resort dopravy bude podle něj usilovat o to, aby projekt projednala a hlasovala o něm vláda ještě letos na podzim. Na dotaz iDNES.cz, jak se mu poslouchala Linhartova slova, že v České republice nejsme schopni stavět ani jednodušší stavby, natož megalomanský projekt Dunaj-Odra-Labe, přitakal, že to tak skutečně je a řekl: „Je to stavba jako každá jiná. Bude mít procesní potíže.“
„Nevycházejme ze lživé studie proveditelnosti. Ta studie nemá ani cenu papíru, na kterém byla tištěna,“ řekl na veřejném slyšení Josef Seják z komise pro životní prostředí Akademie věd.
Jedna loď za stovku kamionů, hájil kanál Zemanův poradce
Největšího bojovníka za výstavbu kanálu, prezidenta Miloše Zemana, který na veřejné slyšení nepřišel, zastoupil v Senátu jeho poradce pro vodní cesty Petr Forman. „Jedna loď se rovná stovce kamionů. Železná opona na dálnicích by mohla opadnout,“ přimlouval se za projekt Forman.
Iniciátorkou veřejného slyšení v Senátu byla Jitka Seitlová zvolená s podporou KDU-ČSL a Strany zelených za obvod Přerov. Řekla, že by studie, kterou prezentuje ministerstvo dopravy, je zatížena velkým množstvím nejistot a podpořila vypracování alternativní studie, na níž by se podíleli renomovaní zahraniční experti. Ambicí je podle ní otevřít debatu o investici ve výši kolem půl bilionu korun, která podle ní musí být vedena.
„Nemyslím si, že by taková studie přinesla přidanou hodnotu,“ oponoval jí Sosna. Zastánci budovatelského plánu říkají, že koridor by přinesl ekonomické možnosti. pomohl skomírající lodní dopravě v České republice a umožnil lepší hospodaření s vodou.
Ekologové namítají, že kanál by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl výrazný dopad na krajinu a vodní režim v zemi.
Plán kanálu Dunaj-Odra-Labe bude k přírodě šetrný, tvrdil jeho zastánce v pořadu Rozstřel (listopad 2018):
19. listopadu 2018 |