Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

RECENZE: Jak vůbec mohlo vyjít něco tak hloupého jako Left Alive?

Rádoby špiónská akce Left Alive selhává ve všech oblastech, ve kterých můžeme počítačovou hru vůbec hodnotit. Je graficky odporná, nemá jasně nastavená pravidla a není v ní ani stopa po čemkoli zábavném. Jasný adept na průšvih roku.
20

Left Alive

Platforma: PC, PlayStation 4
Výrobce: Ilinx

  • Skvělá hudba
  • Obří roboti jsou cool
  • Absurdně vysoká obtížnost
  • Otřesné grafické zpracování
  • Střelba i plížení jsou zpracovány diletantsky
  • Ovládání je uživatelsky nepřívětivé

Herní karta

Jestli mohu říct o Left Alive vůbec něco pozitivního, tak jen to, že díky ní mladší generace může konečně spatřit, jak vypadá opravdu špatná hra. Jasně, Anthem, Fallout 76 nebo třeba Sea of Thieves jsou velikým  zklamáním, ale ani v jednom případě nejde o vyložený odpad. Jen tu prostě existuje spousta daleko lepších her. 

Ne, nerozklikli jste si omylem rubriku retro, opravdu jde o recenzi aktuální hry.

S tím, jak stále rostou náklady na vývoj, si dnes každý vydavatel pečlivě hlídá, aby jeho investice splňovala alespoň minimální laťku kvality. Tedy lépe řečeno skoro každý. Square Enix to mají na háku a žádné vnitřní oddělení kvality evidentně nemají, jinak by po loňském debaklu The Quiet Man nemohli vypustit do světa další nehratelný brak. Tentokrát ovšem nejde o budgetovku, ale o prémiovou hru za více než tisíc korun.

Co to má být?

Navzdory všem varovným signálům jsem se na Left Alive docela těšil. Dokonce jsem ho i v nedávném článku označil za černého koně roku. Mělo totiž jít o zajímavou kombinaci střílečky a plíživé akce zasazenou do do detailů propracovaného světa plného obřích bojových robotů. Jenže ve skutečnosti hra nezvládá ani jednu z výše zmíněných mechanik.

Možnost ovládat obří bojové mechy je teoreticky zábavná, ale...

Což o to, po nepřátelích tu samozřejmě můžete pálit z mnoha různých zbraní, jenže abychom hru mohli považovat za střílečku, muselo by to s nimi také něco dělat. Zdejší protivníci bez hnutí brvy ustojí i tři zásahy do hlavy, zatímco s vámi udělají krátký proces i na vzdálenost poloviny herní mapy. Zvyklý z ostatních her jsem zpočátku zvolil třetí obtížnost ze čtyř, snižovat jsem ovšem musel už po necelé minutě hraní. Aby mě někdo zabil během čtení první tutorialové rady, to jsem za 25 let hraní ještě nezažil.

Bohužel, stejně neslavně končí i veškeré pokusy o plížení. Ve hře je jen minimum úkrytů a nepřátelé mají ostříží zrak, poplach spustí i ve chvílích, kdy máte pocit, že jste dokonale schovaní. 

Aby toho náhodou nebylo málo, není tu nic jako tichý útok ze zálohy. Pokud už se vám někdy podaří připlížit se zezadu k nic netušící oběti, stejně ji musíte umlátit několika ranami páčidlem. Které se mimochodem používáním znehodnocuje, což při absurdně velikém počtu nepřátel situaci jen dále komplikuje. 

Zoufalí lidé dělají zoufalé věci

Základní mechaniky tu prostě nefungují a hra je kvůli tomu nesmyslně obtížná. Po skupině nepřátel sice můžete hodit zápalnou láhev, jenže oni po chvíli zmateného pobíhání uhasnou a vrátí se zpátky ke svým předchozím činnostem, jakoby se nic nestalo. Jediný rozdíl je v tom, že teď už vydrží zásah „jen“ pěti kulkami, místo původních deseti.

V Left Alive hrajeme za tři různé postavy. Ne, že by mezi nimi byl výrazný rozdíl.

Trvalo to dlouho a bylo to bolestivé, nakonec jsem se však jakžtakž naučil Left Alive hrát. Metodou pokus/omyl jsem si v částečně otevřených lokacích dokázal najít bezpečné cestičky a když už se někdy spustil alarm, stačilo se na pár minut někam zašít.

Hra obsahuje dost nešťastný systém ukládání pomocí speciálních terminálů, ty jsou někdy téměř na každém kroku, jindy na žádný nenarazíte třeba deset minut. Vzhledem k nepředvídatelné obtížnosti jsem se tak často raději několik minut vracel tam a zpátky, protože příště už by stejný postup nemusel vyjít. Ve zkratce: Left Alive je zcela rozbitý, nechová se férově a nemá jasně čitelná pravidla.

Blbý, blbá a blbější

Jednou z mála stránek, na které nemohu vyloženě nadávat, je příběh. Ne tedy, že by byl nějak extra kvalitní, ale spíš je tak zmatený, že jsem ho prostě nepochopil. Možná je někde na konci hry šokující vysvětlení, které zdánlivě nesmyslné chování všech postav dodatečně vysvětlí, ale i kdyby, za ty hodiny zmaru a nudy to rozhodně nestojí.

Život je příliš krátký na to, abyste hráli takové hry.

Děj se odehrává v hlavním městě fiktivní země Novo Slava, na které zaútočila vojska sousedního státu Garmonie. Na střídačku tu hrajeme za tři různé postavy, jejichž příběh se v různých místech protíná. Sice mají všichni jména, jakoby vypadli z románu od Dostojevského (Mikhail Alexandrovič Šuvalov, Olga Sergevna Kalinina a Leonid Fedorovič Osterman), ale jinak jsou všichni tři charakterově ploší až bída. 

Během filmových předělů žvaní o sto šest, což za doprovodu monumentální hudby (která je bez debaty tím nejlepším na celé hře) vzbuzuje dojem, že se opravdu děje něco vážného. Neříkají však není nic tak zásadního, kvůli čemu byste měli motivaci zatnout zuby a pokračovat dál v jinak po všech stránkách frustrující hře. 

WTF DLC?

Left Alive má jedno z nejbizarnějších DLC, jaké jsem kdy viděl. Pokud si stáhnete (naštěstí zcela zdarma) balíček LEFT ALIVE World of Tanks collaboration, obohatí se vám zážitek ze hry o reklamu na hru World of Tanks. Na stěnách budov se objeví billboardy, na batůžky hlavních hrdinů přibude logo a v herní encyklopedii si kromě příběhového pozadí můžete přečíst technické parametry některých tanků (které ve hře odehrávající se v daleké budoucnosti samozřejmě nejsou). Což je popravdě asi jediná nudnější věc, než samotné hraní. Docela by mě zajímalo, jak někoho podobná blbost vůbec napadla a co si od ní sliboval.

Left Alive
Left Alive

Ale fuj

Definitivní knockout pak hře uštědřuje její příšerné technické zpracování. Nebýt vysokého rozlišení, klidně bychom ji mohli zařadit do éry druhého Playstationu. 

Během příběhových animací to ještě jde, ale samotná hra je děs a bída. Po prvním spuštění jsem dokonce chvíli naivně čekal, až se do paměti donahrají vypadlé textury. Jenže ne, takto odporně Left Alive skutečně vypadá. Všechny ty hranaté prázdné koridory se navíc obyčejné PS4 ani nedaří rozběhat ve standardních 30 FPS bez občasných propadů, což ještě více komplikuje už tak nepohodlné ovládání. O tom bych mohl napsat spoustu věcí, jen ne to, že je uživatelsky přívětivé. Běh je extrémně pomalý, postava se neustále o něco zasekává, crafting nových předmětů přes speciální menu je zdlouhavý a navíc je snadné se ve všech jeho možných položkách zcela ztratit.

Ne, ne a ne

Vývoj her je nesmírně složitá věc a často se během něj něco pokazí a výsledek nedopadne tak, jak by si autoři přáli. To se prostě stává. Jenže problém Left Alive už je v jeho samotné myšlence. Je zarážející, že někoho vůbec napadlo něco tak zoufale trapného vydat, natož chtít za to zaplatit plnou cenu. Jde o po všech stránkách nepovedený brak, o kterém prakticky nelze říct jedinou pozitivní věc. Než hrát Left Alive, to si radši postavte židli před bílou zeď a koukejte na ni. Zábava to bude zhruba stejná a ušetříte svoji peněženku i nervy.

Hru k recenzi nám zapůjčil obchod CZC.cz

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

20 %

Čtenáři

40 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 183 čtenářů

  • Nejčtenější

Herní krásky, které berou dech. A jeden krasavec k tomu

Ač se puritáni a politicky hyperkorektní lidé snaží bojovat proti sexy postávám na každém kroku,...

IKEA otvírá pobočku v Robloxu, zaměstnancům nabízí 340 korun za hodinu

Švédská společnost IKEA chce oslovit i mladé zákazníky a tak se jim snaží přiblížit skrz populární...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vyděrač už dva roky každý den zabíjí jedno NPC, chce pokračování Skyrimu

Od vydání zatím posledního dílu série The Elder Scrolls už uplynulo víc než dvanáct let a...

Taková břečka dostala zelenou? Hráči si ohledně novinky neberou servítky

Minulý týden PlayStation odhalil nové informace ohledně chystaných her a jedna z nich vyčnívá v ne...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hlavní hrdinkou nové hry od autorů šokující Agony bude posedlá nymfomanka

Polské studio Madmind oznámilo nepřímé pokračování své hororové hry Succubus. Ve hře s výmluvným...

Nebyl to jen Warcraft a Diablo. Připomínáme nejvýznamnější hry od Blizzardu

Dlouhé roky bylo jméno Blizzard Entertainement vnímáno jako synonymum úspěchu, v posledních letech...

Vydání The Last of Us 2 na PC je jen otázkou času, hra je už údajně hotová

Majitelé PC se nemusejí bát, že by se snad v budoucnosti nedočkali fantastického pokračování...

IKEA otvírá pobočku v Robloxu, zaměstnancům nabízí 340 korun za hodinu

Švédská společnost IKEA chce oslovit i mladé zákazníky a tak se jim snaží přiblížit skrz populární...

Hloupnou hráči? Studie ukázala, že strategie zajímají stále méně lidí

Analytická společnost Quantic Foundry zveřejnila výsledky průzkumu hráčské motivace. Ukázalo se, že...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...