Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Velký bratr Amazon vydělává na zákaznících, prodává jejich data v reklamě

  11:38
Internetový gigant Amazon sbírá o svých zákaznících ohromné množství dat. Ví, co nakupujete, kde bydlíte, jak staré máte děti a jestli zrovna nejste nemocní. Obratně toho následně využívá ve svém reklamním byznysu. A firmy tak mohou lépe zacílit své reklamní kampaně.

Distribuční centrum Amazonu v německém Rheinbergu. | foto: AP

Jedno fyzioterapeutické centrum hledalo nové klienty. Nebylo nic jednoduššího, než on-line reklamu zacílit na lidi z okolí, kteří si v poslední době koupili v internetovém obchodě Amazon kolenní ortézu.

Když poskytovatel finančních služeb chtěl promovat své poradenství v oblasti penzí, svou reklamu přesně zacílil na lidi mezi čtyřicítkou a šedesátkou, kteří si nedávno na Amazonu objednali knihu o osobních financích. A reklama velké karetní společnosti se zase zobrazila těm, kdo v online obchodě používají karty vydané jinými bankami. 

To jsou jen některé z příkladů, jak Amazon prodává znalost nákupního chování svých zákazníků. Tu pak různé firmy využívají ke zvýšení efektivity svých kampaní.

„Amazon má přesné povědomí o tom, co lidi kupují,“ říká Daniel Knijnik z reklamní agentury Quartile Digital, která databázi internetového gigantu využívá pro své zákazníky. „Pro zadavatele reklamy to je splněný sen,“ citují muže New York Times.

Prodej reklamy je dnes třetím nejdůležitějším pilířem podnikání společnosti Amazon, vedle internetového obchodu a cloudových služeb přes internet. Její reklamní byznys má podle odhadu banky Morgan Stanley hodnotu kolem 125 miliard dolarů (2,8 bilionu korun), víc než Nike nebo IBM. Jádrem jsou reklamy na obdobné produkty, které uživatel hledá na stránce Amazon.com. 

Ví, co nakupujete, ale i kde bydlíte a co trápí vaše děti

Kromě toho, že Amazon ví, co lidé nakupují, ví také, kde bydlí (protože jim tam doručuje) a jaké platební karty využívají. Zná věk dětí svých zákazníků, díky doručování sirupů na kašel do dvou hodin také ví, kdo je zrovna nachlazený. Firma toho obratně využívá a rozšiřuje své reklamní služby založené na datech o zákaznících pro různé zadavatele.

Žádné pokladny, žádné fronty. Futuristickým nákupům Amazonu roste konkurence

Online reklama má různé nástroje, jak se dostat k zákazníkům. Například výrobce běžeckých triček pro ženy se může obrátit na Google, aby vytipoval lidi, o kterých si na základě jejich dřívějšího vyhledávání a surfování myslí, že jsou ženského pohlaví a zajímají se o běhání. Nebo může oslovit Facebook, aby reklamu zobrazoval členům ženských běžeckých skupin.

Reklama na Amazonu se v mnohém podobá Googlu nebo Facebooku - cílí na uživatele na základě jejich zájmů, vyhledávání a demografických charakteristik. Amazon ale umí odstínit odhadování tím, že reklamu prostě zobrazí lidem.

Samoobslužná reklamní platforma dává na výběr mezi stovkami segmentů zákazníků. Některé nástroje cílení reklamy jsou založené na nákupním chování, vznikají pak skupiny jako „nakupuje potraviny v zahraničí“ nebo „v minulém měsíci koupil mast na akné“. 

Znalost demografického složení domácností pak umožňuje vznik skupin zákazníků typu „Má děti mezi 4 a 6 lety“. Jiné těží ze znalosti toho, jaká videa a média lidé na Amazonu využívají. Že si například nedávno pustili video s fitness nebo cvičením či konkrétním hercem.

VIDEO: Semafory k WC, pohyby robota. Jak to chodí v českém Amazonu

Kromě svých nákupních zvyklostí dávají zákazníci Amazonu o sobě i další informace, které pak jdou využít při plánování reklamy. Například v sekci Garáž si může zákazník zadat parametry svého auta, aby si mohl být jistý, že díly, které tu nakupuje, do něj budou pasovat. V roce 2015 Amazon data z této sekce poskytl prodejci autopojištění, který pak mohl cílit na konkrétní skupiny lidí. Zadavatelé reklamy si mohou nyní vybírat řidiče aut s konkrétními parametry a těm pak svou nabídku zobrazovat. 

Amazon také firmám nabízí, že porovná svou zákaznickou databázi s jejich. Reklama se pak zobrazuje těm, kdo jsou na obou seznamech. 

14. ledna 2019

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:
  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

Člověk při nákupu nedokáže vnímat více než sedm věcí, vysvětluje expert

25. května 2024

Premium Žádný obchod není postavený nahodile, každé zboží v regálech má své místo. Aby obchodník efektivně...

Kde se platí a nevyplatí turistické poplatky. Ne všude totiž pomáhají

25. května 2024

K čemu jsou dobrá zdanění cestovního ruchu, městské turistické daně, poplatky za ubytování v...

Google buduje nový podmořský optický kabel. Spojí Afriku s Austrálií

24. května 2024

Společnost Google pracuje na prvním podmořském optickém kabelu propojujícím Afriku s Austrálií....

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....