Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rychlokurz pro zimní řidiče: jak spoutat kolo do řetězů

  13:00
Chumelenice připravila mnohým řidičskou maturitu, Jedním z důležitých, i když nepovinných předmětů, je nasazování sněžných řetězů. Každý ví, že je nejlepší si jejich instalaci natrénovat v klidu. Často je ovšem vybalíme poprvé až pod kopcem, po kotníky v závěji.

Řetězy po dědečkovi na jeho Škodu Favorit vám budou k ničemu, je třeba mít řetězy s rozměrem vhodným pro vaše auto. Když se pro řetězy vypravíte do prodejny, je potřeba znát přesný rozměr obuté zimní pneumatiky.

Správně mají řetězy „sedět“ na pneumatice, nikoli na ráfku. V případě nouze lze použít řetěz o něco větší, když vám ho spřátelený motorista. U plastových poklic se moc neděje, pokud však máte hliníkové ráfky, může přesahující řetěz kolo poškrábat. Pozor i na to, zda automobilka povoluje na daný typ auta použít vybrané řetězy. Stále častěji se prodávají vozy, jimž se standardní řetězy do podběhů nevejdou a vyžadují speciální provedení s tenčími články.

Snad všechny řetězy se dnes na kolo nasazují, aniž se s vozem musí popojíždět. U běžných modelů se však po nasazení a ujetí několika desítek metrů musí zastavit, vystoupit a ještě je dotáhnout. K dostání jsou i dražší provedení, která se nasadí na kolo, rozjedete se a řetězy se samy dotáhnou.

15. ledna 2009

Jak spoutat kolo do řetězů

Řetězy nasazujeme na kola poháněné nápravy. Rozložíme ho před kolem, srovnáme případné překroucené části. Obvodové lanko zasuneme za kolo zprava doleva a oba konce lanka přitáhneme k sobě. Oba konce pak zvedneme nahoru na dezén pneumatiky a spojíme je.

Kdy přišel čas řetězů

Sněhové řetězy lze použít jen na silnicích se souvislou sněhovou vrstvou. Jejich použití není obecně povinné, ale pokud je řidiči na své vozidlo nasadí, smí jet rychlostí maximálně 50 kilometrů v hodině. Na dálnicích, silnicích a místních komunikacích je ovšem zakázáno sněhové řetězy používat v úsecích, kde není vozovka dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou.

Povinnost použít sněhové řetězy může být stanovena dopravní značkou „Sněhové řetězy“. Řidič motorového vozidla o třech a více kolech může pokračovat v jízdě až po nasazení sněhových řetězů na nejméně dvě hnací kola. Příkaz vyplývající z této značky ukončuje svislá dopravní značka „Sněhové řetězy – konec“.

Spojené lanko položíme nahoru na dezén. Spojíme boční řetěz spojovacím háčkem do koncového článku bočního řetězu. Znovu zkontrolujeme, zda řetězy nejsou překroucené. Lanko zasuneme za pneumatiku a celý řetěz symetricky urovnáme. Řetěz musíme usadit rovnoměrně na celou pneumatiku tak, aby nikde neplandal.

Napínací řetěz s pryžovým napínačem pevně utáhneme. Přebývající část napínacího řetězu provlékneme kolem bočního řetězu a pryžový napínač zaklesneme do vhodného článku na něm. Zkontrolujeme rovnoměrnost řetězu. Při jízdě pak po třiceti až padesáti metrech ještě překontrolujeme a v případě potřeby dotáhneme.

Nacvičte si to!

Při natáčení v desetistupňovém mrazu se potvrdilo, že opravdu stojí za to mít nasazování řetězů nacvičené. Rozhodně příjemnější je také celou operaci provádět v rukavicích.

Pokud to tedy jen trochu jde, vyzkoušejte si celou montáž v klidu a teple. Když nemáte vlastní garáž, zkuste to třeba v garážích nákupního centra, než manželka před cestou na hory nakoupí.

O řetězy je třeba se starat. Stačí je po použití opláchnout studenou vodou, aby se smyla sůl. Poté by se měly vytřít hadrem a nechat pořádně oschnout. Je hloupost je hned dávat do plastové krabičky. Když ji otevřete za rok, najdete v ní cosi rezavého, co sněhové řetězy bude připomínat jen vzdáleně.

13. prosince 2007

Po skončení sezony výrobci zpravidla doporučují řetězy prohlédnout a zhodnotit opotřebení článků. Pokud používáním ubylo už 40 procent tloušťky materiálu jednotlivých článků, doporučuje se řetěz při dalším použití obrátit.

Obří bagr nazouvá řetězy i na léto

Je na to třeba jeřáb

Řetězy se používají jako ochrana proti zničení pneumatik těžkých strojů v lomech nebo v ocelárnách, kde chrání před horkou struskou. Jedna taková pneumatika totiž stojí i statisíce. Jejich doprava a výměna pak další desetitisíce. Odstavení stroje kvůli proražené, roztavené či jinak poškozené pneumatice stojí další desetitisíce až statisíce, když nemůže pracovat. Video z instalace řetězů sledujte zde.

Obrácený řetěz je možno použít až do stejných hodnot opotřebení. Pokud zjistíte opotřebení oboustranně vyšší (to je případ především časté jízdy na vozovce bez sněhu), řetěz již dále nepoužívejte.

Nouzové náhrady

Klasické řetězy lze nahradit látkovými. Prodávají se asi od tisícovky a jejich hlavní výhodou oproti klasickým řetězům je snazší instalace. Problémem je však trvanlivost. Prakticky vůbec se s nimi nesmí vyjet na asfalt, protože se ihned ničí. Klasické řetězy také mnohem lépe fungují.

Pro jednorázové použití nebo „vyskočení“ ze závěje se dají použít takzvané tekuté řetězy. Ty kovové rozhodně nenahradí, mohou vám však velmi pomoci například při výjezdu ze zasněženého parkoviště nebo na úseku vozovky, který je zledovatělý. Přípravek ve spreji nebo tubě se nanáší přímo na pneumatiku, přilne ke vzorku, zreaguje s vodou a ztvrdne. Nutno upozornit, že jejich účinek je velmi krátkodobý, většinou pár metrů, které ovšem bývají často rozhodující.

Další vychytávkou, která se schová kamkoliv v autě, jsou plastové pásky s výstupky, které se na kola upevňují kolmo na běhoun. Provléknou se ráfkem a přepásá se s nimi pneumatika. Na krizových pár metrů pomohou. Pak je stačí jednoduše přestřihnout. Sada speciálních jednorázových sněhových pásků se dá pořídit do dvou stovek. Na internetu je hledejte jako „zimní protiskluzové pásky“, „vyprošťovací pásy“ nebo „jednorázové zimní řetězy“.

18. února 2009

V Alpách pozor

V Rakousku se běžně stává, že za nepříznivého počasí u vjezdu do některých oblastí dokonce stojí policisté a pouštějí do nich jen auta s řetězy nebo s pohonem na všechna čtyři kola. Pokud řidič zablokuje silnici nebo nedostatečnou zimní výbavou způsobí nehodu, může dostat pokutu až pět tisíc eur.

Řetězy si jde v Rakousku půjčit na více než sto pobočkách autoklubu ÖAMTC. Vyjde to rozhodně levněji než si řetězy kupovat na benzinových pumpách. Lidovky.cz varují, že rakouští policisté uznávají za řetězy pouze ty klasické kovové. „Jiné, například plastové, považují zpravidla za vyprošťovací zařízení a nepustí vás s nimi dál.“

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

SUPERGALERIE: Automobilové perly se naparovaly na nóbl akci u jezera Como

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.
Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.

Každá budoucí maminka se snaží zajistit pro své miminko jen to nejlepší. GS Mamavit je komplexní multivitaminový doplněk, který je speciálně...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...