Diskuse k článku

Rychlokurz pro zimní řidiče: jak spoutat kolo do řetězů

Chumelenice připravila mnohým řidičskou maturitu, Jedním z důležitých, i když nepovinných předmětů, je nasazování sněžných řetězů. Každý ví, že je nejlepší si jejich instalaci natrénovat v klidu. Často je ovšem vybalíme poprvé až pod kopcem, po kotníky v závěji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

T45o59m30á14š 79Z11e67m87á53n19e44k 2247664752535

Je potřeba si to nacvičit. nejdřív pěkně v teple, potom, když je zima. Bez nácviku to ve ztížených podmínkách dá málokdo.

0/0
8.1.2019 2:59

P40e15t60r87a 13B10r81o32d60o26v29á 7555845295971

Já po té co mi auto sjelo z půli kopce, ale tak tam bych asi nevyjela ani s řetězy, tak je mám v kufru, a když vidím více sněhu a štěrk žádný, tak je nasadím. Jsou to místa, ne moc frekventovaná, kde občas jezdím. Mám to spíš asi jako pojistku, pro lepší pocit. Já na svém autě nemám asi ideální zimní gumy, a i auto je zcela prosté nějaké elektroniky. Použila jsem je zatím 2x.

0/0
6.1.2019 17:41

M94a65r25t66i47n 55K57a88r54á57s64e66k 9398123988908

Je tu nekdo kdo pouziva retezy aspon obcas? Ja je teda pouzil dvakrat v zivote, kdyz jsem chtel vyjet na chatu s bagazi, ale to je cesta, kde je problem i v lete kdyz trochu zaprsi. Jinak jsem snad vzdy vyjel vse a postacovaly i na predokolce slusne zimni gumy, asr nebo jakou ma zkratku protiprokluz.... a to jsem je i pres horske prusmyky ve snehove bouri.....

0/0
6.1.2019 8:14

P76a69v94e73l 12Š56e42d18l25b23a97u14e84r 7338251482885

Za nějaká léta praxe a přes milion najetých kilometrů jsem postupně přišel na to, že zřejmě většinou stačí dobré zimní gumy a Forester. Dost pevné, opravdové řetězy (ne že supermarketu) sice vozím, kdysi jsem je i uměl nasadit, trénoval jsem to jeden podzim, jen to už dlouho nebylo potřeba. Pořád mám k zasněženým kopcům respekt a i se občas bojím, ale zatím to prostě všude vyjelo i sjelo bez zastavení a zašpinění rukou při nasazování řetězů, nejhůře s použitím "redukce." Ten starý "vydlabaný pařez," přesně tohle mi svým vzhledem připomíná, je fakt kámoš do sněhu i bláta. I tak opravdu nebude na škodu vyzkoušet si znovu to nasazení řetězů preventivně doma a začít vozit i kovovou lopatku, co kdyby bylo někdy nutné jet (s nadsázkou) třeba po zasněžené zdi, nebo pomoct odněkud vyndat nějakou smutnou "dvoukolku," takže díky za článek :-)

+1/0
4.1.2019 23:06

P57e53t28r 57Č29e29r94m51á59k 9138335459700

Zhruba tak, chtít nasazovat řetězy na čtyřkolku je vesměs nesmysl protože to znamená hrát si na rolbaře a chtít dojet někam kam nikdo jiný nedojede, a to ještě za předpokladu že to výrobce vůbec dovoluje, a i pro obyč auto s jednou poháněnou nápravou je to jen okrajová záležitost - nic zázražného nedokážou, takže to v praxi je o vyjetí o kousek dál, a to je otázka zdali stojí tolik energie za námahu vynucenou především vlastním neumětelstvím.

+1/0
5.1.2019 19:54

P79e33t69r 48Č58e60r21v27e51n62ý 3576981532485

Ono to taky může znamenat, že chcete překročit území vymezené příslušnou příkazovou dopravní značkou.

Policistům by asi vysvětlení, že máte podle vašeho názoru správný způsob pohonu vozidla, nestačilo.

0/0
5.1.2019 20:48

P51e72t64r 38Č18e74r19m84á82k 9508715579740

To je skutečně pouze extrémní příklad, i v Alpách je jasně rozlišeno - buď řetěz nebo čtyřkolka.

Nejde pak o to jaký kdo má názor ale technické limity - pokud je výrobce zakazuje tak to žádná značka pochopitelně nemůže upravovat.

0/0
7.1.2019 17:26

P53a23v97e32l 96J47e44ř88á38b65e35k 7721142304477

Díváte se na to jen ze svého pohledu.

Jsou čtyřkolky, kdy musí dojet kam ostatní se nedostanou.

Pro ně řetězy jsou tím posledním co jim ještě může pomoci.

Podívejte se do nabídky sněhových řetězů a v nabídce najde skutečně špičkové, které jasně vám řeknou, že i na 4x4 mají své opodstatnění.

0/0
5.1.2019 21:12

P94e95t29r 14Č79e77r32m85á31k 9938585369840

Nejde právě o můj pohled ale tu technickou realitu - jak píšu, nasazovat řetěz na čtyřkolku má opodstatněni v tu chvíli kdy si chci hrát na rolbaře a sápat se někam kam se nedá bežně dostat. To se 99% případů netýká.

0/0
7.1.2019 17:21

P96a81v96e89l 83J17e96ř29á28b64e19k 7631632194857

Povídáte hezky, ale to podstatné - pořádně se výstražně obléci, a zajistit okolí, aby při "oblékaní" či "svlékání" řetězů nás nikdo nesejmul je základem.

A ještě jedna finta - vzduchový vak pod auto, který se nafukuje přes výfuk. Případně doplnit speciálními rohožemi.

Někdy je to rychlejší - zvednout auto a na vaku ho sesunout do strany mimo hlubší sníh. Či pod kola zastrčit rohože.

0/0
4.1.2019 22:28
Foto

M47a91r34e86k 37C23e88r63n46y 5908796527

Rovinka z chaty, na konci pravotociva 90°, stoupání jak do schodů....no měl jsem co delat, ale bez řetězů uz se tam radsi nevrátím...

0/0
4.1.2019 20:46

J66a91n 13Č73á70p 5621470172404

Diky za video. Každý rok se toho děsím.

+1/0
4.1.2019 20:33

P74a50v64e16l 11J28e39ř85á64b50e70k 7911832934957

Jediné čeho se děsit, tak toho, že řetězy vyndáte v krabice a jsou zamotané a překroucené po posledním použití.

To srovnání je horší a delší než nasazení.

Ale na rovinu - přímo do krabice si dejte rukavice, a nechte si doma ustříhnout nějaké větší rukávy (nebo dlouhé igelitové pytle, apod.), které při montáži si navléknete na svoje oblečení. Nezřídka podběhy jsou plné špinavé kaše.

To je hlavně pro děvčata, mají kratší ruce, menší sílu a někdy musí za kolo strčit ruce až k rameni.

+6/−1
4.1.2019 22:24

J16a31n 22Č94á43p 5451160202414

Pardon, melo byt plus, diky za rady.

+1/0
4.1.2019 22:49

O50n14d25ř54e93j 56L26u56k77á20š95e36k 1271851181838

Ja mam jeste celovku. Nasazovat retezi v noci nekde pod kopcem po tme neni taky zadna slava.

+2/0
4.1.2019 23:15

P13e97t94r30a 87B67r71o95d95o52v58á 7665145705341

Ono se na to video hezky kouká, ale ta praxe :D Nasazovala jsem je 2x, ale uznávám jsem ženská :D

0/0
4.1.2019 20:25

M63a18r24t12i84n 72B44ř38e48z92i91n80a 8868675770302

V případě vozidla s přední poháněnou nápravou, používám při jízdě do kopce jednoduchou pomůcku. Když to nejde popředu, tak se s autem otočím a do kopce couvám.

+1/0
4.1.2019 20:01
Foto

M22a37r91e44k 49C84e32r73n77y 5188296127

Ale ne v serpentinach u chaty....nic ve zlým.

0/0
4.1.2019 20:48

M45a89r22t84i52n 56B87ř21e25z10i45n48a 8738595120382

Couvání většinou používám pro vyjetí relativně krátkého úseku. Je ale pravdou, že jednou jsem takto couval cca 2,5 km.

+2/0
6.1.2019 11:32

M16a79r14t27i74n 40N30e74b68e30s49k41ý 7446460927642

Kdo neumí couvat na zrcátka ?

Dopředu umí každý šipmpanz, a dozadu to také není žádná extra věda, jen si to umět v hlavě otočit.

0/0
7.1.2019 18:50

M70a97r48e35k 18T48a33u98c55h62m29a75n 1878276

První odstavec: po kotníky v závěji. To je pro autora asi děsivá představa ukrutné zimy.

+1/0
4.1.2019 18:48

P84e47t56r 25S92t72e90j53s71k25a24l 3529638134256

Koupil jsem ty plastove z Aliku, ma je i mimozemstan, ale za nadpozemskou cenu. Na snehu dobry, jak ale kolo hrablo o led, to byl jejich konec. Na druhou stranu jsou lehke, levne a jednoduche k nasazeni.

0/0
4.1.2019 17:50

J52o74s32e45f 73Š49o35l33t92e88s 8814808570633

Do hor jezdím pravidelně a pocházím z podkrkonoší a řetězy jsem k vyjetí nikdy nepotřeboval. Vždycky nad těma Pražákama akorát kroutíme hlavou, ucpávají cesty, neumí jezdit plynule a zastavují, kde nemají a pak se nerozjedou ani s řetězama. Stačí mít normální zimáky, vypnout elektroniku a umět držet volant a jde to samo.

+3/−4
4.1.2019 14:14

V55á63c41l57a83v 82P92í25c51h72a 2113206972820

Taťka pochází z Beskyd a tím pádem s tou poslední větou souhlasím, ale s těma Pražákama jste si to mohl odpustit.

+4/0
4.1.2019 14:38

J33o82s53e45f 18Š56o80l40t83e12s 8474908600533

Mohl, jenže ona je to většinou bohužel pravda, protože do Krkonoš se jezdí rekreovat hlavně Pražáci.

0/−3
4.1.2019 15:25

P66e42t22r 25K36n97ě18b82o66r68t 8802208989110

Bodejť. Oni vesničany v Praze taky hned vytrouběj.

+1/−1
4.1.2019 15:59

J11i30r34k75a 66K11u50z49e53l73k34a 9761335708602

Mluv za sebe.

0/0
5.1.2019 19:28

M93a65r32t38i35n 81N38e57b74e22s89k10ý 7666240727352

Tak na vytrubování jsou experti hlavně ti s B na SPZ, zejména, pokud sedíte v autě s A na SPZ.

My v Praze necháme venkovany , ať se nějak dostanou, kam chtějí, na Moravě stačilo, abych se postavil do jiného pruhu a hned mi krmili uši.

A těch genitálů, kterými mne častovali....

+1/0
7.1.2019 18:53

J19i54r78k19a 59K35u80z88e20l14k22a 9681875478122

Takže je největší pravděpodobnost, že stojící auto bude zrovna z Prahy. To ale neznamená, že řidiči z Prahy jsou jakkoliv horší. Spíš naopak.

+2/0
5.1.2019 19:25

K36a56r88e10l 45M51o83k27r71ý 9530544219845

Proč? S těma Pražákama to je pravda..

0/−3
4.1.2019 17:59
Foto

I65v44a35n 75K28o63p78t97a 5247212351227

Sice s vámi v zásadě souhlasím ale Retezy v autě vozím a musím říct ze parkeat už jsem nad jejich použitím uvažoval. Být to za většího provozu tak se tak stalo.

No moderní elektroniku bych rovnou nevypinal i ta elektronická uzávěrka diferenciálů trochu pomůže. Ostatně něco podobného se dělalo i ziguliku kdy se lehce přitáhla parkovací brzda.

0/0
4.1.2019 15:14

J75i22ř33í 22J22u50ř19i71c84a 2428213651

A měl vzadu tři pasažéry. ;-)

0/0
4.1.2019 17:36

K78a31r50e90l 81M34o63k47r49ý 9250534839385

A pytel cementu v kufru. ;-D

0/0
4.1.2019 18:00

P93a14v18e49l 87J25e31ř75á34b32e27k 7701142314447

No ti chytřejší vozili bednu slivovice.

Několik lahví pro sebe než přijel nějaký Franta s traktorem a zbytek pro toho Frantu, že je vytáhl.

S tím pytlem cementu se toho dnes namluví, ale pomohlo to trochu, nebyl to žádný zázrak, jak se dnes traduje.

0/0
4.1.2019 22:15
Foto

R81a36d52i54m 78K56o54u76t71ň95á72k 5599726847968

My vozili v kufru tlustý železný plát. Dávat ho tam muselo více lidí, ale nezabíralo to místo :-P.

+1/0
5.1.2019 1:20

P31a37v94e28l 17J41e69ř83á68b21e44k 7411552134797

Není to elektronická uzávěrka diferenciálu - ale jen to přibrzdí prokluzující kolo.

Elektronická uzávěrka je v podstatě klasická, jen ji spínají nějaké magnety místo klasického táhla.

0/0
4.1.2019 22:31
Foto

I86v59a89n 80K21o96p69t74a 5367822261417

Nemáte pravdu. EDS alespoň u koncernu neboli Elektronische Differenzialspere ( elektronická závěrka diferenciálů) funguje tak jak říkáte. Přibrzdí prokluzujici kolo a tím přenese část momentu na druhé kolo. Jde deduktivní o rozšíření funkce ESP/ASR.

+1/0
5.1.2019 10:39

J22a75k37u51b 46T78u12r93e31k 9525955896735

S tou elektronikou se názory mohou celkem lišit.

https://www.youtube.com/watch?v=9KcXj7XMKlI

0/0
4.1.2019 18:23

J97o66s40e19f 47Š11o51l96t84e46s 8824778610863

Jistě, pro lidi, co neumí řídit, může elektronika občas něco zachránit. Jenže když dojde tvrdý na tvrdý, budou v háji, protože elektronika selže nečekaně a náhle.

0/0
4.1.2019 19:39

J36a56k11u21b 11T74u29r92e56k 9275745656395

Tak on zrovna pan Chvala umí řídit více než dobře (jezdí i rally) a na kopci byl bez ASR pomaleji.

0/0
4.1.2019 20:22

P60e80t36r 90Č68e25r82m53á65k 9608365359410

Když to je kombinace téhle mediální masírky že řetězy jsou div né samospásné, a toho že krom hor se dnes drtivá většina řidičů se sněhem (resp. v této míře) nesetká.

0/0
4.1.2019 19:46

P28a56v74e92l 58J88e58ř51á54b92e20k 7501302704797

V létě na mokré trávě na cestě k chalupě je lepší je nasadit, než tam hodinu klouzat.

+2/0
4.1.2019 22:17

P51e48t65r 53Č18e49r69m70á93k 9768665949170

Jo je lepší je půlhodiny nasazovat a pak půlhodiny dělat brázdu ;-)

0/0
5.1.2019 19:43

P30e75t29r74a 79B81r28o53d10o96v37á 7255235835671

Nepocházím z hor, jezdím tam sice často, ale rezezy občas teda použiji. Ale je pravda, že znám i lepší zimní gumy, ale na to co jezdím stačí, a kdyz je nouze, řetězy to jistí, ale možné že bych to vyjela i bez nich, jen neriskovala jsem to.

0/0
4.1.2019 20:28

J70i85r69k96a 45K41u14z10e16l28k84a 9701575628972

Bezdůvodně uprostřed kopce nikdo nezastavuje, ty koumaku. A že se pak nemůže rozjet je fyzika. Ty bys ses nerozjel úplně stejně, pokud tvoje auto neumí létat.

0/0
5.1.2019 19:20

P36e63t81r 38Č74e34r27m39á67k 9118275799530

Ale zastavuje, většina dopravních komplikací jde na vrub (ne)obratnosti řidičů, na horách domorodci jezdí běžně na předohrabech kam to jde a to mají slisované saze jménem pneu vraník, takže představa řetězů na normálním autě co chce dojet akorát na parkoviště v areálu je až na extrémní případy počasí vynucená převážně neschopností řidičů.

0/0
5.1.2019 19:47

Najdete na iDNES.cz