Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou šipkou. | foto: Profimedia.cz

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

  • 1069
Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí červená. Tento nápad se zalíbil ministru dopravy Danu Ťokovi. A otestovat by chtěl i 140kilometrovou rychlost na dálnicích. Dřív než za rok se to však stihnout nedá.

Nové nápady na vylepšení předpisů přivezl ministr Dan Ťok z návštěvy Rakouska, kde jednal se svým protějškem Norbertem Hoferem: „S ministrem Hoferem jsme mluvili o testování 140 km/h na dálnicích, které bych rád zkusil i u nás. Oba máme také v hledáčku povolit odbočení doprava při stání na červenou. Jedná se o pravidlo platné v řadě zemí a jeho zavedení by podpořilo plynulost provozu i ekologii,“ napsal Ťok na Twitter.

12.září 2018 v 17:36, příspěvek archivován: 19.září 2018 v 13:54

VIDEO: S ministrem Hoferem jsme mluvili o testov?n? 140 km/h na d?lnic?ch, kter? bych r?d zkusil i u n?s. Oba m?me tak? v hled??ku povolit odbo?en? doprava p?i st?n? na ?ervenou. Jedn? se o pravidlo platn? v ?ad? zem? a jeho zaveden? by podpo?ilo plynulost

Pro zobrazen? videa mus?te m?t zapnutou podporu JavaScriptu

S ministrem Hoferem jsme mluvili o testování 140 km/h na dálnicích, které bych rád zkusil i u nás. Oba máme také v hledáčku povolit odbočení doprava při stání na červenou. Jedná se o pravidlo platné v řadě zemí a jeho zavedení by podpořilo plynulost provozu i ekologii. https://t.co/cmL5kNu31v

Přijet na semafor, blinkr doprava, zastavit a i když svítí červená, odbočit (samozřejmě při tom nikoho neohrozit). To je systém, který v amerických městech funguje skvěle a pomáhá zvýšit propustnost křižovatek. Tento model by se Danu Ťokovi líbil nejvíc, Evropa ho však v této podobě nezná.

Podle zdroje iDNES.cz obeznámeného se situací se na ministerstvu dopravy začíná zkoumat, jak by to šlo udělat. Úplně neznámé pravidlo to není, v Česku umožňuje odbočení na červenou zelené světlo se šipkou. V Polsku, Francii a hlavně v Německu zase používají plechovou tabulku se zelenou šipkou. Pokud je křižovatka takto označená, je odbočení možné.

Řidič musí při takovém odbočování dát pozor na vozidla přijíždějící zleva a také sledovat, zda přes cestu nepřechází chodec.

Romanovi Budskému z Týmu silniční bezpečnosti se víc zamlouvá právě německý model: „Řidič tak díky tabulce ví, že pravidlo platí jen na dané křižovatce,“ vysvětluje dopravní expert. Takže by bylo možné zavést toto pravidlo jen na opravdu přehledných křižovatkách. V americkém provedení je naopak odbočení na červenou možné na jakékoli křižovatce, kde to není dopravní značkou zakázáno. Budský ještě připomíná, že na takové křižovatky je také třeba přidat značku „Stop“.

Schvalujete, aby se mohlo na křižovatkách odbočovat doprava, i když svítí červená?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 26. září 2018. Anketa je uzavřena.

ANO
ANO 8441
NE
NE 1871

V Německu ovšem po různých studiích provedených kolem roku 2011 zvažují, že odbočování vpravo na červenou zruší, protože 77 procent řidičů při tom nezastavuje a ohrožuje bezpečnost provozu. V Německu pak policisté rozdávají vcelku vysoké pokuty za nezastavení a ohrožení dalších řidičů, platí se v přepočtu od dvou do tří tisíc korun.

Šipka, která pouští auta na červenou, obvykle nesmí být v místech, kde je za křižovatkou třeba cyklostezka nebo parkoviště, a taky na komunikacích, kde se jezdí rychleji než padesátkou. „Teď začíná diskuze, než se reálně začne něco dít, bude to tak rok trvat,“ komentuje možnou změnu silničních pravidel zdroj z ministerstva dopravy. Jako reálný nejbližší možný termín pro zavedení takové úpravy vidí konec příštího roku.

Minimálně rok práce bude potřeba i na další nápad: vyzkoušet na dálnicích v testovacím provozu 140kilometrovou maximální rychlost. O deset kilometrů zvýšenou nejvyšší povolenou rychlost teď testují právě v Rakousku (více čtěte zde), maximální stočtyřicítku mají dnes napevno zavedenou v Polsku. Aby se tento nápad mohl v Česku realizovat, bude se muset upravit zákon 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích, který říká, že rychlost na dálnicích je maximálně 130 kilometrů v hodině.