Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V Rakousku otestují 140 km/h na dálnicích, Zelení kvůli tomu zuří

  12:50
Od srpna bude na dvou úsecích rakouské dálnice A1 povolena rychlost 140 km/h. Pilotní projekt má trvat jeden rok. Experiment si vysloužil kritiku od všech opozičních stran.
Dálnice D1

Dálnice D1 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Zhruba na 88 kilometrech dálnice mezi Melkem a Oedem v Dolním Rakousku a na 32 kilometrech mezi Haidem a Sattledtem v Horním Rakousku bude zvýšena maximální povolená rychlost o deset kilometrů v hodině. Nový limit bude podle vyjádření ministra dopravy Norberta Hofera z FPÖ (Svobodná strana Rakouska) platit pro oba směry.

Původně bylo oznámeno, že začátek a konec úseku s povolenou rychlostí 140 km/h bude vyznačen elektronicky na návěstidlech nad dálnicí, nakonec jej ovšem ohraničí speciální dopravní značky. Pilotní projekt má trvat jeden rok.

Jeho součástí bude srovnávací měření, které provede Asfinag, rakouská společnost zajišťující plánování, financování, výstavbu a údržbu rakouských dálnic. Měření proběhne jednak v období před 1. srpnem, kdy dosud platí maximální povolená rychlost 130 km/h a po zavedení vyššího rychlostního limitu. 

Na dotčených úsecích budou měřeny údaje jako kvalita ovzduší, hlučnost, průměrná rychlost a počet dopravních nehod. Na základě srovnání obou měření chce ministerstvo dopravy v srpnu 2019 rozhodnout, zda bude tempo 140 zachováno a rozšířeno i na další úseky dálnice. Podle Hoferova vyjádření pro dolnorakouský zpravodajský web NÖN.at připadá v úvahu méně než padesát procent rakouských dálnic.

Kritika od všech opozičních stran

Pilotní projekt, který odstartuje 1. srpna, sklidil kritiku od všech tří opozičních politických stran a rovněž od hornorakouských Zelených.

„Tempo 140 km/h škodí životnímu prostředí a je nebezpečím pro účastníky silničního provozu,“ kritizoval projekt Hoferův předchůdce Jörg Leichtfried z SPÖ (Sociálně demokratická strana Rakouska). „Při rychlosti 140 km/h je třeba počítat s o 20 procent vyššími emisemi škodlivin než při rychlosti 130 km/h. A pokud srovnáme emise s tempem 100 km/h, jsou dokonce o 50 procent vyšší,“ vypočítává bývalý rakouský ministr dopravy.

Rychlá jízda podle kritiků neušetří účastníkům provozu čas, zato představuje vyšší nebezpečí dopravních nehod, varuje poslanec za SPÖ. Obyvatelé přilehlých obcí budou podle něj kromě toho muset snášet vyšší hladinu hluku.

„Rakousko má ministra dopravy, který se nestará o bezpečnost silničního provozu, a ministryni životního prostředí, která se nezajímá o životní prostředí,“ kritizoval projekt Bruno Rossmann, předseda klubu politické strany Liste Pilz (pozn.: politická strana založená koncem července 2017 bývalým poslancem za zelené Peterem Pilzem, zvolení poslanci tvoří v Národní radě klub Liste Pilz.) „Je přece naprosto zřejmé, že vyšší tempo představuje i vyšší emise škodlivin. Rychlostí 140 kilometrů v hodině se tak ještě rychleji řítíme do kolapsu klimatu,“ vyjádřil se pro zpravodajský server NÖN.at.

I on zdůraznil, že kromě vyššího znečištění životního prostředí vzroste i spotřeba pohonných hmot, hladina hluku a riziko dopravních nehod. Rossmann považuje pilotní projekt za „populistický manévr na odlákání pozornosti“. Za „čistý populismus“ jej označil i mluvčí hornorakouských Zelených Severin Mayr. „Jde o opatření, které neušetří čas, ale zatíží životní prostředí. Touto retropolitikou chce Hofer zjevně odlákat pozornost od skutečných problémů v dopravní politice. Které zvýšená rychlost na dálnici zcela jistě nevyřeší,“ uvedl Mayr.

Pokud by měl ministr něco urychlit, pak budování Öffi (pozn.: Öffi je aplikace pro Android informující o provozu železnice a autobusů, včetně zpoždění a náhradní dopravy, kterou využívá stále více firem celkem již v 17 evropských zemích.) Zástupci strany NEOS (Das Neue Österreich und Liberales Forum, Nové Rakousko a Liberální fórum) poukazují na to, že tempo 140 km/h přijde daňové poplatníky draho. Podle nich totiž přinese zvýšené emise, kvůli nimž budou nutné další investice do ochrany životního prostředí. „Ministr dopravy ohrožuje kvalitu života občanů Rakouska a ani se za to nestydí,“ konstatoval Michael Bernhard z NEOS.

ÖAMTC si zvýšení rychlostního limitu umí představit

Rakouský automotoklub ÖAMTC proti budoucímu limitu 140 km/h nic nenamítá. Vždyť jak vyplynulo z průzkumu provedeného v lednu letošního roku, vyšší limit odpovídá přání Rakušanů. Přesto zástupci autoklubu očekávají výsledky pilotního projektu s jistým napětím. „V roce 2006 byl testován úsek s povolenou rychlostí 160 kilometrů v hodině. Řidiči tehdy lépe dodržovali řazení v pruzích a počet autonehod dokonce poklesl,“ připomíná hlavní právník ÖAMTC Martin Hoffer test, který proběhl v Korutanech v době, kdy funkci ministra dopravy zastával Hubert Gorbach z FPÖ.

Svědčí to o tom, že si řidiči lépe uvědomují možná rizika související s vyšší rychlostí. ÖAMTC si zvýšení rychlostního limitu dokáže v zásadě představit, ovšem raději s elektronicky vyznačenou maximální povolenou rychlostí na návěstidlech nad dálnicí, což je podle názoru odborníků z klubu flexibilnější, a tedy bezpečnější. Při špatných dopravních či povětrnostních podmínkách lze tempo na elektronických ukazatelích aktuálně podle potřeby snížit.

Maximální povolená rychlost na rakouských dálnicích je nyní 130 km/h. Rakouskou specialitou jsou ovšem takzvané IG-L zóny (Immissionsschutzgesetz-Luft). Jsou to úseky se sníženou rychlostí na 100, případně až na 80 km/h kvůli omezení zátěže z emisí a hluku. Pokud v nich pojedete rychleji, kromě pokuty za překročení rychlosti hrozí ještě další pokuta za znečišťování životního prostředí, která je až dva tisíce eur. Rakousko postupně zóny IG-L rozšiřuje. Policii se prý tento systém osvědčuje a nehodovost se podle sledování snížila až o 50 %.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...