S dieselem s vykuchaným filtrem se do Rakouska neodvažujte

aktualizováno 
Lyžařská sezona je na dohled a s ní i cesty do Alp. Oblíbenou destinací Čechů jsou ty rakouské. Pokud máte upravený výfuk u svého turbodieselového auta, cestu si rozmyslete. Rakouští policisté jdou po autech s odstraněnými filtry pevných částic. Hrozí vysoká pokuta a odebrání značek.

Odstranění filtru pevných částic místo jeho vyčištění nebo výměny je v Česku stále obvyklé. | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Odstranění filtru pevných částic (vše o této problémové součásti moderních dieselů čtěte zde) místo jeho vyčištění nebo výměny se čím dál tím víc ukazuje jako to nejhorší možné řešení problému. Nejenže legálně neprojdete českým měřením emisí, ale podle všeho se můžete vzdát i dovolené v Rakousku nebo cest přes něj. Tedy v případě, že nemáte opravdu pro strach uděláno.

Redakce iDNES.cz dostala informace o řidičích, kterým za odstraněný filtr pevných částic tamní policie napařila desetitisícové pokuty.

Filtr pevných částic

Noční můra majitelů dieselů

Ilustrační foto

Více o problémech s filtry pevných částic čtěte zde

Podobně jako v Česku totiž mají rakouští policisté pravomoc kontrolovat technický stav auta přímo na silnici. A v případě podezření ho nechat prověřit na stanici technické kontroly do 10 km od jeho trasy. Ale jsou ještě důslednější. „Podobné kontroly nejsou nic výjimečného. Vztahují se na domácí i na cizí auta,“ doplňuje pro iDNES.cz Alexander Letitzki z rakouského autoklubu ÖAMTC. Prověřuje se technický stav vozu i to, jestli vozidlo odpovídá homologaci.

Policie ani autokluby to samozřejmě nepřiznají, ale podle informací iDNES.cz mají hlídky spadeno hlavně na Čechy, Poláky a Slováky, kteří mají mnohdy kontroly technického stavu vozidel benevolentnější. Rakouští policisté mají prý ve výbavě i bílou rukavici, kterou kontrolují čistotu výfuku, pokud najdou saze, doprovodí auto do dílen, které na to mají nasmlouvané. Velkým problémem je už to, když na výfukovém vedení najdou neoriginální svar.

Z Rakouska domů na valníku

Policistům nejde jen o sjeté nebo nestandardní pneumatiky, místní zákon o provozu na pozemních komunikacích jim umožňuje přikročit k poměrně drastickým opatřením, i pokud zastavené auto produkuje víc škodlivin nebo je hlučnější, než by mělo. Neodborné úpravy výfukového vedení, jako třeba poškozený nebo odstraněný filtr pevný částic, popř. katalyzátor, patří mezi seznam prohřešků, za které si vykoledujete prohlášení, že vaše auto není způsobilé k provozu. Pro podezření přitom opravdu stačí jen začouzené koncovky výfuku. Na rakouských stanicích technické kontroly je totiž berou jako důkaz toho, že s částicovým filtrem není něco v pořádku.

Následky jsou pochopitelně citelné. „Maximální výše pokuty stanovená zákonem o provozu na pozemních komunikacích je 5000 eur (135 000 Kč). Pokud policisté zastaví auto a zjistí u něj závady, pohybují se postihy většinou od 400 do 800 eur (10 800 až 21 600 Kč). Přesnou výši stanoví podle závažnosti závady,“ přibližuje případný postih Alexander Letitzki. Horší je, že v případě nezpůsobilost k provozu hrozí odebrání registračních značek a dokumentů od vozu. Podle informací iDNES.cz policisty v této situaci vůbec nezajímá, že auto neřídí jeho majitel.

Může se tedy stát, že vám policie nedovolí, abyste se vozem vrátili domů. Opětovná legalizace provozu auta je pochopitelně podmíněna absolvováním další technické kontroly (přímo v Rakousku vyjde na dalších 100 eur, tj. 2700 Kč), při níž bude zjištěno, že auto opět odpovídá předpisům. Rakouský zákon naštěstí nevyžaduje, abyste touto prověrkou prošli u našich jižních sousedů, místním autoritám bude stačit i protokol z české STK. Auto ale budete muset zpět do Čech přivézt na valníku.

Autoři:

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Test letních pneu na octavii: nejlepší jsou z Ameriky, poslední čínské

Test letních pneumatik 2018

Autoklub ČR testoval letní pneumatiky. Zaměřil se na rozměr 205/55 R16, který patří k nejžádanějším. V testu, který měl...

Test automyček: Tunelové lépe myjí, portálové slušně suší

Test automyček

Ať už je váš vůz obyčejné přibližovadlo nebo vážený člen rodiny, potřebuje pravidelnou očistu, jinak by zrezivěl. Víte,...

Dávejte pozor na tlumiče. Houpající se auto je nebezpečné

Tlumič do auta

Potkáte je snad při každé jízdě: auto přejede přes retardér nebo vymete hlubokou díru v silnici a rozhoupe se. Zadek...

Najdete na iDNES.cz