Odstranění filtru pevných částic (vše o této problémové součásti moderních dieselů čtěte zde) místo jeho vyčištění nebo výměny se čím dál tím víc ukazuje jako to nejhorší možné řešení problému. Nejenže legálně neprojdete českým měřením emisí, ale podle všeho se můžete vzdát i dovolené v Rakousku nebo cest přes něj. Tedy v případě, že nemáte opravdu pro strach uděláno.
Redakce iDNES.cz dostala informace o řidičích, kterým za odstraněný filtr pevných částic tamní policie napařila desetitisícové pokuty.
Filtr pevných částicNoční můra majitelů dieselů Více o problémech s filtry pevných částic čtěte zde |
Podobně jako v Česku totiž mají rakouští policisté pravomoc kontrolovat technický stav auta přímo na silnici. A v případě podezření ho nechat prověřit na stanici technické kontroly do 10 km od jeho trasy. Ale jsou ještě důslednější. „Podobné kontroly nejsou nic výjimečného. Vztahují se na domácí i na cizí auta,“ doplňuje pro iDNES.cz Alexander Letitzki z rakouského autoklubu ÖAMTC. Prověřuje se technický stav vozu i to, jestli vozidlo odpovídá homologaci.
Policie ani autokluby to samozřejmě nepřiznají, ale podle informací iDNES.cz mají hlídky spadeno hlavně na Čechy, Poláky a Slováky, kteří mají mnohdy kontroly technického stavu vozidel benevolentnější. Rakouští policisté mají prý ve výbavě i bílou rukavici, kterou kontrolují čistotu výfuku, pokud najdou saze, doprovodí auto do dílen, které na to mají nasmlouvané. Velkým problémem je už to, když na výfukovém vedení najdou neoriginální svar.
Z Rakouska domů na valníku
Policistům nejde jen o sjeté nebo nestandardní pneumatiky, místní zákon o provozu na pozemních komunikacích jim umožňuje přikročit k poměrně drastickým opatřením, i pokud zastavené auto produkuje víc škodlivin nebo je hlučnější, než by mělo. Neodborné úpravy výfukového vedení, jako třeba poškozený nebo odstraněný filtr pevný částic, popř. katalyzátor, patří mezi seznam prohřešků, za které si vykoledujete prohlášení, že vaše auto není způsobilé k provozu. Pro podezření přitom opravdu stačí jen začouzené koncovky výfuku. Na rakouských stanicích technické kontroly je totiž berou jako důkaz toho, že s částicovým filtrem není něco v pořádku.
Následky jsou pochopitelně citelné. „Maximální výše pokuty stanovená zákonem o provozu na pozemních komunikacích je 5000 eur (135 000 Kč). Pokud policisté zastaví auto a zjistí u něj závady, pohybují se postihy většinou od 400 do 800 eur (10 800 až 21 600 Kč). Přesnou výši stanoví podle závažnosti závady,“ přibližuje případný postih Alexander Letitzki. Horší je, že v případě nezpůsobilost k provozu hrozí odebrání registračních značek a dokumentů od vozu. Podle informací iDNES.cz policisty v této situaci vůbec nezajímá, že auto neřídí jeho majitel.
Může se tedy stát, že vám policie nedovolí, abyste se vozem vrátili domů. Opětovná legalizace provozu auta je pochopitelně podmíněna absolvováním další technické kontroly (přímo v Rakousku vyjde na dalších 100 eur, tj. 2700 Kč), při níž bude zjištěno, že auto opět odpovídá předpisům. Rakouský zákon naštěstí nevyžaduje, abyste touto prověrkou prošli u našich jižních sousedů, místním autoritám bude stačit i protokol z české STK. Auto ale budete muset zpět do Čech přivézt na valníku.