Řecký ráj trpí pod návalem turistů z výletních lodí, Santorini chystá omezení

  14:21
Obrovské výletní lodě jsou pro někoho požehnáním, někomu přinášejí jen utrpení. K řeckému ostrovu Santorini jich každým rokem přijíždí čím dál víc a místní úřady se teď budou snažit jejich počet omezovat. Bez ohledu na to, že turisté výrazným způsobem plní místní pokladny.
Kromě výletních plaveb je Santorini přední destinací pro svatby a líbánky.

Kromě výletních plaveb je Santorini přední destinací pro svatby a líbánky. | foto: Profimedia.cz

Od března do prosince téměř každý den vysypou výletní lodě na ostrově Santorini tisíce turistů, kteří zde pumpují peníze do místní ekonomiky prostřednictvím nákupů jídla, pití a výletů na severní část ostrova, kde sledují, jak slunce vklouzne do Egejského moře. Někteří místní úředníci však tvrdí, že už toho viděli dost. „Ostrov je nasycený, nezvládneme další turisty,“ prohlásil starosta Nikos Zorzos pro list The Wall Street Journal.

Od počátku příštího roku proto ostrov omezí počet příjezdů turistů výletními loděmi na osm tisíc denně a doufá, že tak sníží denní příliv turistů, kteří podle starosty představují příliš velkou zátěž pro infrastrukturu a dodávky. Rozhodnutí ovšem trápí provozovatele výletních plaveb a majitele podniků.

Ostrov Santorini vznikl po výbuchu sopky v roce 1613 před naším letopočtem a je jednou z nejoblíbenějších turistických destinací na světě a nejoblíbenější v Řecku. Ročně přiláká téměř dva miliony lidí a zhruba polovina z nich jsou turisté, kteří přijeli lodí a strávili na ostrově v průměru sedm hodin, uvádějí provozovatelé plaveb a místní úředníci. V nejrušnějších dnech v létě přijede na ostrov více než 10 tisíc návštěvníků denně.

Santorini ročně přiláká téměř dva miliony lidí a zhruba polovina z nich jsou...
Turisté z výletních lodí plní místní rozpočet ze 70 procent.

Davy lidí si však vybírají svoji daň, upozorňuje Zorzos. „Mnoho lidí závisí na výletních plavbách, ale něco musí obětovat,“ říká. „Elektrická síť a dodávky vody jsou na svých limitech. Množství odpadků se za pět let zdvojnásobilo. Pokud nedostaneme davy pod kontrolu, obrátí se to proti nám a zničí nás to.“

Podle nového systému, který začne platit příští rok, pokud bude chtít přijet ve stejnou dobu příliš mnoho výletních lodí, budou některé lodě požádány, aby připluly jiný den. Itineráře plaveb jsou však připravené dva roky předem a provozovatelé nemají v plánu omezit plavby nebo použít menší lodě, takže je otázkou, jak účinný tento systém bude. Problém zhoršuje také příjezd téměř čtyř tisíc turistů denně z jiných částí Řecka, kteří sem jezdí v rámci výletů na menších řeckých výletních lodí.

Obrovské lodě pro výletní plavby jsou příliš velké a nemohou zakotvit v malých přístavech ostrova. Kotví proto nedaleko přístavu Fira na východní straně Santorini a lidé připlouvají do přístavu menšími loděmi. Od přístavu se tvoří fronta ke staré lanovce. Ta je schopná přepravit do města, které leží na kopci 260 metrů nad mořem, 680 lidí za hodinu. Alternativní trasou jsou strmé schody, které mohou turisté vyjít pěšky, nebo se mohou nechat vyvézt oslem.

Ve Fiře pak čekají řady autobusů, které vozí návštěvníky po celém ostrově, avšak převážně do města Oia, 14 kilometrů na sever. Dlouhá řada autobusů pak projíždí úzkou ulicí s jedním jízdním pruhem a dopravní zácpa zde připomíná Manhattan ve špičce.

Na Santorini kotví výletní lodě na moři a pasažéři se přepravují na pevninu pomocí člunů, tzv. tenderů.

Svaz provozovatelů výletních plaveb CLIA uvádí, že odvětví uznává potřebu zabránit přeplnění, aby se zachovala přitažlivost ostrova. Hodlá také respektovat limit pro denní příjezdy. Současně však dodává, že Santorini by toho měl učinit více ke zlepšení turistické infrastruktury. „Každý chce do Oiy, ale není to chyba odvětví výletních plaveb, že je zde jen jedna lanovka na tisíce lidí,“ upozorňuje zástupkyně CLIA Maria Deligianniová.

Úřad starosty se brání, že zvažoval další lanovku, náklady jsou však vysoké, povolení musí přijít od centrální vlády v Aténách a bude trvat roky, než se podaří dokončit potřebné studie o dopadu na životní prostředí.

Cestovní ruch se na celkovém hrubém domácím produktu Řecka podílí zhruba pětinou a Santorini zcela přeměnil.

Ostrov v roce 1956 zdevastovalo zemětřesení, které způsobilo odchod jeho obyvatel. Elektřina zde je od roku 1974 a první výletní lodě sem připluly v 80. letech minulého století.

Za posledních 15 let se počet obyvatel na ostrově podle odhadů více než zdvojnásobil na 25 tisíc. Přizpůsobil se tak rostoucímu počtu turistů. Kromě výletních plaveb je Santorini přední destinací pro svatby a líbánky. Vily a luxusní pokoje v Oia stojí za noc i více než osm tisíc amerických dolarů (178 tisíc korun).

„Každý turista z výletní lodě utratí denně zhruba 150 eur a závisí na nich kolem 70 procent obyvatel, od průvodců a řidičů autobusů po turistické obchody, restaurace a bary,“ říká prezident svazu maloobchodu na ostrově Nikos Nomikos. „Nechceme už další limity. Chceme, aby přijelo více lidí.“

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  21.5 14:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Život v nejvýše položeném městě světa: Lidé se tu mění v trosky, pokud přežijí

16. května 2024

Premium Extrémní podnebí, zdevastované životní prostředí, katastrofální hygienické a pracovní podmínky....

První Angličan v Japonsku. Kniha a seriál Šógun mají historický předobraz

23. května 2024

Román Šógun Jamese Clavella, podle kterého byl nedávno natočen seriál, je jen s trochou nadsázky...

Barcelony s dětmi se nebojte. Na malé zvědavé cestovatele tu myslí

22. května 2024  13:40

Barcelona, to jsou pláže, krásné holky, noční život, pochoutky z tapas barů a sangria popíjená po...

Kdo zkusil elektrokolo, už se ke klasickému nevrátí, říká jejich propagátor

22. května 2024

Premium Osm let už testujeme elektrokola, letos byly v testu elektrické hardtaily – horská kola s pomocným...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  21.5 14:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...