Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Plán na čínské překladiště lodí padl, překážkou je stavba nové silnice

  7:32
Avizovaná čínská investice na stavbu obřího nákladního přístavu v Hodoníně krachla. Developer uvažuje o přesunu na Slovensko. Na novinky v lodní dopravě se mohou těšit alespoň výletníci na Baťově kanálu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: ČTK

Před třemi lety zástupci čínského investora s velkou slávou představili plán na stavbu obřího překladiště nákladních lodí v Hodoníně na řece Moravě. Mělo přinést tisíce nových pracovních míst a z jihomoravského města udělat „konkurenta“ věhlasného přístavu v nizozemském Rotterdamu.

Projekt ale mizí do ztracena. Developer tvrdí, že se ocitl v začarovaném kruhu.

„Abychom mohli začít stavět, musí dojít ke změně územního plánu. Ale hlavně udělat obchvat kolem Hodonína, protože nové překladiště znamená velkou dopravní zátěž. K tomu však není vůle a nemůžeme se proto hnout dopředu,“ přiznal Pavel Stefanovič, člen představenstva společnosti DOE Europe SE, která plánovala stavbu za podpory čínských investorů.

Projekt může podle něj nyní zachránit snad už jen přesun do jiného města nebo za hranice na Slovensko. Rezervovaně se totiž k překladišti staví i vedení Hodonína.

„Schválili jsme deklaraci, že proti stavbě nic nemáme. Nicméně co se týče samotného projektu, nikdo na ničem nepracuje. Zatím se s nimi nepočítá v územních plánech kraje ani Hodonína. A protože se má stavět na cizích pozemcích, není to věc města. Aktivní musí být investor,“ zhodnotil stav projektu hodonínský místostarosta Jiří Janda (ČSSD).

Čínská delegace město naposledy navštívila před rokem a půl. „Vyžádali si dokumenty s tím, že na projektu zapracují a poradí se s odborníky na územní plánování. Nic se ale neděje,“ dodal Janda.

To však nevadí stovkám místních, kteří poblíž uvažovaného překladiště bydlí. Proti stavbě dokonce sepsali petici, obávají se totiž nadměrného hluku i znehodnocení pozemků a domů.

Podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Lukáše Kovandy se avizovaný přístav zařadí mezi další čínské projekty v Česku, které se nepodaří dotáhnout do konce.

„Byly naslibovány investice v řádech stovek miliard korun, ale realita je úplně jiná. Když budu hodně optimistický, Číňané do Česka poslali jednotky miliard. A rozhodně se nestaví továrny a podobně rozsáhlé projekty, jak tvrdili. Nakupují již existující firmy,“ poznamenal Kovanda.

Hodonínské překladiště mělo přitom úzce souviset s plány na vybudování kanálu spojujícího Dunaj, Odru a Labe, který dlouhodobě prosazuje prezident Miloš Zeman. Část lodí z Hodonína měla právě po této trase proplouvat.

I tento projekt se však zatím jeví nereálně. Podle studie proveditelnosti by stavba vodního koridoru vyšla na závratných 610 miliard korun. Záměr navíc musí posvětit Polsko, protože lodě mají směřovat z Dunaje do Severního a Baltského moře.

„Pokud by všechno šlo hladce, může se začít stavět nejdříve za deset let,“ konstatoval Luděk Sosna z ministerstva dopravy.

Lodě zamíří až do centra Hodonína

Obří překladiště je sice v nedohlednu, přesto se lodní doprava na Hodonínsku v nejbližších letech dočká investic za desítky až stovky milionů korun. Baťův kanál je totiž mezi turisty stále oblíbenější a roční návštěvnost plynule míří k číslu sto tisíc.

To je také důvod, proč se už v příštím roce začne s rozšiřováním přístaviště ve Veselí nad Moravou.

Současná kapacita pro jedenáct lodí nestačí, proto nabobtná na 35 míst. Přístav dostane i nové přípojky elektrické energie a vody, čerpačku pohonných hmot či servisní centrum. Hotovo má být v roce 2020.

„Podle odhadů náklady vyjdou na 50 milionů, pokryje je Státní fond dopravní infrastruktury,“ uvedl ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek.

A správci lodní dopravy mají v rukávu ještě odvážnější plán. Chtějí, aby lodě dopravily cestující až do centra Hodonína. Nejprve je ale třeba prodloužit Baťův kanál a napojit ho na řeku Moravu.

Cílem projektu za více než 420 milionů korun je turisticky zatraktivnit Hodonín, kde přece jen vznikne nový přístav.

„Ředitelství vodních cest nám každou chvílí předloží vizualizaci. V Hodoníně jsme hodně debatovali o poloze přístaviště. Ve hře jsou tři varianty, které se liší délkou a trasou. Konečnou zatím nikdo neschválil. Vyrojily se také petice – někteří stavbu podporují, jiní ji haní. Myslím, že to pramení z neznalosti projektu,“ podotkl místostarosta Janda.

Vizualizace ze Strážnice

Po moderním zázemí u vody volá i Strážnice. Chce zvelebit budovu u přístaviště a vytvořit reprezentativní prostory pro návštěvníky.

„Inspirovali jsme se baťovským stylem, pro který jsou typické cihly. Také jsme se snažili do projektu zakomponovat podobu strážnické brány jako symbolu města,“ přiblížil místostarosta Walter Bartoš (ODS).

Investice ale leží na bedrech města, protože nejde o stavbu přímo spjatou s vodou, jako je tomu například u přístaviště pro lodě.

„Potřebujeme 25 milionů, snažíme se proto sehnat dotaci. Máme stomilionový rozpočet a za 70 milionů musíme nejprve opravit zdravotní středisko,“ vysvětlil Bartoš.

Podle odborníka Kovandy je na investice do lodní dopravy velmi vhodné období.

„Turistický ruch míří nahoru, lámou se rekordy v návštěvnosti, a to především díky rostoucí ekonomice. Navíc jižní Moravě celkově patří mezi nejvyhledávanější místa v České republice,“ konstatoval.

  • Nejčtenější

Po krátké nemoci zemřel Vojtěch Adam, který měl být rektorem. Bylo mu 42 let

22. května 2024  11:24

Mendelova univerzita truchlí za Vojtěcha Adama, který v pouhých dvaačtyřiceti letech podlehl krátké...

Brněnská nádražní budova jde po 70 letech k zemi, zmizet musí i podzemní kryt

20. května 2024  13:27

Zhruba patnáct minut po deváté hodině ráno se bagry svými radlicemi zabořily do nádražní budovy v...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hromadné propouštění v Zetoru. Z 300 zaměstnanců skončí víc než polovina

23. května 2024  10:22

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors propustí ke konci července 160 lidí, tedy víc než polovinu...

Bezklíčové auto uvěznilo kojence, ale obvyklý trik selhal. Hasiči rozbili okno

23. května 2024  12:35

Nejmodernější technologie zradily ve středu odpoledne řidičku na parkovišti před hobbymarketem v...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Malého cyklistu zabilo na přechodu auto. Odvolací soud zmírnil řidičce trest

22. května 2024  16:48

Nešťastná shoda okolností připravila o život čtrnáctiletého chlapce ve Zbraslavi na Brněnsku. Loni...

První koupaliště na jihu Moravy v sobotu zahajují sezonu, většina za týden

24. května 2024  16:19

Počasí tomu sice moc nepřeje, ale už tuto sobotu se otevírají první koupaliště v Jihomoravském...

Policie na pořádek v centru Brna nestačí? Radnice si najala soukromé hlídače

24. května 2024  15:20

Nejen městská a republiková policie dohlíží na pořádek v historickém centru Brna. Nově v něm působí...

Sestřely i stíhačka na kusy. Redaktor se „proletěl“ v simulátoru bojového letounu

24. května 2024  13:57

Kdo z nás jako malý nechtěl být pilotem. A nejlépe stíhačem! V hrůzách probíhajících konfliktů ve...

Náklaďák na D2 vrazil do vozu v konvoji německé armády, dva lidé se zranili

24. května 2024  11:06

Nákladní vůz na dálnici D2 narazil v noci na pátek do doprovodného vozu konvoje německé armády,...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....