Čtvrtek 3. prosince 2020, svátek má Svatoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 3. prosince 2020 Svatoslav

Určitě to není jen fantazie, tvrdí o obřích lodích v Hodoníně šéf firmy

  13:37
Společnost DOE Europe SE představila plán, jak dopravovat zboží z Číny lodní cestou až do Hodonína. Ozvaly se hlasy, že je to jen utopie, firma ovšem tvrdí, že tak tomu rozhodně není. Plavba je podle jejích propočtů reálná a v ideálním případě může fungovat už do čtyř let.

Jaroslav Kubec, předseda představenstva DOE Europe SE. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Tisíce nových pracovních míst na jihu Moravy, dokončený obchvat Hodonína a snížení dopravních nákladů a tedy i ceny mnoha výrobků dovezených do České republiky z Číny. Takový má být hlavní přínos nového překladiště kontejnerů v Hodoníně (o plánech na velký projekt jsme psali zde).

Oznámený záměr vyvolal velkou diskusi a mnoho otázek, mimo jiné i mezi čtenáři iDNES.cz. Podrobnosti soukromého projektu za miliardu eur vysvětluje předseda představenstva DOE Europe SE Jaroslav Kubec.

Při dopravě kontejnerů do Hodonína chcete využít 190 metrů dlouhé lodě, proplují tak dlouhá plavidla korytem řeky Moravy?
Když to vezmu úplně technicky, tak se nebude jednat o klasické lodě, ale o lodní soupravy, v nichž motorová loď před sebou poveze říční člun. Délka má být skutečně 190 metrů a na každou se proto vejde 300 kontejnerů. Jak se to tam vejde? Úplně jednoduše. V průplavu Mohan - Dunaj naprosto běžně funguje tento typ lodní dopravy, přičemž Mohan má stejné parametry, jako řeka Morava. Tento problém je tedy dávno vyřešený.

Kudy má vést vodní trasa z Číny do Hodonína

  1. Zaoceánská loď naloží kontejnery v Číně a dopluje s nimi až do rumunského přístavu Konstanca.
  2. V přístavu se kontejnery přeloží na 190 metrů dlouhé lodní říční soupravy. Ty poplují po řece Dunaj až k Děvínu na Slovensku.
  3. Od Děvína poplují lodní soupravy krátkým úsekem řekou Moravou a následně nově vytvořeným umělým průplavem na území Slovenska.
  4. U Lanžhota se lodě vrátí do koryta řeky Moravy a doplují v něm až k překladišti v Hodoníně.

Jak budou soupravy široké a jak se mají na Moravě míjet?
Šířka souprav je 11,5 metru. Profil vodního toku je proto navržen tak, aby se lodní soupravy mohly kdekoliv vyhnout. Žádné výhybny není potřeba vytvářet.

Pokud na člun naložíte 300 kontejnerů, proplují pod stávajícími mosty?
Co se týče plavby od Konstance po řece Dunaj, tam nikde tento problém není potřeba projednávat, protože je řeka plavebně už nyní využívaná. Pokud se zaměřím na úsek od Děvína do Hodonína, tak tuto otázku budeme řešit hlavně až u Hodonína. Přes Slovensko má totiž trasa vést umělým průplavem, kde nově vzniklé mosty budou s plavbou samozřejmě počítat.

A co mosty na našem území?
Pro nás je klíčové to, že dálniční most u Lanžhota je dostatečně vysoko nad vodní hladinou. Tam to tedy není potřeba nijak řešit. To nám výrazně usnadnilo naši situaci. Mosty se musíme zabývat pouze ve dvou případech, na staré silnici mezi Lanžhotem a Kúty a pak ještě železničním mostem na trati Břeclav - Bratislava. Tam je potřeba ho zdvihnout společně asi s kilometrovým úsekem trati, aby se dostal na potřebnou výšku.

Budete mít na zajištění plavby dostatek vody?
Na úseku mezi Lanžhotem a Hodonínem je nyní několik provizorních jezů. Některé jsou udělány jen jako násyp z kamene, jiné měly nasazené vaky, aby se vzdutí trochu zdvihlo. Tato provizoria zmizí. Dostatek vody nám zajistí pohyblivé jezy, které tam vzniknou.

Předpokládáte, že do Hodonína připluje souprava přibližně každé čtyři hodiny, bude mít dostatek prostoru a času na naložení a vykládku?
Co se týče hodonínského terminálu, tak jsme si původně mysleli, že by mohl být na břehu Moravy. Pak jsme ale dospěli k myšlence soustředit tam kontejnery. K tomu je ale potřeba zajistit větší plochu. Terminál jsme proto v plánech umístili mimo řeku Moravu do takového přístavního bazénu. V něm budeme potřebovat dvě polohy pro vykládaní kontejnerů z těch 190 metrů dlouhých lodních souprav. Poloh tam ale bude připravených víc. Vycházíme totiž z toho, že by se lodní cestou mohly dopravovat i jiné substráty a například i zkapalněný plyn.

Jaké substráty máte na mysli?
Domníváme se, že by jejich struktura byla obdobná tomu, co se v dnešní době vozí po Dunaji. Převládající zboží je agrárního charakteru, tedy obilí a olejniny.

Když už mluvíme o přístavním bazénu, jaké má mít rozměry?
Jeho délka má být tisíc metrů a široký bude 100 metrů. Tam se toho tedy vejde opravdu strašně moc.

Jaroslav Kubec

  • Narodil se v roce 1931
  • Vystudoval stavební fakultu, obor hydrotechnický.
    Přednášel na vysoké škole dopravní v Žilině předmět vodní cesty a přístavy.
  • Pracoval v týmu OSN v bývalé Jugoslávii na řece Sávě.
  • Nyní je předsedou představenstva DOE Europe SE (zkratka DOE značí Donau - Oder - Elbe, čili Dunaj - Odra - Labe).

Kdy jste se myšlenkou splavnosti řeky Moravy začal zabývat?
To už je hodně desítek roků. Musím se ovšem přiznat, že ta myšlenka není má původní. Vznikla už za první republiky v roce 1918 a už tehdy přitom navazovala na Vodocestný zákon Rakousko-Uherska z roku 1901, který chtěl ovšem splavnost řešit jinak. Nezpracovával totiž území Uherska, ale jen Rakouska. Vodocestný kanál proto neměl odbočovat u Děvína, ale až ve Vídni. Než se to ale stačilo všechno rozběhnout, přišla první světová válka. Odbočka u Děvína pak byla do plánů zakreslena se vznikem Československa, tedy už téměř před sto lety. My jsme tu myšlenku jen vzkřísili, dali tomu novou náplň a chceme ji dotáhnout do konce.

Je možné původní trasu využít i dnes?
Ano, je ve všech ohledech aktuální i v současné době. Slovensko má totiž stále na vytvoření kanálu zachovaný potřebný pruh území a počítá s ním v plánech.

Váš projekt má stát přibližně miliardu eur, nebylo by levnější přeložit kontejnery na železnici už přímo v rumunské Konstanci?
Samozřejmě, že je možné naložit kontejnery na vlak už v Rumunsku. Jde ale o to, kolik to bude stát. Kontejnerový vlak na dokonalé trati, která má 700 metrů staniční koleje, uveze 90 kontejnerů. Všechny stanice na dané trase, ale nedosahují tohoto stavu. Reálně je tak možné naložit maximálně 72 kontejnerů. My můžeme v jedné soupravě uvést 300 kontejnerů a navíc při plavbě po Dunaji jich můžeme dokonce několik spojit za sebe, takže od Konstance až po Děvín jich můžeme současně vézt i 900. To je řádově velký rozdíl a s tím souvisejí i úplně jiné náklady. Z toho důvodu se zboží z největšího evropského překladiště v Rotterdamu dopravuje dál do vnitrozemí také hlavně po řece.

Jaké máte vlastně vy a váš tým zkušenosti s vodní dopravou?
Já se jí zabývám už od svých studentských let, takže téměř šedesát roků. Kolega Jan Vlček, který je projektovým manažerem, dělal například ředitele rejdařské společnosti, která měla několik lodí s dopravou v západní Evropě. Zkušenosti tedy máme teoretické i praktické. Už jsem slyšel, že nám někdo dává nálepku, že se jedná o fantazii a obří projekt. Mohu ale každého ubezpečit, že není, jen se musí postupovat krok za krokem a trpělivě.

Autor:
  • Nejčtenější

Marketingový vrchol. Kdyby Vémola padl, jak hluboké je dno? ptá se Novotný

Nejdřív se tomu nápadu promotér Ondřej Novotný upřímně smál. Zápas mezi neznámým Václavem Mikuláškem a celebritou...

Miliardář pro Zbrojovku? Prodej brněnského fotbalového klubu neklapl

Premium Brněnský fotbal minula velká šance postavit se na nohy. Vizi, jak na to, má průmyslník Igor Fait. Jenže se s majitelem...

Tajné hráčské doupě odhalili celníci, zvenčí vypadalo jako zavřený podnik

Navenek podoba zkrachovalé provozovny, žádné označení, na dveřích místo kliky koule. Uvnitř dvě potemnělé místnosti, z...

V Brně zkoumají zasypaný viadukt, chtějí ho obnovit a proměnit v promenádu

Pod částí železničního koridoru od řeky Svratky k brněnskému hlavnímu nádraží je skrytý viadukt z 19. století. Ten byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusy učil diskusi, sebe pít po Říhově boku vodku. Teď oponuje šéfovi Komety

Svůj hokejový život popisuje trenér Jan Zachrla jako sinusoidu. Její vrcholové fáze ho zavedly do Ruska, kde pracoval s...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Rána pro obce. Těžba i ochrana vody mají stejný význam, rozhodl soud

Veřejný zájem na těžbě má stejnou váhu jako zájem na ochraně vody. I to vyplývá z říjnového rozsudku Krajského soudu v...

Brnem se proháněli archeologové s kolečky, našli vzácné poháry i kachle

Vzácné kachle, nádoby, úlomky předmětů i další nálezy vydalo Římské náměstí v Brně. Archeologové se při práci proháněli...

Tajné hráčské doupě odhalili celníci, zvenčí vypadalo jako zavřený podnik

Navenek podoba zkrachovalé provozovny, žádné označení, na dveřích místo kliky koule. Uvnitř dvě potemnělé místnosti, z...

I malé obce pátrají po vlastní vodě, chutná jim lépe než z vodovodu

Voda v současných studních už dávno nestačí. I ty nejmenší jihomoravské vísky se tak pouštějí do hledání nových zdrojů...

90 let s Fisher-Price: Ikonické hračky, které provázely dětstvím už několik generací
90 let s Fisher-Price: Ikonické hračky, které provázely dětstvím už několik generací

Fisher-Price zná snad každý. Málokdo ale ví, že letos slaví 90 let od svého založení. Značka dala světu více než 5 tisíc hraček, které vrací rodiče...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...

Vánoční sbírka: salto na trampolíně Filipovi nevyšlo, potřebuje naši pomoc

Jediný moment obrátil sedmnáctiletému Filipovi život naruby. I když deset let skákal parkur a salta metal kudy chodil,...

Z Ellen Page je Elliot. Transgender herec přijal nové jméno a oslovení

Z herečky Ellen Page (33) je nyní Elliot. Umělec oznámil, že je transgender a přijal nové jméno a oslovení on/oni. V...