Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sestřely i stíhačka na kusy. Redaktor se „proletěl“ v simulátoru bojového letounu

  13:57
Kdo z nás jako malý nechtěl být pilotem. A nejlépe stíhačem! V hrůzách probíhajících konfliktů ve světě a střetu s všední realitou se tento dětský sen většině rozplyne. Piloti jsou však dodnes potřeba, což nyní tvrdě poznávají obránci Ukrajiny. Redaktor iDNES.cz si vyzkoušel simulátor stíhačky od brněnské firmy Dogfight Boss, na němž budou trénovat právě i ukrajinští piloti.

Samotné „železo“ v podobě stíhaček F-16 má Ukrajina přislíbené od USA, Dánska, Norska, Nizozemska a Belgie. Brněnská firma Dogfight Boss pomáhá s výcvikem adeptů na jejich piloty.

Napadené zemi darovala simulátor, který je dokonalou kopií reálného kokpitu. A já jsem dostal možnost si jej na několik minut vyzkoušet. „Děláme do knoflíčku vše dokonale věrné a hlavně sami,“ říká ředitel firmy Lukáš Homola.

Do velké hliníkové kabiny, která věrně imituje povrch stíhačky, vstupuji po třech schůdcích žebříku a rázem vidím přes dvě stovky zeleně podsvícených čudlíků a přepínačů, v nichž člověk nemá šanci se zorientovat.

Co znáte z filmů či počítačových her, je „knipl“, který v F-16 není pravým kniplem, ale pevnou pákou, jež reaguje na tlak. Levačkou svírám druhou velkou páku, která reguluje tah motoru. Nohama si pak můžu zkusit pohnout ocasní směrovkou – klapkou, která otáčí letadlo do stran. A víc toho vlastně coby amatér nepotřebuji.

„Tady máte ještě páku podvozku, když si budete chtít zkusit přistát. Zbytek uvidíte na virtuálním displeji,“ hlásí Homola, zatímco si na hlavu upevňuji masivní brýle pro nikoli virtuální, ale smíšenou realitu. „Tento headset je nejdražší součástí celého simulátoru,“ upozorňuje ředitel.

Redaktor iDNES.cz si vyzkoušel simulátor stíhačky F-16, kterou brněnská firma darovala ukrajinským obráncům.

A co vlastně vidím? Jak už název smíšená realita napovídá, co je reálně kolem vás, plynule s okraji modelu stíhačky přechází do virtuální reality simulátoru. A to stačí, aby vás tato „mašinka“ pohltila.

Jistě, nedokáže pilotovi nahradit samotný let a napodobit třeba obrovské hodnoty přetížení, to však neumí takřka žádný simulátor. „Máme zde zabudované vibrační podložky. Piloti to však často nechtějí, protože v armádě není přípustný negativní výcvik, tedy situace, kdy něco simulujeme nedokonale,“ vysvětluje Homola, proč na trenažéru, který má ve své kanceláři, nejsou tyto podložky ani zapojené.

A letím! Že mi nikdo neřekl, co mám dělat? To není potřeba, intuitivně krmím motor tak, aby to letělo, a „stíhačka“ reaguje na tlak do páky.

První sedačku v simulátoru měli z kartonu

Po pár vteřinách už jsem s letadlem sžitý. Jdu poprvé do pořádného výkrutu a přetočím se hlavou dolů, pak zpět do normálu. „A teď ještě looping,“ nabádá Homola k provedení smyčky.

Po akrobacii už však vyhlížím své simulované nepřátele. Software dokáže vytvořit takřka cokoli. „Zvlášť ve vojenské sféře je to ale ošidné. Hodnoty a trajektorie jsou utajované, armády tak mají vlastní programy, které si do simulátorů dodávají. Ten náš je samozřejmě schopný s nimi fungovat, protože používá univerzální formáty, které ten jejich program dokáže integrovat,“ upřesňuje jeden z programátorů.

Česko dodalo Ukrajincům simulátor F-16. Na příchod stíhaček zbývají týdny

Sám Homola je pochopitelně nadšenec do létání. Profesně se vydal na kariéru herního animátora, ale k tomu byl hobby modelářem a vlastní pilotní průkaz na jednomotorová letadla. Právě tak se zrodil nápad vyrobit simulátor.

„Támhle v rohu mám svou první sedačku z kartonu. Chtěl jsem si zkusit udělat projekci do kupole kokpitu, k tomu se přidal knipl, regulátor tahu a měl jsem svůj první simulátor. Po osmi letech jsme se dostali až sem,“ popisuje vývoj své firmy.

Hodnoty a trajektorie jsou utajované, armády tak mají vlastní programy, které si do simulátorů dodávají.

ředitel firmy Lukáš Homola

Ta se přes počátky ve vytváření realistických simulátorů pro nadšence přesouvá k práci pro vojenský sektor. „Usilujeme nyní o certifikaci od Lockheed Martin, abychom mohli celou věc prezentovat jako oficiální simulátor. Ohlasy pilotů reálných F-16 v Americe máme výborné. Seděli v tom také piloti F-22, čtyřhvězdičkoví generálové a všichni na to pějí chválu. Polští piloti si stroj také pochvalovali s tím, že je opravdu precizní. Samozřejmě se díky tomu posouváme i my. Často přijdou s tím, že nějaký knoflík nemá tu správnou odezvu, že je třeba příliš měkký. Nasloucháme jim a hned zkoušíme věc napodobit, protože to armády vyžadují. Piloti si na tom budují svalovou paměť,“ líčí ředitel.

Sklízí pozitivní ohlas

Na Ukrajinu poslali stroj víceméně náhodou. „Jel jsem asi před rokem do práce a v rádiu slyším našeho premiéra Fialu, že Česko na Ukrajinu dodá simulátor F-16. A jelikož jsme jediní, kdo je tu dělá, tak jsem čekal, že dojedu do práce a bude mi zvonit telefon. Nakonec nezazvonil, ale nevzdal jsem se a šel na to z jiného konce. Přes skupinu Koridor UA, která zachraňovala piloty a dováží pomoc na Ukrajinu, jsme získali prověřený kontakt a domluvili jsme se, že jim stroj darujeme. Uvidíme, jak to bude dál,“ objasňuje Homola.

Společnost Lockheed Martin vyrábějící skutečné „ef šestnáctky“ pochopitelně disponuje simulátory, které jsou takřka dokonalé. Jsou však dražší a hlavně nepřenosné. „Náš simulátor se dá rozložit do jednoho auta. Navíc každý panel je zapojený nezávisle, takže když se vám pokazí pár čudlíků, vyměníte jen ten panýlek, nebo můžete fungovat bez něj,“ jmenuje Homola další výhodu.

Letouny F-16 budeme považovat za nosiče jaderných zbraní, varovalo Rusko

První kus pro Ukrajinu je dar, na kterém se podílela i partnerská firma Precision Flight Controls z USA. Brněnská společnost by ráda dodala i další simulátory, ty už by ovšem musely být financovány některou z vlád podporujících Ukrajinu, nebo sbírkou.

„Pokud je přesvědčíme, že náš stroj funguje pro prvotní přípravu pilotů dobře, pak by mohla Ukrajina požádat o další. Tomu ale musí předcházet požadavek od jejího letectva, který může přijít až po testování prvního kusu. Zatím máme pozitivní ohlas, povel nakoupit simulátory už si ale musí zajistit sami,“ osvětluje Homola.

Nukleární panel jako vtípek

V simulátoru jsem za letu objevil také jeden vtípek v podobě panelu s nápisem Nuclear Consent. Aktivátor nukleárních zbraní přitom ve skutečné F-16 nenajdete. „Samozřejmě, že tento panel tam nepatří,“ sděluje Homola s tím, že jde o firemní hříčku a ukázku toho, že na každou „desku“ dokáže Dogfight Boss vyrobit skutečně cokoli.

Stíhačka slíbená západními zeměmi Ukrajině navíc není jediný bojový letoun, který brněnská společnost napodobuje. Vedle simulátoru F-16 Fighting Falconu stojí jeho armádní kolega F-18 Hornet, v portfoliu je i F-15 Eagle a v budoucnu nemá chybět ani F-35 Lightning II.

A jak jsem vlastně v boji dopadl? Po dvou úspěšných sestřelech raketou jsem si vyzkoušel souboj na kulomety proti českému letadlu L-39 Albatros. Asi už jsem na pilota starý a nemotorný, počítačem řízený soupeř mě totiž chytře navedl k zemi a já svou F-16 virtuálně rozsekal na kusy.

Autor:
  • Nejčtenější

Děti, které zemřely u Vyškova, nebyly v autosedačkách. Řidič je ve vazbě

8. června 2024  18:05,  aktualizováno  10.6 15:18

Děti, které zemřely při dopravní nehodě v pátek večer na silnici mezi Rousínovem a Vyškovem,...

Hrozili mi zrušením směn, popisuje řidič, který se zajímal o zákaz rádia

14. června 2024

Premium Před necelým rokem se dvaadvacetiletý student brněnských práv Denis Pauk rozhodl, že si ke škole...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Moc bouráte, vytýkají v Brně řidičům MHD. I proto jim zakázali rádio

13. června 2024

Devět cestujících loni skončilo v nemocnici, když se poblíž brněnské zastávky Krematorium srazily...

Stoletý most chrání proti přetížení nová značka, řidiči ji nerespektují

11. června 2024  5:14

Obava o výdrž zatíženého bezmála stoletého Maloměřického mostu v brněnské Dolnopolní ulici vedla k...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kníratý fešák sváděl vdavekchtivé dívky s úsporami, vlákal je do vražedné pasti

9. června 2024

Premium Ačkoliv pocházel z lepší rodiny a jeho otec byl dokonce okresním soudcem v Českém Těšíně, Hugo...

Myslel jsem, že herectví je cesta ke slávě, ohlíží se brněnský „drsoň“

16. června 2024

Premium Je nepřehlédnutelný. Nejen vzhledem ke své mohutné postavě a výraznému hlasu, ale také díky...

Březík slaví první triumf v domácím šampionátu, ovládl Rallye Hustopeče

15. června 2024  16:09

Adam Březík slaví premiérový triumf v domácím šampionátu v automobilových soutěžích....

Vynálezce z fary chtěl zkrotit bouřku, převratný bleskosvod rozzuřil sedláky

15. června 2024  11:12

Na den svatého Víta, 15. června léta Páně 1754, se sedlákům u Znojma naskytl prazvláštní pohled....

Na D2 se po nehodě čtyř aut vysypal náklad, kamion skončil ve svodidlech

14. června 2024  15:41,  aktualizováno  17:25

Dálnice D2 byla ve směru na Brno mezi 3. a 11. kilometrem přes dvě hodiny zavřená. Po 15. hodině...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...