Experimentální oranžovobílá F-16 s ministrem Kendallem na předním sedadle společně s „obyčejnou“ stíhačkou stejného typu, tedy řízenou člověkem, odstartovala z Edwardsovy letecké základny v Kalifornii.
Právě v tomto rozsáhlém pouštím zařízení, kde pilot Chuck Yeager překonal rychlost zvuku, se v simulátorech trénuje nová generace zkušebních bezpilotních letounů.
Letectvo stroje F-16 řízené umělou inteligencí nazývá Vista. Tato stíhačka dokáže provádět stejné manévry jako běžný typ, a to při rychlosti téměř 900 kilometrů za hodinu.
Smrt na křídlech a za kniplem nikdo. Amerika vsadí na umělou inteligenci |
Druhá, člověkem řízená, stíhačka se snažila s Vistou při experimentálním letu předhánět. Oba stroje záměrně kličkovaly, aby protivníka přiměly zaujmout zranitelné pozice.
Software Visty se podle vojenských zpravodajů nejprve učí na milionech dat v simulátoru, a pak závěry testuje při skutečných letech. Informace z reálných výkonů pak simulátor zase zpracuje a umělou inteligenci naučí více. První let Visty se uskutečnil v září 2023 a od té doby se konalo asi dalších 20 testovacích letů. Programy se však z každého experimentu učí tak rychle, že některé verze umělé inteligence, které se na Vistě testují, již ve vzdušných soubojích porážejí lidské piloty. |
Po asi hodinovém letu Kendall vylezl z kokpitu a prohlásil, že viděl dost na to, aby této stále se učící umělé technologii svěřil schopnost rozhodovat o tom, zda ve válce spustit zbraně, či nikoliv.
„Nemít umělou inteligenci je bezpečnostní riziko,“ prohlásil v rozhovoru po přistání.
Krok vpřed pro válku?
Americké letectvo by stíhaček řízených AI chtělo uvést do provozu asi tisíc, a to do roku 2028. Myšlenka se ale setkává s odporem.
Odborníci na kontrolu zbraní a humanitární skupiny jsou znepokojeni tím, že by v budoucnu AI bez konzultace s člověkem sama rozhodovala, jestli například shodit bombu. Z toho důvodu usilují o větší omezení jejího používání.
„Existují rozsáhlé a vážné obavy z předávání rozhodnutí o životě a smrti senzorům a softwaru,“ varoval Mezinárodní výbor Červeného kříže. Autonomní zbraně jsou podle něj „bezprostředním důvodem k obavám“ a žádají si „naléhavou mezinárodní politickou reakci.“
Pilot vs. umělá inteligence: Blíží se souboj robotické a lidské F-16 |
Americká armáda do pokrokových technologií investuje s vidinou větší bezpečnosti a strategickými možnostmi. O rozvoj flotily bezpilotních letounů se snaží i Čína, v případě konfliktu by tak Spojené státy byly méně zranitelné.
Experimentování s letouny řízenými AI pohání i vidina úspor. Výroba stíhaček F-35, které jsou nyní vládci nebes, je totiž velmi nákladná. Menší a levnější bezpilotní stroje jsou tak podle Kendalla jasným řešením.