Obří přístav nemá podporu. Postavíme ho na Slovensku, hrozí investor

  7:17aktualizováno  7:17
V Hodoníně by mohlo vzniknout obří překladiště a přístaviště financované z Číny. Přestože k jeho stavbě je ještě velmi daleko, odpůrci se už pokusili vyvolat referendum. Nakonec ale možná nebudou mít proti čemu protestovat, společnost totiž úřadům zatím nedodala žádné relevantní podklady.

ilustrační snímek | foto: ČTK

Plán postavit v Hodoníně obří překladiště a přístaviště financované z Číny stále připomíná chiméru. K jeho uskutečnění je velmi daleko, odpůrci už se však pokusili vyvolat o stavbě referendum.

Má to být obrovský projekt, který do nezaměstnaností sužovaného Hodonína přinese tisíce nových pracovních míst a udělá z jihomoravského města konkurenta věhlasného přístavu v Rotterdamu (projekt jsme představili zde).
O stavbě obřího překladiště u řeky Moravy v Hodoníně se hovoří už přes rok, přesto se nikam výrazně neposunula.

Kraji chybí podklady pro jeho zařazení do nového územního plánu, který už přitom dokončuje a na podzim ho chce schvalovat. Zařadit do něj tak velkou stavbu později by bylo mnohem komplikovanější.

Společnost DOE Europe SE, která plánuje překladiště za podpory čínských investorů stavět, nechce o projektu příliš hovořit. Proti se totiž postavila část hodonínských obyvatel, nejsou mu příliš naklonění ani úředníci a politici. Přitom třeba kraj jinak čínské investice na jižní Moravě vítá.

Proti stavbě vznikla petice

„Pokud nám někdo bude neustále stavět překážky do cesty, může se stát, že překladiště postavíme na slovenské straně,“ vzkázal zástupce společnosti Jan Vlček. Projekt přitom počítá s rozšířením splavnosti řeky Moravy od soutoku s Dunajem u Devína.

Pod petici proti stavbě se podepsalo 400 obyvatel Hodonína. „Opravili jsme a postavili rodinné domy, čímž jsme vytvořili krásnou část města, které dominuje vodní prvek ve formě ramene řeky Moravy. Stavbou přístaviště by byla ohrožena čistota vody a zvýšila by se hlučnost. V ohrožení by byl celý ekosystém ramene řeky, který je chráněný,“ napsali lidé v petici.

Postavili se za ně zastupitelé ze Strany svobodných občanů, která je součástí hodonínské koalice. Zastupitelka Terézia Išková zpochybňuje i vizi společnosti DOE Europe SE, že díky překladišti vznikne v Hodoníně tři tisíce pracovních míst. „Překladiště ve Vídni je mnohem větší a pracují tam tři stovky lidí,“ sdělila zastupitelka.

Vlček ale tvrdí, že projekt nepočítá jen s lidmi, kteří budou pracovat na samotném překladišti. „Chceme vytvořit multifunkční centrum. Pracovní síly budou potřeba na servisní služby, ale také třeba na železnici,“ poznamenal zástupce společnosti.

O velikosti projektu za miliardu eur svědčí fakt, že po řece by měly plout 190 metrů dlouhé lodě, každá poveze až 300 kontejnerů. Každou hodinu tak má Hodonín opustit jeden vlak a denně až 160 kamionů.

Nápad nemá ani podporu kraje

Podobně jako Vlček uvažuje také zástupce ředitele Ředitelství vodních cest Jan Bukovský. Potvrdil, že na provoz překladiště mnoho lidí potřeba není. „Pokud ale investor počítá s dalšími navazujícími službami, pak se může počet pracovních míst výrazně zvýšit,“ přiznal Bukovský.

Išková tento týden navrhla zastupitelům, aby schválili vyhlášení referenda, ve kterém by o budoucnosti projektu rozhodli obyvatelé Hodonína. Nezískala však dostatečnou podporu.

Například místostarosta Ladislav Ambrozek (KDU-ČSL) opáčil, že hlasování o stavbě nyní není potřeba, protože projekt není aktuální. „Je to nápad, který ani nemá podporu kraje. Podobný postoj k němu mají i ministerstva dopravy a průmyslu a obchodu. Zatím ani není zakreslený v územních plánech,“ podotkl.

„Nedostali jsme podnět, že bychom měli v tomto směru něco řešit. Takže si myslím, že referendum nyní není potřebné,“ doplnil Ambrozek. Stejný názor má i starosta Milan Lúčka (zvolený za ANO, nyní nestraník).

Není jisté, zda by provoz splňoval hlukové limity

Než ke stavbě dojde, čekají společnost zřejmě velmi těžká jednání. Jihomoravský kraj jí doporučil zpracovat na projekt územní studii, firma prý poskytla kraji pouze základní nákres překladiště a nedostatečné informace.

„Z podkladů, které jsme dostali, už ale vyplývá, že lze očekávat střety s jinými zájmy. Například kvůli chráněným ložiskovým územím, ochraně přírody v oblasti Dolní Moravy i energetickým sítím. Je důležité prověřit také otázku dopravy a zajištění dodržení limitů hluku a znečištění ovzduší,“ uvedl krajský radní Antonín Tesařík (KDU-ČSL), který má na starosti územní plánování.

Teprve po tomto prověření, řešení a projednání může být projekt promítnut do územního plánu kraje.

Stavba přístaviště úzce souvisí s plány na vybudování kanálu spojujícího Dunaj, Odru a Labe. Část lodí z hodonínského překladiště by měla přes tento kanál proplouvat. Stavbu kanálu podporuje prezident Miloš Zeman, je v tom však mezi politickými špičkami výrazně osamocený. Vlček nicméně podotkl, že stavba překladiště na kanálu závislá není.

Nejčtenější

Už vím, zda se k biatlonu vrátím, prozradila Koukalová

Gabriela Koukalová na besedě v brněnském Sono Centrum

Biatlonová mistryně světa Gabriela Koukalová po čase opět vystoupila na veřejnosti. V Brně na přednášce o psychologii a...

Vláda Komety končí, Liberec je ve finále. Plzeň sérii srovnala

Hokejisté brněnské Komety smutní po vyřazení v semifinále extraligového play...

Brněnská Kometa třetí titul v řadě nezíská. Na domácím ledě prohrála 1:3 a na zápasy celkově 2:4 s Libercem, který je...

Liberec s Třincem zvládly páté duely a jsou výhru od postupu do finále

Radost třineckých hokejistů v pátém semifinále proti Plzni.

Bílé Tygry i Oceláře dělí jediné vítězství od postupu do finále hokejové Tipsport extraligy. Liberec porazil v pátém...

Voda ve vyprahlé půdě dojde už příští měsíc, děsí se zemědělci

Kukuřičné pole v Texasu. Letošní sucho je nejhorší za desítky let (22. července

Jestliže loňský rok zemědělci považovali za katastrofální, teď mají ještě větší obavy. Vody v půdě je totiž výrazně...

Zábranský po vyřazení: Příště chci složit ještě silnější Kometu

Trenér brněnské Komety Libor Zábranský sleduje vystoupení svých svěřenců v...

Když titul neobhájíme my, ať ho vyhraje Liberec, a my můžeme říct, že nás porazil mistr. Tohle popřál Libor Zábranský,...

Další z rubriky

Požár zničil odstavený vagon v Brně, na hodinu a půl přerušil provoz

Večerní požár odstaveného vagonu na nádraží v brněnských Horních Heršpicích na...

Plameny ve středu večer zachvátily odstavený vagon na nádraží v brněnských Horních Heršpicích. Při požáru se nikdo...

Většina lidí umírá v nemocnicích. Kraj chystá vylepšení paliativní péče

Ilustrační snímek

Od nemocnic lidé očekávají především to, že se tam vyléčí. Ne vždycky to však jde a pro pacienta se nemocniční pokoj...

Za smrt chodce dostal bývalý automobilový závodník vězení a zákaz řízení

Bývalý automobilový závodník a automechanik Roman Bubla u Městského soudu v Brně

Bývalý automobilový závodník a automechanik Roman Bubla dostal u Městského soudu v Brně pět let vězení a desetiletý...

Najdete na iDNES.cz