Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Realismus versus zábava, k čemu se kloníte spíše?

Je pro vás realistický zážitek, jak ho dokážou hry zprostředkovat, důležitý, nebo se kloníte spíše k zábavě? Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.
Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance | foto: Warhorse studios

Shadow Warrior 2

Petr Zelený -  Za mě osobně především zábava. Nikdy jsem netíhl k leteckým simulátorům či jiným náročným titulům, kde musíte provést dvacet kroků, abyste se vůbec odlepili od země. Prostě se chci především bavit a svým tempem zkoumat virtuální světy, kde můžu být chladnokrevným zabijákem, ctnostným rytířem nebo třeba revolucionářem, který osvobozuje nějakou banánovou republiku. Prostě všechny ty věci, které ve skutečném životě nikdy nezkusím. Takže zábava (a zábavnost) u mě vedou. Tím spíš, jak stárnu a na hry mám stále méně času a energie. A teď mě omluvte, musím ulovit pár skunků plamenometem.

Martin Zavřel -  Mám rád, když hry vypadají realisticky, ale hratelnost mají zcela přizpůsobenou zábavnosti. Výjimkou jsou samozřejmě tituly kalibru Kingdom Come: Deliverance, kde byla realističnost po všech stránkách součástí samotného jádra zážitku.

Irácké vládní jednotky a jejich spojenci

Jan Hanáček - Výraz „realistický“ by se v kombinaci s hrami neměl vůbec používat. Žádná hra není z definice realistická, protože je to hra a hráči chtějí hrát, ne se nudit, umírat a trpět. Nebo myslíte, že být vojákem na Blízkém východě je zábava? Co takhle vyšetřující detektiv, člen zásahového oddílu? Omyl. Nikdo skutečně nechce žít životem reálného středověkého zbrojnoše. Hry na skutečnost vždy koukaly romantickýma očima. Je to dobře a je to v jejich povaze. Nemohou být realistické, mohou ale být do jisté míry autentické, třeba v prožitku, atmosféře. Ale i v tom případě je to podobné, jako byste se chtěli z obrázku na letáčku cestovní kanceláře dozvědět, jaký je to skutečně pocit, když poprvé uvidíte moře.

Battlefield 1: Apocalypse

Ondřej Zach - Jak v čem. Když se pustím do střílečky z první nebo druhé světové války, je určitě fajn, pokud třeba vzhled zbraní odpovídá realitě. Na čem ovšem vůbec netrvám, je to, aby se chovaly přesně jako vzor, podle kterého vznikly. Pro mě je důležitý dobrý gunplay a vtahující atmosféra, nikoliv realismus. Mechanismy jako kazící se jídlo, otrava jedem a podobně jsem neměl rád nikdy. Na druhou stranu když v nějaké hře nefunguje dobře herní fyzika (a není to záměr), praští to do očí, protože to nepůsobí přirozeně. Ve výsledku vždy upřednostňuji zábavu, která se ovšem s realističností nevylučuje, pokud tvůrci koncept dobře uchopí.

Kingdom Come: Deliverance

Honza Srp - Ideál je někde uprostřed. Spíše než realističnost je pro mě důležitá uvěřitelnost. Abych se bavil, potřebuji, aby hra alespoň částečně byla ukotvená v realitě, abych chápal motivaci hlavních postav a aby mi příběh dával nějaký smysl i bez požití zakázaných substancí. Z tohoto důvodu mám veliký problém s japonskými hrami. Až na čestné výjimky se prostě nedokážu přenést přes přepálené scény, kdy se nezletilé postavy půl hodiny zavěšené ve vzduchu mydlí disproporčně obrovskými zbraněmi. Na druhou stranu takový Kingdom Come zašel podle mě v realističnosti až zbytečně daleko. Nutit hráče hlídat si datum spotřeby potravin mi přijde jako zbytečný opruz zdržující od pohlcení příběhem.

Robinson's Requiem

Jan Kouba - Hodně záleží na žánru, od simulátoru budu mít jiná očekávání, než od střílečky, ale obecně vzato jsem toho názoru, že přemíra realističnosti hrám škodí. Určitá odlehčení, zkratky a upravení pravidel jsou většinou ku prospěchu tempa i zábavnosti.

DayZ

Andrej Barbec - Rozdělit to je skoro nadlidský úkol. Dvě z nejoriginálnějších her posledních let najdete na úplně opačném konci spektra. Nesmyslný a super akční Titanfall přinesl revoluční styl pohybu, který by ve skutečném světě fungoval jen těžko. A je to ohromná zábava. Oproti tomu DayZ s extrémním důrazem na realističnost dokázalo jedinému životu dát úplně jiný význam. Zejména první verze, kde se objevovalo málo jídla a pití, byly seriózním bojem o přežití. S postavou jste se často rozloučili jen kvůli tomu, že jste včas nenašli potravu. Mnohem důležitější než realističnost nebo absurdnost titulu je jeho originalita. A oba konce spektra pořád ještě mají co nabídnout. Že toho vývojáři využívají jen málo, už je jiný příběh.

Burnout Paradise

Jan Lysý -  Jelikož už jsem „herní senior“, tak pamatuji doby, kdy „frčely“ realistické simulátory, u kterých byl potřeba pársetstránkový manuál, abyste vůbec věděli, co se po vás chce. A upřímně, nikdy mě to neoslnilo. Ve videohrách realističnost obvykle nehledám, preferuji zábavu. I když si rád zkusím (s přimhouřenýma očima) realistické „simulátory“ ze světa MMA, tak jsou mému srdci bližší série Tekken, Street Fighter nebo Mortal Kombat. A preferování zábavy před realističností u mě neplatí jen u bojovek, ale třeba i u závodních her. Mou srdcovkou je například značka Burnout, která má k realističnosti hodně daleko. Prostě a jednoduše, u videoher se chci uvolnit a ne se stresovat a realita/realističnost mě často stresuje hodně.

NieR: Automata

Jakub Žežule -  Hry jsou tu od toho, aby se u nich lidé bavili, takže odpověď je zcela jasná. Na druhou stranu i realismus může být do hry zapracován tak, aby hra zůstávala zábavná. To je pak otázka designérských schopností, přesto však platí, že sebelepší hra nezaujme každého. Ani NieR: Automata.

Crazy Taxi

Michael Mlynář- Hra musí být v prvé řadě přístupná a to realistické hry většinou moc nebývají. Hra mě zkrátka musí chytit hned od začátku. Pokud mi tedy v úvodu vysvětlí základní principy, na další věci si přijdu postupně sám a nakonec zjistím, že jsem vprostřed něčeho hodně realistického, tak proč ne. Na druhou stranu, pokud je něco nehratelný nesmysl, tak je úplně jedno, jak moc realistické to je. Každopádně celý tento problém je značně složitější a ve výsledku je nejdůležitější, zda daná hra člověka baví taková, jaká je. Ale pokud bych měl na výběr čistě jen z možností realismus vs. zábava, volím jednoznačně to druhé. Zkrátka to budu radši dokola hoblovat v Crazy Taxi než se v masivně realistickém simulátoru vztekat nad totálně roztřískaným autem v kotrmelcích jen proto, že jsem pod špatným úhlem a o něco rychleji najel na poklop od kanálu.

Autor:
  • Nejčtenější

Herní krásky, které berou dech. A jeden krasavec k tomu

Ač se puritáni a politicky hyperkorektní lidé snaží bojovat proti sexy postávám na každém kroku,...

Vyděrač už dva roky každý den zabíjí jedno NPC, chce pokračování Skyrimu

Od vydání zatím posledního dílu série The Elder Scrolls už uplynulo víc než dvanáct let a...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Taková břečka dostala zelenou? Hráči si ohledně novinky neberou servítky

Minulý týden PlayStation odhalil nové informace ohledně chystaných her a jedna z nich vyčnívá v ne...

Nejlepší hra roku 2022 míří na PC, majitelé playstationů se mají na co těšit

Dlouho očekávaná prezentace PlayStationu sice ničím nepřekvapila, přesto nelze mluvit o zklamání....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hlavní hrdinkou nové hry od autorů šokující Agony bude posedlá nymfomanka

Polské studio Madmind oznámilo nepřímé pokračování své hororové hry Succubus. Ve hře s výmluvným...

Hloupnou hráči? Studie ukázala, že strategie zajímají stále méně lidí

Analytická společnost Quantic Foundry zveřejnila výsledky průzkumu hráčské motivace. Ukázalo se, že...

Kanadská pobočka studia Avalanche nevydržela ani rok, o práci přijde 50 lidí

Po pouhých osmi měsících od svého založení končí montrealská pobočka studia Avalanche. Jejich...

Z klasické arkádové střílečky Metal Slug bude tahová strategie

Žánr tahových strategií se ještě do konce letošního roku dočká nečekaného přírůstku. Svoji odbočku...

Drsňácká Yakuza se dočká hraného seriálu, ukáže příběh oblíbeného hrdiny

Drsňácká herní série Yakuza, kterou už dnes známe pod názvem Like a Dragon, se ještě letos dočká...

Imunita v 1 kapsli: Soutěžíme o roční balení přípravku ImuBerin
Imunita v 1 kapsli: Soutěžíme o roční balení přípravku ImuBerin

Chcete podpořit svou imunitu? Zapojte se do soutěže a vyhrajte roční balení komplexního doplňku stravy ImuBerin. Přípravek obsahuje superkombinaci...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...