Jediný řemen, který je v sekačce použitý, je pohon vřetene, válec se pohání...

Jediný řemen, který je v sekačce použitý, je pohon vřetene, válec se pohání napřímo. | foto: Swardman.com

První česká akumulátorová vřetenová sekačka, která nebude rušit sousedy

  • 34
Společnost Swardman představuje první sekačku na světě poháněnou dvěma elektromotory. Model Electra je také nejtišší sekačkou na trávu na světě. Reaguje tak na problémy s vyhláškami v mnohých městech, které zakazují přes víkend kvůli hluku benzinových motorů sekat trávu.

Přitom víkend je pro mnohé majitele trávníku jediným termínem, kdy mají na údržbu trávníku čas. Při maximálním výkonu se totiž hlasitost Electry bude pohybovat kolem 72 dB., což je srovnatelné například s varnou konvicí nebo zvukem klávesnice.

Electra je konstruovaná podobně jako automobily na elektrický pohon, s tím souvisí i snadnější údržba. „Vlastně stačí jen jednou ročně nabrousit vřeteno a tím údržba končí,“ tvrdí konstruktér Marek Votroubek, který stál už při zrodu první vřetenové sekačky Edwin (jak se rodil Edwin čtete zde).

Nezávislé motory pro sekání i pojezd

Electra má jako jediný žací stroj na světě dva nezávislé elektromotory, které podávají výkon až 500 W na pohon sečení a 200 W na pojezd sekačky. K řešení použili konstruktéři průmyslové 24V motory s přímým napojením poháněných součástí – pojezdového válce i žacího vřetene. Tím odpadlo oproti klasickému Edwinovi množství součástí, například řemeny a další části, které se mohou opotřebovávat.

V základní konfiguraci bude k dostání s olověnými trakčními akumulátory s gelovým elektrolytem o kapacitě 180 Wh. Pak poseká Electra na jedno nabití plochu 500 m², což je průměrná velikost středoevropských zahrad. 

Volitelně bude v nabídce i dvoj a trojnásobná kapacita pro posekání plochy až 1 500 m². V nejsilnější verzi se bude používat lithium-železo-fosfátový akumulátor (LiFePO4), který umožní rychlejší nabíjení a delší životnost. Tento typ akumulátoru umí dodávat vysoký proud ve špičkových odběrech, a proto je vhodný na větší zahrady nad 1 000 m². Bude vhodný i pro ty, kteří požadují na jeden zátah řešit i energeticky náročnější úkoly jako vyčesávání nebo vertikutaci.

„Používáme univerzální baterie, takže si už při konfiguraci každý bude moci objednat kapacitu podle vlastních potřeb. Navíc dnes nikdo nemůže předpovědět, jaké budou baterie za deset let, takže pak bude snadné v servisu vyměnit starý akumulátor na moderní se stejným normalizovaným tvarem,“ říká Tomáš Šena, který je „otcem“ první české vřetenové sekačky Edwin a nyní i Electry.

Dotekové ovládání se zpátečkou

Sekačka se startuje z řídítek osazených mikrospínači a pojezdové páky se ovládají čidly, podobně jako pedál plynu v moderních automobilech, tedy bez lanek. Po zapnutí hlavního vypínače se na led displeji navolí maximální rychlost pojezdu, ale pomocí levého ovladače lze rychlost i plynule ovládat.

Pro lepší manévrování je k dispozici i zpátečka. Ta se může hodit pro manévrování ve složitém terénu nebo při parkování třeba v garáži.

Příjemným faktem pro zákazníky je cena, která nebude vyšší než u standardního benzinového Edwina, tedy sekačka o šířce záběru 45 cm bude stát 45 000 korun. Pokud bude někdo chtít přejít z motorové verze na akumulátorovou, může použít kazety, které už vlastní – žací vřeteno, vyčesávač nebo vertikutátor. Tato část sekačky je stejná jako benzinový model, takže kazety jsou zaměnitelné.