Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nesmí být příšerná. Pardubice žádají důstojnější lávku nad kolejemi

  14:21aktualizováno  14:30
O výstavbu lávky, která má překlenout pardubické vlakové nádraží, se sice postará Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), ovšem město Pardubice bude chtít ovlivnit její podobu. První verze návrhu projektu se totiž pardubickým politikům nezamlouvala.

Lávka nad kolejištěm pardubického nádraží by měla svým designem odpovídat dnešní době. | foto: Michal Klíma

Do paradoxní situace se dostal pardubický zastupitel za Pardubáky Milan Košař. Společně s kolegy prosazoval, aby z hlavního nádraží na Duklu vedl podchod. Koalice však nakonec odhlasovala, že bude lepší, aby se stavěla lávka. V tu chvíli politik, který se živí jako architekt, upozornil na to, že projekt z dílny SŽDC je esteticky dost příšerný.

„Připomíná mi to lávku někdy v roce 1970 v areálu SONP Kladno. Oplechovaná střecha, odkryté okapy a pletivo po stranách. To je na 21. století hodně nedůstojné,“ uvedl před zastupiteli a radními. Ti se hned chopili šance a zvolili Košaře jako garanta toho, že lávka nakonec bude vypadat lépe.

„Jako svého zástupce jsme zvolili odborníka v oboru a člena Zastupitelstva města Pardubic architekta Milana Košaře. Ten by se měl zasadit o kvalitní designovou úpravu lávky. Bude architektonicky a projekčně koordinovat oba spolupracující subjekty - jak město, tak SŽDC,“ vysvětluje náměstkyně primátora Helena Dvořáčková nezvyklý krok, při kterém dostává důležitou funkci opoziční politik.

„Pěkně to na mě hodili, to zase jo,“ komentuje s lehkou nadsázkou sám Košař.

Nicméně do díla se pustí. Podle dohody se státní firmou by měl do konce srpna předložit alternativní studii budoucího vzhledu lávky.

Místo schodiště mohou být eskalátory

„Bohužel drtivá většina věcí je už daná v projektu a nic moc s tím nenadělám. Můžu se pokusit o takovou kosmetiku. Například navrhnu, aby příšerně dlouhé schodiště na konci lávky nahradily eskalátory,“ uvedl Milan Košař.

Že jeho práce nebude jednoduchá, nepřímo potvrzuje i zastupitel a poslanec za hnutí ANO Martin Kolovratník, který před dvěma lety celý projekt inicioval.

„Základní technická dohoda na úrovni územního rozhodnutí je hotová. Nyní začínáme řešit takové detaily, jako je přístup k nástupištím. Můžeme ho řešit buď klasickým schodištěm s výtahem, nebo nabídneme cestujícím moderní eskalátory,“ uvedl Kolovratník.

Na rekonstrukci celého kolejiště a technického zázemí nádraží však SŽDC nebude spolupracovat jen s Magistrátem města Pardubic, ale také s vlastníkem autorských práv na samotnou nádražní budovu architektem Miroslavem Řepou.

„Jsem rád, že se konečně začalo kolem nádraží něco dít,“ uvedl Řepa. Nutno však dodat, že oprava nástupišť a samotné budovy bude rozdělená do dvou samostatných projektů. Zatím se zdá, že dříve začne rekonstrukce kolejiště.

Správa železniční dopravní cesty totiž spojí výstavbu lávky s rekonstrukcí celého železničního uzlu Pardubice.

„Po sérii náročných jednání dnes víme, že celková rekonstrukce pardubického železničního uzlu začne v roce 2019. Celkové náklady rekonstrukce dosáhnou částky téměř čtyři miliardy korun a je jasné, že vzhledem k technické náročnosti tohoto projektu musíme lávku postavit rychle. Se SŽDC máme v tuto chvíli dohodu, že žádost o územní rozhodnutí na stavbu lávky bude podána zároveň s projektovou dokumentací železničního uzlu. Stane se tak v zimě 2018,“ uvedl Kolovratník.

Lávka nabídne bezpečný přechod, ale i prodej jízdenek

V každém případě si obyvatelé Pardubic prostřednictvím lávky zkrátí cestu z Dukly na nádraží a naopak, navíc si zde budou moci zakoupit také jízdenky.

„Lávka bude začínat na kraji nástupišť u budoucího terminálu B pro linkovou dopravu a vyústí v ulici K Vápence, tedy kousek od sídliště Dukla. Spojit tyto dvě lokality je více než nutné, většina lidí si totiž cestu ze sídliště zkracuje přes koleje, což není zrovna bezpečné. Lávka by pak měla být dlouhá přibližně 240 metrů a pro větší komfort cestujících na ní bude možné zakoupit jízdenky na vlak,“ dodává náměstkyně Dvořáčková.

Záměr spojit městské části lávkou vyhrál nad výstavbou podchodu, pro Pardubice je nadchod totiž cenově výhodnější. Vybudování lávky vyjde město na necelých deset milionů korun, zbytek nákladů zaplatí SŽDC z evropských dotací. Podle prvních odhadů by celkové náklady na výstavbu lávky měly dosáhnout přibližně 50 milionů korun.

  • Nejčtenější

Stavbu obchvatu blokuje bývalá hvězda extraligy. Ať jednají podle zákonů, říká

14. června 2024

Premium Bývalý pardubický hokejista Stanislav Procházka se pustil do boje s Ředitelstvím silnic a dálnic....

Místo ozdoby ostuda. Zrezlou fontánu Pardubice reklamují, voda z ní nepoteče

15. června 2024

Premium Je to přesně rok, co politici z radnice slavnostně v Pardubicích otevírali nové autobusové nádraží....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mladá řidička nestihla předjet seniora, způsobila hromadnou nehodu čtyř aut

18. června 2024  11:23

Nervy na uzdě zřejmě neudržela devatenáctiletá řidička, která na Orlickoústecku v pondělí odpoledne...

Budíček dvakrát za noc. Lidi u pardubického letiště ruší charterové lety

14. června 2024  15:48

Lidé z okolí pardubického letiště si stěžují, že je 119krát za léto v noci vzbudí letadlo. Ačkoliv...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Poslední změny. Železničáři jsou před startem největší rekonstrukce v historii

12. června 2024  11:35

Česká železnice se připravuje na největší investiční akci ve své historii. Správa železnic co...

Starostové vyhlížejí autostrádu na Brno, podle ŘSD stavbě pomůže liniový zákon

19. června 2024  9:27

Zatímco Vysoké Mýto a Litomyšl se do dvou až tří let patrně dočkají dálnice, auta od Svitav na Brno...

„Nebyla v pořádku.“ ČT se omluvila exposlanci Severovi za reportáž o jeho stíhání

18. června 2024  16:55

Bývalý poslanec KDU-ČSL Pavel Severa se po bezmála dvou a půl letech dočkal omluvy České televize...

Mladá řidička nestihla předjet seniora, způsobila hromadnou nehodu čtyř aut

18. června 2024  11:23

Nervy na uzdě zřejmě neudržela devatenáctiletá řidička, která na Orlickoústecku v pondělí odpoledne...

První trénink? Nasazení hráčů bylo perfektní, liboval si pardubický asistent

18. června 2024  9:18

Noví trenéři, k tomu hromada nových hráčů, ať už „hotových“ posil, mladíků z dorostu nebo i odjinud...

Advantage Consulting, s.r.o.
VÝVOJÁŘ C/C++ (od 60-80.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj, Jihomoravský kraj, Olomoucký kraj
nabízený plat: 60 000 - 80 000 Kč

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...