Lávka nad kolejištěm pardubického nádraží by měla svým designem odpovídat dnešní době.

Lávka nad kolejištěm pardubického nádraží by měla svým designem odpovídat dnešní době. | foto: Michal Klíma

Nesmí být příšerná. Pardubice žádají důstojnější lávku nad kolejemi

  • 10
O výstavbu lávky, která má překlenout pardubické vlakové nádraží, se sice postará Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), ovšem město Pardubice bude chtít ovlivnit její podobu. První verze návrhu projektu se totiž pardubickým politikům nezamlouvala.

Do paradoxní situace se dostal pardubický zastupitel za Pardubáky Milan Košař. Společně s kolegy prosazoval, aby z hlavního nádraží na Duklu vedl podchod. Koalice však nakonec odhlasovala, že bude lepší, aby se stavěla lávka. V tu chvíli politik, který se živí jako architekt, upozornil na to, že projekt z dílny SŽDC je esteticky dost příšerný.

„Připomíná mi to lávku někdy v roce 1970 v areálu SONP Kladno. Oplechovaná střecha, odkryté okapy a pletivo po stranách. To je na 21. století hodně nedůstojné,“ uvedl před zastupiteli a radními. Ti se hned chopili šance a zvolili Košaře jako garanta toho, že lávka nakonec bude vypadat lépe.

„Jako svého zástupce jsme zvolili odborníka v oboru a člena Zastupitelstva města Pardubic architekta Milana Košaře. Ten by se měl zasadit o kvalitní designovou úpravu lávky. Bude architektonicky a projekčně koordinovat oba spolupracující subjekty - jak město, tak SŽDC,“ vysvětluje náměstkyně primátora Helena Dvořáčková nezvyklý krok, při kterém dostává důležitou funkci opoziční politik.

„Pěkně to na mě hodili, to zase jo,“ komentuje s lehkou nadsázkou sám Košař.

Nicméně do díla se pustí. Podle dohody se státní firmou by měl do konce srpna předložit alternativní studii budoucího vzhledu lávky.

Místo schodiště mohou být eskalátory

„Bohužel drtivá většina věcí je už daná v projektu a nic moc s tím nenadělám. Můžu se pokusit o takovou kosmetiku. Například navrhnu, aby příšerně dlouhé schodiště na konci lávky nahradily eskalátory,“ uvedl Milan Košař.

Že jeho práce nebude jednoduchá, nepřímo potvrzuje i zastupitel a poslanec za hnutí ANO Martin Kolovratník, který před dvěma lety celý projekt inicioval.

„Základní technická dohoda na úrovni územního rozhodnutí je hotová. Nyní začínáme řešit takové detaily, jako je přístup k nástupištím. Můžeme ho řešit buď klasickým schodištěm s výtahem, nebo nabídneme cestujícím moderní eskalátory,“ uvedl Kolovratník.

Na rekonstrukci celého kolejiště a technického zázemí nádraží však SŽDC nebude spolupracovat jen s Magistrátem města Pardubic, ale také s vlastníkem autorských práv na samotnou nádražní budovu architektem Miroslavem Řepou.

„Jsem rád, že se konečně začalo kolem nádraží něco dít,“ uvedl Řepa. Nutno však dodat, že oprava nástupišť a samotné budovy bude rozdělená do dvou samostatných projektů. Zatím se zdá, že dříve začne rekonstrukce kolejiště.

Správa železniční dopravní cesty totiž spojí výstavbu lávky s rekonstrukcí celého železničního uzlu Pardubice.

„Po sérii náročných jednání dnes víme, že celková rekonstrukce pardubického železničního uzlu začne v roce 2019. Celkové náklady rekonstrukce dosáhnou částky téměř čtyři miliardy korun a je jasné, že vzhledem k technické náročnosti tohoto projektu musíme lávku postavit rychle. Se SŽDC máme v tuto chvíli dohodu, že žádost o územní rozhodnutí na stavbu lávky bude podána zároveň s projektovou dokumentací železničního uzlu. Stane se tak v zimě 2018,“ uvedl Kolovratník.

Lávka nabídne bezpečný přechod, ale i prodej jízdenek

V každém případě si obyvatelé Pardubic prostřednictvím lávky zkrátí cestu z Dukly na nádraží a naopak, navíc si zde budou moci zakoupit také jízdenky.

„Lávka bude začínat na kraji nástupišť u budoucího terminálu B pro linkovou dopravu a vyústí v ulici K Vápence, tedy kousek od sídliště Dukla. Spojit tyto dvě lokality je více než nutné, většina lidí si totiž cestu ze sídliště zkracuje přes koleje, což není zrovna bezpečné. Lávka by pak měla být dlouhá přibližně 240 metrů a pro větší komfort cestujících na ní bude možné zakoupit jízdenky na vlak,“ dodává náměstkyně Dvořáčková.

Záměr spojit městské části lávkou vyhrál nad výstavbou podchodu, pro Pardubice je nadchod totiž cenově výhodnější. Vybudování lávky vyjde město na necelých deset milionů korun, zbytek nákladů zaplatí SŽDC z evropských dotací. Podle prvních odhadů by celkové náklady na výstavbu lávky měly dosáhnout přibližně 50 milionů korun.