Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Polo(r)evoluce u Volkswagenu: stejné auto, nová technika

VW Polo je i po pětileté kariéře stále ve velmi dobré kondici a i když v Česku jeho prodeje váznou, v Německu jde o nejprodávanější auto své kategorie. Teď představuje rozsáhlou modernizaci, kterou se však na první pohled zrovna moc nechlubí. Nové polo už redakce iDNES.cz prozkoumala.
Obnovený Volkswagen Polo bude mít premiéru začátkem března na autosalonu v...

Obnovený Volkswagen Polo bude mít premiéru začátkem března na autosalonu v Ženevě. | foto: František Dvořák, iDNES.cz

V roce 2002 dostal šéfovský koráb Volkswagen Phaeton adaptivní tempomat udržující konstantní odstup od vozidel před ním. Po phaetonu se tato technologie dostala v roce 2006 do passatu, před rokem a půl do golfu a teď do pola. Původně drahá technologie, kterou dostávaly jen vlajkové lodi automobilek, se díky rozšíření zlevnila a dostává se i do nejnižších pater. U Volkswagenu tomu říkají demokratizace.

Z golfu přebralo polo i umístění radaru tempomatu v předním nárazníku. Bohužel to moc hezky nevypadá a navíc je ve výšce, kam se trefí bezohledný parkovač s koulí na vozík.

Nenápadná evoluce

Nové polo na pohled a čistě technicky zas tak nové není. Ale facelift, který přichází po pěti letech od uvedení, toho změnil hodně. A o co méně se měnil vzhled, o to víc je nové techniky. Je to opačný postup, než je dnes obvyklý. Změnit tvar nárazníku je rozhodně levnější a jednodušší než vyvinout nový motor. U Volkswagenu na to šli z opačné strany.

Na českém trhu polu výrazně chybí kombík. K mání je výhradně hatchbackové provedení s pěti dveřmi.

Polo tak představuje nové motory a také novou přístrojovku s nejnovější generací multimediálního rozhraní. Dotykové displeje do auta nepatří, řidiče hodně rozptylují, ale zákazníci je žádají a srovnávají s chytrými telefony.

Nové multimediální centrum v polu funguje skvěle. Systém MIB stojí na vícejádrové platformě (má dvanáctkrát lepší výpočtovou kapacitu než systém v polu před faceliftem), jejíž základní verzi vyvíjeli u Škody a vyšší u Volkswagenu. Polo jí dostává jako vůbec první auto.

Nový systém je parádně svižný. Dobře reaguje na dotyk a pokud je vybaven navigací, rychle vyhledává a zoomuje v mapě. Zjednodušilo se i hlasové zadávání cíle. Nejvíc oceníte dvě nové speciality. Zaprvé jde spárovat dva mobilní telefony najednou a oba jsou aktivní. Řidičů, kteří tahají po kapsách dva mobily, je totiž dost.

Volkswagen Polo představuje nové multimediální centrum ovládané dotykovým displejem. Vývoj základního provedení dostala na starosti Škoda.

Druhá novota se jmenuje Mirror link a propojí mobil s autem tak, že se na obrazovce vlastně zobrazí displej telefonu, a řidič jej tak ovládá na přístrojovce. Háček je v tom, že tato funkce je dnes sice standardizovaná už několik let, ale používá jí jen velmi málo telefonů. A polo je první evropské auto, které Mirror link dostává.

A ještě jedna věc pro telefonisty. Protože je ocelová karoserie auta vlastně Faradayovou klecí, ve které nemá telefon vždy dobrý příjem signálu, je ve středovém panelu speciální přihrádka na odložení mobilu, odkud se bezdrátově "připojí" k anténě auta na střeše, a příjme tak lépe signál.

Všechny tyto funkce jsou projevem doby. Motoristy dnes už tolik nezajímá, jak auto funguje a jezdí, hlavně že má bluetooth handsfree, díky kterému se mobil jednoduše spojí s autem.

Volkswagen Polo dostal s faceliftem nový nárazník a LED diody do světel.

Nové polo tak dostalo i další rozmazlovadla a pomocníky, třeba parkovací kameru a různé aplikace, které nabízejí více než sto tisíc radií z celého světa a přístup k sociálním sítím.

Kromě toho dostal malý volkswagen multikolizní brzdu, systém automatického nouzového brzdění a za příplatek je možné pořídit magnetoreologicky řízené tlumiče, díky kterým jde ve dvou stupních měnit tuhost podvozku.

Novinkou je elektromechanický posilovač řízení. Stejný, s elektromotorem umístěným na tyči řízení, už dostává třeba Škoda Rapid. Lehkými úpravami prošly detaily na podvozku a měnila se třeba i odezva brzdového pedálu.

Místa je dost, ale s výhradami

Jinak je to volkswagen se vším všudy. Vzhledem nenadchne, ale funkčností a přehledností padne do ruky na první usednutí. Příjemné výrazně tvarované sedačky dobře drží tělo a přístrojovka je zcela nová, i když to na pohled tak nevypadá.

Středový panel je hodně široký, tlačí řidiče do nohy.

Středový panel se natočil lehce k řidiči, bohužel společně se širokým středovým tunelem je největším prohřeškem, který řidiče hodně potrápí. Plynový pedál je totiž od tunelu asi dva centimetry daleko, a řidič si tak o tvrdý plast otlačí koleno, lýtko, nebo rovnou obojí. Navíc je sedačka posunuta co nejvíc ke středu, jak dnes velí bezpečnostní experti.

Přitom místa je v kabině dost. Dva vyšší a ramenatější chlapi si nebudou překážet vedle sebe ani za sebou. A dostatek místa na hlavu budou mít i na zadních sedačkách.

Zvenčí se na práci týmu designéra Waltera de Silvy moc neměnilo. Světla pouze dostala LED diody a kosmetickými změnami prošly i nárazníky. Mřížka v tom předním je teď vykrojená tak, že auto z některých pohledů opticky zužuje a zvyšuje. Nový facelift tak potvrzuje, že polu na rozdíl od ostatních malých aut sluší hlavně tmavější barvy.

Staré auto, nové motory

Letos v září vstoupí v platnost nová emisní norma Euro 6. Nabídka motorů pola tedy ukazuje, s čím dorazí na podzim nová generace Škody Fabie a časem i Rapid. Polo totiž vlastně představuje novou platformu motorů pro malé vozy koncernu Volkswagen. A nejen pro ně.

Nový tříválec 1,4 TDI pro obnovený Volkswagen Polo

Litrový tříválec, známý třeba ze Škody Citigo, je novým základním motorem. Koncem roku (od 45. týdne) naběhne také výroba provedení s turbodmychadlem. Motor 1,0 TSI má 70, nebo 81 kW a 200 Nm. To jsou hodnoty, kterými se před deseti lety chlubily dvoulitry. Motor nemá vyvažovací hřídel, nepravidelnost chodu motoru s lichým počtem válců vyhladili motoráři závažím na setrvačníku. Není to neobvyklé, stejné řešení používají například u Nissanu.

Litrový tříválec bude základním motorem i pro novou Škodu Fabii, která dorazí letos na podzim. Přeplňované provedení pak v modelech koncernu VW nahradí motor 1,2 TSI. Litr s turbodmychadlem se tedy podle všeho dostane i pod kapotu škodovek od rapidu přes octavii po yetiho. Ale také do Volkswagenu Golf i Seatu Leon.

Další novinkou je zcela nový naftový tříválec 1,4 TDI, který bude k mání ve třech výkonových verzích (55 kW/200 Nm, 66 kW/230 Nm a 77 kW/250 Nm). Motor splňující ekonormu Euro 6 má hliníkový blok, kazetu s vyvažovací hřídelí, filtr zachytávající oxidy dusíku a vodní mezichladič vzduchu.

Jde o úplně nový motor. Nastrojený je jako 1,6 TDI, jenže to je čtyřválec s blokem z litiny. A polo je opět úplně první auto, které nový turbodiesel dostává. Motoráři Volkswagenu každopádně tvrdí, že se vejde třeba i do malého UPu, a tedy i do citiga.

Tvarovaná sedadla jsou pohodlná. Dva ramenáči si překážet nebudou. Sedadla jsou ale v zájmu bezpečnosti odsunutá od dveří blíž ke středu. To je dnes oblíbený fígl vývojářů.

Nabídka benziňáků obsahuje ještě čtyřválec 1,2 TSI s výkony 66 a 81 kW v šestnáctiventilovém provedení, ve kterém splňují nově chystanou ekonormu Euro 6. Nejsilnější je 110kilowattový čtyřválec 1,4 TSI s vypínáním válců. Když není motor v plné zátěži, jede jen na dva válce.

Kromě toho se představí  verze na plyn a také hybridní provedení. Vrcholem nabídky je Polo GTI s přeplňovanou 1,4, která má nově 192 koní, což je dvanáctikoňová posila. A podle informací ze zákulisí se chystá také 250koňové Polo R s pohonem všech kol. Minimálně dva prototypy prý mají schované ve vývojovém centru.

Chybí kombík

Malá auta už v Česku tolik nefrčí. Přeci jen, když si mrňouse dovybavíte, dostanete se na cenu, ke které stačí přihodit pár tisícovek a máte o velikost větší a technicky lepší model. A Češi, kteří si mohou dovolit koupit nové auto, za ty roky zbohatli a auta se tak zlevnila, že potencionální zákazníci už nemusí pást po tom nejlevnějším a malém. Volkswagen Polo tak dnes hraje druhé housle, přitom je to parádní a skvěle jezdící auto.

Za 39 let se v pěti generacích prodalo 14 milionů pol. Pro zajímavost: druhá generace vydržela na trhu třináct let. Vyrábí a prodává se nejen v Evropě, ale od Španělska přes Jihoafrickou republiku až po Indonésii.

V Česku bude k mání jen pětidveřové provedení. Stejně jako u GTI doveze české zastoupení třídveřovou variantu na individuální objednávku. Za pár dveří méně ovšem nesleví.

Největším zádrhelem pola je cena. Základní verze, byť je slušně vybavená, s benzinovým tříválcem o výkonu 75 koní startuje na 290 tisících korun, zatímco o kus větší a technicky vyspělejší golf je za 340 tisíc. A polu navíc chybí kombík, který Češi tak milují.

Předprodej začíná ještě před oficiální premiérou, naplánovanou na autosalon do Ženevy na začátek března. První auta pak dorazí po Velikonocích.

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Zemřel otec bájných draků, jejich premiéry na brněnském okruhu se nedožil

8. června 2024

Ve věku 90 let zemřel Otto Buchberger. Nadšenec, který v šedesátých letech s vlastnoručně stavěnými...

Kolem Mladé Boleslavi testuje Škodovka nový elektrický model Elroq

7. června 2024  16:02

Škoda finišuje s vývojem nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp testuje na českých silnicích, při...

Emisní povolenky EU mohou vyhnat ceny benzinu a nafty přes 50 korun

7. června 2024

Premium Systém emisních povolenek se Evropě vymyká z rukou. „Emisní povolenky můžou zdražit benzin a naftu...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Modelka Huntington-Whiteleyová se vyfotila nahá. Přestaňte, jste matka, píší jí

Britská modelka a herečka Rosie Huntington-Whiteleyová (37) zveřejnila na Instagramu fotku, na které leží zcela nahá na...